زمستان زودهنگام رمزارزها

دنیای اقتصاد : صعود شاخص دلار به بالای کانال ۱۰۷ واحدی به همراه موج ورشکستگی صرافی FTX در روزهای اخیر سبب شد بازارهای رمزارز روند معاملاتی روز گذشته را در وضعیت قرمز آغاز کنند. بر این اساس بیت‌کوین با ریزش ۴/ ۷ درصدی حمایت ۱۶ هزار دلاری را از دست داد و در ساعت ۱۵ سه‌شنبه به وقت تهران قیمت ۱۵ هزار و ۶۹۴ هزار دلار را در بازار ثبت کرد. شیب صعودی شاخص دلار و افت ارزش‌های توکن صرافی FTX از ۲۵ دلار به ۵/ ۱ دلار به اتریوم نیز سرایت کرد. بر این اساس این ارز دیجیتال با کاهش ۱۲ درصدی خود به کف کانال هزار دلاری رسید. آمارها حاکی از آن است که روند معاملاتی بازارهای پر‌ریسک در مسیر پیش‌بینی تحلیل‌گران بازار قرار گرفت. آنها بر این باورند که با توجه به افزایش ۵/ ۰ واحد درصدی فدرال رزرو در ماه دسامبر و به دنبال آن تقویت دلار جهانی، بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب به کانال ۱۲هزار دلاری و ۸۰۰ دلاری هدایت خواهند شد.

چه اتفاقی در بازارهای جهانی رخ داد؟
اتفاقات اخیر در بازارهای آمریکا سبب شد فدرال رزرو از سلاح ضد تورمی خود در ماه‌های آتی نیز بهره گیرد؛ زیرا سیاستگذاران این نهاد معتقدند با وجود کاهش 5/ 0 واحد درصدی تورم کل و افت 3/ 0 واحد درصدی تورم هسته، همچنان تورم در سطوح قوی باقی مانده است. در این میان علاوه بر سخنرانی جرمی پاول در سخنرانی جکسون هول مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی تا دستیابی به تورم 2درصدی و همچنین صعود نرخ بهره تا 75/ 4درصد، کریستوفر والر یکی از اعضای کمیته فدرال رزرو در روزهای اخیر با سخنان خود عملکرد جرمی پاول را تایید کرد و افزود که مقامات این نهاد در حال برنامه‌ریزی برای افزایش 5/ 0 واحد‌ درصدی در ماه دسامبر و 25/ 0 واحد درصدی در ماه‌های آتی هستند و نرخ را تا پایان سال 2022 به 75/ 4 درصد خواهند رساند.

عوامل مذکور در نهایت به رد احتمال عقب‌نشینی سیاستگذاران فدرال رزرو انجامید و سبب شد شاخص دلار که با 19/ 105 واحد به پایین‌ترین سطح خود در ماه‌های اخیر رسیده بود بار دیگر با افزایش 4/ 2 درصدی به کانال 107 واحدی راه پیدا کند، اما در مقابل فلز زرد که با کسب حمایت 1700 دلاری در طی یک هفته به سقف این کانال رسیده بود در مسیر نزولی قرار گیرد. بر این اساس طلا با افت 2/ 2درصدی قیمت 1746 دلار را در ساعت مذکور به ثبت برساند. در این بحبوحه بازارهای ریسکی روند معاملاتی متفاوت‌تری را تجربه کردند؛ زیرا بازارهای پرریسک از جمله بیت‌کوین و اتریوم که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در میان سرمایه‌گذاران کسب کرده بودند با منحل شدن صرافی FTX و همچنین ورشکستگی این نهاد در بیشتر پروژه‌هایی که بازار کریپتو نیز در آن دخیل هستند در لبه پرتگاه قرار گرفتند.

تحولات بازارهای جهانی باعث شد بیت‌کوین و اتریوم برای دومین هفته متوالی به روند نزولی خود ادامه داده و روز گذشته نیز با توجه به صعود شاخص دلار، لیدر بازار رمزارزها حمایت کانال 16 هزار دلاری را از دست داد و در ساعت مذکور با قیمت 15 هزار و 600 دلار در بازار معامله می‌شد. همچنین موج رکود در بازارهای جهانی به دومین ارز دیجیتال مهم در جهان نیز سرایت کرد و سبب شد اتریوم به کف کانال هزار دلاری برخورد کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید