افزایش ۱۵ درصدی سود صنایع صادراتی، با رشد ۱۰ درصدی دلار نیما

اکبر ادهم گفت: طبق برآوردی که انجام شده است به ازای هر ۱۰ درصد افزایش دلار نیمایی، حدودا ۱۵ درصد سودآوری شرکت‌های دلار محور و صادرات محور افزایش می‌یابد.

اکبر ادهم، مدیر تحلیل شرکت سبدگردانی هدف در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: از دلایل افزایش نرخ دلار در چند هفته اخیر را می‌توان به افزایش نقدینگی و به دنبال آن افزایش تورم نقطه به نقطه در آبان ماه و رسیدن آن به ۴۸.۶ درصد دانست.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه افزود: افزایش نرخ دلار به نفع صنایع دلار محور خواهد بود اما مهم‌تر از آن، کاهش فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و نرخ نیمایی است که در صورت استمرار، بیشترین منفعت را صنایع صادرات محور خواهند برد. صنایع پتروشیمی، فولادی، کانی فلزی، پالایشی‌ها در این دسته قرار دارند.

اکبر ادهم بیان کرد: طبق برآوردی که انجام شده است به ازای هر ۱۰ درصد افزایش دلار نیمایی، حدودا ۱۵ درصد سودآوری شرکت‌های دلار محور و صادرات محور افزایش می‌یابد.

او می‌گوید: با افزایش قیمت دلار و نزدیک شدن ارز نیمایی به قیمت واقعی، شرکت‌هایی که تراز مثبت ارزی دارند در محاسبات تسعیر ارز شاهد شناسایی سود تسعیر، در بخش درآمدهای غیرعملیاتی خواهند بود که تاثیر مستقیم در افزایش سود خالص آن‌ها دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید