عملی‏‏‌شدن نقشه فدرال رزرو

دنیای اقتصاد : در هفته گذشته آمریکایی‌‌‌های بیشتری برای دریافت مزایای اولیه بیکاری درخواست دادند. با این حال، آمار مشاغل آمریکا که روز گذشته منتشر شد، نشان داد که نرخ بیکاری این کشور در ماه سپتامبر کاهش یافته و فرصت‌‌‌های شغلی ایجاد شده در این ماه افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. روز گذشته به محض انتشار این آمار، قیمت طلای جهانی با کاهش چشمگیری رو‌‌‌به‌‌‌رو شد.

آمار تعداد ادعاهای بیکاری ایالات متحده در هفته پایانی سپتامبر، ۲۲۵‌هزار مورد در مقایسه با ۲۱۹‌هزار مورد در هفته پیش از آن بود. اقتصاددانانی که در نظرسنجی وال‌استریت ژورنال شرکت کردند، انتظار داشتند که این آمار، رقمی معادل ۲۲۰‌هزار مورد را تجربه کند. با اینکه تعداد ادعاهای بیکاری نسبت به اوایل سال‌جاری اندکی افزایش یافته است، اما همچنان از نظر تاریخی در سطح متوسطی قرار دارد. هرچند که ارقام هفتگی در تابستان امسال بالاتر رفت. اقتصاددانان در نظرسنجی وال‌‌‌استریت ژورنال انتظار داشتند که فرصت‌‌‌های شغلی ایجادشده در سپتامبر به میزان ۱۵۰‌هزار نفر باشد و نرخ بیکاری در سطح 4.2‌درصد ثابت بماند.

اما ارقامی که روز گذشته منتشر شد، کارشناسان را غافلگیر کرد. بر اساس این آمارها، تعداد فرصت‌‌‌های شغلی ایجاد‌‌‌شده در ایالات متحده از ۱۵۹‌هزار نفر در اوت به ۲۵۴‌هزار نفر در سپتامبر افزایش یافت. نرخ بیکاری نیز در این کشور از 4.2‌درصد در ماه اوت، به 4.1‌درصد در سپتامبر کاهش یافت. با انتشار آمار مشاغل ایالات متحده در روز گذشته، بازار بلافاصله واکنش نشان داد و قیمت هر اونس طلای جهانی از کانال ۲۶۶۰ دلار تا ساعت17، به کانال ۲۶۴۰ دلار کاهش یافت. ارقام منتشرشده، به فعالان بازار نوید یک اقتصاد پویاتر را داد و نشان ‌‌‌داد که افراد، دیگر مجبور نیستند سرمایه خود را در پناه دارایی‌‌‌های امنی مانند طلا نگهداری کنند. با این حال، طلای جهانی ممکن است از کاهش بیشتر نرخ‌های بهره تاثیر بپذیرد و به رشد خود ادامه دهد. پس از انتشار گزارش مشاغل آمریکا، بازده اوراق ۱۰ساله خزانه‌‌‌داری ایالات متحده نیز افزایش یافت. طبق نظر کارشناسان، آمار و ارقامی که روز گذشته منتشر شد، می‌تواند تاثیر شایانی بر تصمیم سران پولی فدرال‌‌‌رزرو در جلسه بعدی کمیته بازار باز داشته باشد.


رخنه تغییرات اقلیمی به بانک مرکزی
در کنار سایر عوامل اقتصادی، تغییرات اقلیمی نیز بر سیاست‌‌‌های پولی چند بانک مرکزی اثرگذار بوده است. متاسفانه چنین عواملی در آینده اهمیت بیشتری خواهند یافت. سوانح طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی در حال افزایش هستند و همچنین اثرات اقتصادی آنها نیز تشدید می‌شود. توفان گرمسیری هلن در جنوب شرقی ایالات متحده، که اخیرا رخ داد، یکی از این سوانح بود. بر اساس گزارش سوئیس ری، خسارات سالانه به املاک ناشی از بلایای طبیعی در دو دهه گذشته به صورت واقعی بیش از دو برابر شده است و در سال ۲۰۲۳ به ۲۸۰ میلیارد دلار در سطح جهان رسیده است. با این حال، تاثیر تغییرات اقیلمی می‌تواند بسیار بزرگ‌تر باشد، زیرا بر عرضه، تقاضا و جریان‌های مالی و در نتیجه بر سیاست‌‌‌های پولی تاثیر می‌‌‌گذارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید