آخرین رویدادهای اقتصادی جهان در99/01/19

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات سه شنبه، برخی از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد.

موسسه رتبه بندی مودی در گزارشی هشدار داده است که تداوم تعطیلی فعالیت های اقتصادی در آمریکا در نتیجه شیوع ویروس کرونا می تواند میزان تولید ناخالص داخلی این کشور را ۳۰ درصد کاهش دهد.

در قاره سبز نیز وضعیت بهتر نیست و تقریبا تمام اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است.

دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ کدام از بحران های قبلی نیست.  

جان دویل، قایم مقام موسسه تمپوس گفت: با آمارهای ضعیف اقتصادی منطقه یورو، انگلیس و ایتالیا، طبیعی است که سرمایه‌ها روانه دلار و اوراق قرضه دلاری شوند.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۴۷ هزار و ۶۸۹ مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۴ هزار و ۷۸۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۶ هزار و ۵۲۳ نفر، اسپانیا با ۱۳ هزار و ۳۴۱ نفر، آمریکا با ۱۰ هزار و ۹۴۳ نفر، فرانسه با ۸۹۱۱ نفر و انگلیس با ۵۳۷۳ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۶ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۷ دلار اعلام شد.   

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۵۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۳۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۷ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۰۲ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۶ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۱۰۸.۸۲۶۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۱۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۵۹ یوان چین اعلام شد.

پرواز بورس‌های جهان/بورس آمریکا/داوجونز ۱۶۰۰ واحد جهش کرد

به گفته رییس مجلس سنای آمریکا، به زودی از دومین بسته بزرگ اقتصادی برای مقابله با کرونا رونمایی خواهد شد. 

سهام آمریکا روز دوشنبه با کم شدن تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا، از سقوط سنگین هفته قبل خود بازگشتند و همه شاخص‌های مهم وال‌استریت جهش کردند.

میانگین صنعتی داوجونز ۱۶۲۷.۴۷ واحد یا بیش از ۷ درصد جهش کرد و به ۲۲۶۷۹.۹۹ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۷ درصد جهش کرد و در ۲۶۶۳.۶۳ واحد بسته شد، در حالی که کامپوزیت نزدک ۷.۳ درصد جهش کرد تا در ۷۹۱۳.۲۴ واحد بسته شود.

بیشتر رشد سهام در دقایق پایانی معاملات اتفاق افتاد و داوجونز موقتاً بیش از ۱۷۰۰ واحد جهش کرد.

در معاملات امروز سهام شرکت بوئینگ با جهش بی‌سابقه ۱۹ درصدی پیشتاز رشد سهام در شاخص داوجونز بود. شرکت‌های فناوری مانند رایتئون و امریکن اکسپرس و ویزا هر کدام بیش از ۱۱ درصد جهش کردند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۷.۷۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۲ هزار و ۶۷۹.۷۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۷.۰۳ درصد افزایش تا سطح ۲۶۶۳.۸۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با صعود ۷.۳۳ درصدی در سطح ۷۹۱۳.۲۴  واحدی بسته شد.

شیوع ویروس کرونا حدود ۳۰ درصد از اقتصاد آمریکا را از بین برد

مؤسسه اعتبارسنجی مودی هشدار داد در حالی که در بسیاری از ایالت‌های آمریکا فرمان «در خانه بمانید» صادر شده است، محدودیت‌های وضع شده برای کنترل شیوع ویروس، ۲۹ درصد از تولید ناخالص آمریکا را از بین برده است.

رکود کامل اقتصادی به وجود آمده از بسته شدن صنایع و شرکت‌های مختلف در سراسر آمریکا (از خرده‌فروشان گرفته تا مراکز تفریحی و صنایع دیگر) سال‌ها دیده نخواهد شد. هرچند این اولین تخمین‌های ارائه شده در مورد اقتصاد آمریکا است، با این حال تصویر ارائه شده بسیار تاریک است.

طبق مطالعات مودی، که وقتی انجام شد که ۴۱ ایالت آمریکا تجارت‌ها و کسب‌وکارهای غیرضروری خود را تعطیل کرده بودند، ایالت کالیفرنیا به تنهایی ۲.۸ میلیارد دلار در روز ضرر می‌کند، که این معادل ۳۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی روزانه این ایالت است.

سقوط تولید در ۱۵ ایالت دیگر که مسئول ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا هستند، ۱۲.۵ میلیارد دلار در روز خسارت ایجاد کرده است، در حالی که ۳۰ ایالت دیگر روی هم رفته به همراه واشنگتن دی‌سی روزانه ۴.۹ میلیارد دلار ضرر می‌کنند.

طبق داده‌های مودی، آسیب اقتصادی ویروس کرونا تا به حال از آسیب‌های به وجود آمده از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر فراتر رفته است. در نتیجه تعطیلی ۳ هفتگی کسب‌وکار به دستور دولت، اقتصاد آمریکا ۳۵۰ میلیارد دلار ضرر کرده است، در حالی که حملات ۱۱ سپتامبر ۱۱۱ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضرر زده بود.

