تقویم جهانی طلا
جمعه 5 مرداد ساعت 17:00 : تغییرات دوره ای پیشرفتهGDP

پنج شنبه 4 مرداد ساعت 17:00 : تغییرات ماهانه خالص سفارش کالاهای بادوام آمریکا

چهار شنبه 3 مرداد ساعت 19:00 : گزارش اعلام ذخایر نفت خام آمریکا

چهار شنبه 27 تیر ساعت 19:00 : گزارش اعلام ذخایر نفت خام آمریکا

چهار شنبه 27 تیر ساعت 18:30 : گزارش پاول ، رییس فزرال رزرو آمریکا

خبر فوری
کاوه با افزایش قابل توجه تقاضا پس از 3 میلیون معامله در 2882 ریال بیش از 17 میلیون صف خرید تشکیل داد

ختوقا/ حجم صف: 1 میلیون/ قیمت: 1655 ریال

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر ضمن اعلام اینکه سکه‌های تحویل شده به بازار عرضه نشده است، از افزایش حباب ۲۰۰ هزار تومانی سکه طی یک هفته خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت سکه حدود ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: قرار شد در مهلت ۳ تا ۴ ماه آینده بانک‌هایی که بیشتر از میزان متعارف، اضافه برداشت دارند مکلف باشند نسبت به تادیه آن به بانک مرکزی اقدام کنند

تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده شتران: تصویب افزایش سرمایه از مبلغ 16,000 میلیارد ریال به مبلغ 24,000 میلیارد ریال (معادل 50 درصد) از محل سود انباشته و اندوخته

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از دولت خواست ارز حاصل از صادرات واحدهای فولادی برای تامین اقلام وارداتی مورد نیاز در اختیار خود آنها قرار گیرد و فولادسازان بتوانند مازاد ارز صادراتی خود را در بازار ثانویه عرضه کنند.ایرنا

گروه های خودرو، فلزات و کانه فلزی نیز به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند

ارزش معاملات بازار 350 میلیاردتومان

مطالب آموزشی
پیوند ها

1397-04-16

ضرورت بازنگری در روند خصوصی‌سازی






گروه بنگاه‌ها : روند خصوصی‌سازی بنگاه‌ها نیازمند بازنگری دوباره است؛ چرا‌که بخش خصوصی واقعی در این روند،نادیده گرفته شد.غلامرضا سلیمانی، فعال بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: در مسیر اجرای خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی، با حضور شبه دولتی‌ها در شرکت‌های اصل ۴۴ و حاکمیت قوانین دولتی، بنگاه‌ها همچنان دولتی ماندند، لذا به نظر می‌رسد که در روند خصوصی‌سازی باید بازنگری مجددی صورت گیرد.
عضو هیات‌علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در باز‌نگری اصل ۴۴ قانون اساسی، از این قانون به‌عنوان یک قانون پیشرفته نام برد که مورد نیاز کشور به خصوص بعد از انقلاب بوده است و اظهار کرد: این قانون در شرایطی عملیاتی شد که نیاز به خانه تکانی در اقتصاد دولتی احساس می‌شد تا بتوانیم اقتصاد را از شکل دولتی و نیمه‌دولتی به اقتصاد رقابتی و خصوصی تبدیل کنیم.

وی از عدم شکل‌گیری بخش خصوصی قدرتمند در ایران و نبود منابع مالی مناسب در شرکت‌ها به‌عنوان دلایلی نام برد که سبب شد تا هنگام عرضه بنگاه‌ها از سوی سازمان خصوصی‌سازی، استقبال قابل توجهی از خرید سهام این شرکت‌ها نشود.

سلیمانی با بیان اینکه در این فضا نهادهای شبه‌دولتی با منابع زیاد مالی مبادرت به خرید سهام این بنگاه‌ها کردند، افزود: از سوی دیگر به رغم خصوصی‌سازی باز هم همان قوانین و مقررات، نظارت‌ها و مدیریت‌های نیمه دولتی بر آن بنگاه‌ها حاکم شد لذا آن رشد مورد انتظار ایجاد نشد و این موضوع ضربه‌ای به اقتصاد کشور وارد کرد.

به اعتقاد سلیمانی، در حال حاضر نیز باید به‌صورت جدی، طی یک برنامه ۶ ماهه شرکت‌هایی را که نیمه خصوصی شدند اما هنوز قوانین و مقررات دولتی و بعضا مدیریت ناکارآمد بر آنها حاکم است در قالب شرکت‌های سهامی عام، شرکت‌های تعاونی و حتی شرکت‌های خصوصی با یک روش قانونمند و درعین حال تشویق‌کننده و نه سختگیرانه عرضه کرد.

وی افزود: شرکت‌هایی که صاحبان واقعی‌شان سهامداران خصوصی هستند سعی در رشد شرکت هایشان و اصلاح ماشین‌آلات قدیمی آن دارند. یک صاحب خصوصی شرکت اگر کارآفرین باشد علاقه مند به رشد شرکت خود به روش‌های مختلف است و سود حاصل از آن را مجددا وارد چرخه تولید آن مجموعه می‌کند. چنانچه این واحدها در دست نهادها باشند برخی صاحبان سهام به‌دنبال سود این شرکت‌ها در جای دیگر هستند چراکه به این شرکت‌ها نگاه حمایتی ندارند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: تمام صنایع کوچکی که در کشورهای دنیا رشد کردند سعی داشتند از سرمایه سهامدار، سود ایجاد شده و اهرم مالی (تسهیلات بانکی یا بازار سرمایه) برای رشد شرکت استفاده کنند. شرکت اگر کوچک بماند در رقابت از بین می‌رود پس ضرورت دارد با گذشت زمان رشد و توسعه پیدا کند.

سلیمانی به ضعف سیستم بانکی در این ارتباط اشاره کرد و گفت: هیچ بانکی در دنیا وجود ندارد که مبلغ قابل توجهی تسهیلات به شرکتی اختصاص دهد و از جزئیات آن بی خبر باشد. به ازای تسهیلاتی که ارائه می‌شود پیشرفت پروژه برای بانک نیز باید محرز شود تا این تسهیلات تداوم داشته باشد. اما متاسفانه در ایران تسهیلات در قبال وثیقه‌های ناکافی پرداخت می‌شود و هیچ نظارتی بر آن نمی‌شود و به همین دلیل است که بدهی‌های معوق در سیستم بانکی شکل می‌گیرد.

این کارشناس ارشد اقتصادی در پایان تهاتر بدهی‌های دولت در قالب خصوصی‌سازی را مطرح کرد و گفت: دولت در قالب خصوصی‌سازی اقدام به واگذاری سهام برخی شرکت‌ها به نهادها برای تسویه بدهی کرد. اصل قضیه مشکلی ندارد اما بایدحتما مصوب می‌شد که نهادها موظف هستند در دوره شش ماهه یا یکساله یا حداکثر ۲ ساله این سهام را به بخش خصوصی واگذار کنند. شرکت‌هایی که در قالب تهاتر واگذار شد وابسته به آن نهاد مربوطه شد به‌طوری که برای آنها مدیر نیز تعیین کردند و به مرور چسبندگی در ساختار ایجاد شد که این موضوع خود عامل بازدارنده خصوصی‌سازی شده است.

 

 

 

logo-samandehi
ورود کارآموزان

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


دیده بان بازار
نمودار های جهانی
تبلیغات