مارک زندی، تحلیل‌گر مودی، اعلام کرد: خسارت ناشی از شیوع ویروس به حدی بالاست که گویی ایالت ایندیانا (یکی از بالاترین‌ها در تولید) به مدت یک سال ناپدید شده است. این یک فاجعه طبیعی است. هیچ چیزی از رکود مالی بزرگ قبلی در حد بحرانی که در حال حاضر شاهد آن هستیم نمی‌باشد.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۰۱ درصدی تا سطح ۱۸ هزار و ۹۵۰.۱۸  واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۴۱ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۸۴.۱۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۲.۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۹۸.۷۹  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۵ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۲۵۲.۳۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی  بود.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۳.۰۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۵۸۲.۳۲ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۴.۶۱ درصدی در سطح ۴۳۴۶.۱۸ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۵.۷۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۰ هزار و ۷۵.۱۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۳.۹۹ درصد بالا رفت و به ۶۸۴۴.۳۰ واحد رسید.

روسیه و عربستان در چند قدمی توافق نفتی/ قیمت نفت به مدار صعودی بازگشت

مذاکره کننده نفتی ارشد روسیه اعلام کرد که عربستان سعودی و روسیه به توافق در زمینه کاهش تولید و مقابله با اشباع عرضه بازار جهانی نزدیک شده اند.

کریل دیمیتریوف، یکی از مذاکره کنندگان نفتی ارشد مسکو که مدیر صندوق سرمایه دولتی روسیه هم است، اظهار کرد تصور می کنم درک بازار از این توافق اهمیت دارد و ثبات زیادی ایجاد خواهد کرد و ما به این توافق بسیار نزدیک هستیم.

وی نخستین کسی بود که ماه گذشته در اظهارنظر علنی درباره ضرورت یک پیمان محدودیت عرضه بزرگتر صحبت کرد که شامل تولیدکنندگان خارج از گروه اوپک پلاس باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اظهار کرده که توافق احتمالی ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد از عرضه جهانی را کاهش دهد اما تحلیلگران می گویند چنین کاهش عظیمی برای پاسخگویی به مشکل افت تقاضای جهانی به میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز در طول بحران شیوع ویروس کرونا کافی نیست.

اما روسیه و عربستان سعودی از این که محدودیتهای عرضه توسط اوپک پلاس توسط شرکتهای نفت شیل آمریکا جبران می شود، همواره عصبانی بوده‌اند.

تولیدکنندگان درباره سطح کاهش تولید اختلاف نظر دارند و ریاض که بزرگترین مازاد ظرفیت تولید نفت را در جهان دارد تاکید کرده که دیگر عمده بار کاهش تولید را به دوش نخواهد کشید.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار کرده که سطح تولید سه ماهه اول باید مبنای کاهش تولید جدید قرار بگیرد.

قیمت نفت روز سه‌شنبه با وجود هشدار تحلیلگران نسبت به رکود عمیق جهانی، تحت تاثیر امیدواری به توافق تولیدکنندگان برای کاهش تولید جهش پیدا کرد.

 بهای معاملات آتی نفت برنت ۹۳ سنت معادل ۲.۸ درصد افزایش یافت و به ۳۳ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه بیش از سه درصد سقوط کرده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۹ سنت معادل ۳.۰۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۲۶ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته حدود هشت درصد نزول کرده بود.

منابع آگاه به رویترز اظهار کرد که تولیدکنندگان بزرگ جهان شامل عربستان سعودی و روسیه احتمالا در نشست روز پنج شنبه با کاهش تولید موافقت خواهند کرد اگرچه این توافق به مشارکت آمریکا در آن بستگی خواهد داشت.

اما تهدید رکود اقتصادی عمیق به دلیل توقف فعالیت اقتصادی در نتیجه شیوع ویروس کرونا و در قرنطینه بودند نیمی از جمعیت جهان، روی بازار سایه افکنده است.

گروه اوراسیا اعلام کرد که تولیدکنندگان اگر می‌خواهند مانع از اشباع کامل بازار شوند، بازار به سرعت عمل کرده و تولیدشان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

تقاضای جهانی برای نفت حداکثر ۳۰ درصد معادل ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و این کاهش تقاضا با جنگ عربستان سعودی و روسیه و اقدام آنها در لبریز کردن بازار از عرضه مصادف شده است.

قیمتهای نفت روز دوشنبه پس از این که عربستان سعودی و روسیه نشست اضطراری را به پنج شنبه موکول کردند، به شدت افت کردند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند در سه سال گذشته با وجود توسعه سریع تولید آمریکا، عرضه خود را برای تقویت از قیمت‌ها محدود کرده بودند.

همچنان پرسش‌هایی درباره مشارکت آمریکا در کاهش تولید هماهنگ وجود دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اظهار کرده که اوپک از وی برای کاهش تولید شرکتهای آمریکایی درخواست نکرده است و تولید نفت آمریکا در واکنش به افت قیمتها کاهش پیدا می کند.

اقدام هماهنگ تولیدکنندگان نفت آمریکا برای کاهش تولید خلاف قانون خواهد بود مگر این که مقامات دولتی سطح تولید نفت را پایین بیاورند.

رکود جهانی که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز گفته اند در راه است، به دلیل شدت گرفتن شیوع بیماری کووید ۱۹ احتمالا بسیار جدیتر از تصورات خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران شرکت تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشتند: انتظار داریم تا زمان بهبود فعالیت اقتصادی، قیمتهای نفت در همین حدود فعلی بمانند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید