دوراهی سیاست پولی اروپا

دنیای اقتصاد : وضعیت بازارها در قاره سبز نشان می‌دهد که سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا قصد دارند در خلاف جهت فدرال رزرو در اعمال سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی عمل کنند. با توجه به سایه تورم و رکود در سطح جهان، کارشناسان، سرمایه‌گذاران و همچنین خانوارها در انتظار گام‌هایی مثبت در جهت بهبود تورم از سوی بانک‌های مرکزی در مناطق خود هستند. در راستای این مسیر باید به عملکرد مثبت فدرال رزرو در جهت جلوگیری از شتاب تورم در سال اخیر اشاره کرد. رئیس این نهاد در روزهای اخیر طی نشست خود با سیاستگذاران اعلام کرد که با وجود تورم کل با نرخ ۷/ ۷ درصدی و تورم هسته در سطح ۳/ ۶ درصدی در ماه اخیر باید به افزایش ۷۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره ادامه دهد، اما با توجه به ریزش دارایی‌های امن در ماه‌های اخیر، قصد دارد تا از سرعت سیاست‌های انقباضی در نشست بعدی خود در ۱۴ دسامبر بکاهد. در مقابل این نهاد بانک مرکزی در اروپا با توجه به تورم تاریخی منطقه یورو با سطح ۶/ ۱۰ درصد، قصد دارد نرخ بهره را که اکنون در سطح ۲ درصدی قرار دارد، در ماه‌های آتی افزایش دهد.

بحران اقتصادی قاره سبز
گزارش بازارهای اروپا حاکی از آن است که این منطقه همچنان با کمبود گاز و افزایش هزینه‌های ناشی از تورم در ماه اخیر دست و پنجه نرم می‌کند. بحران انرژی نگرانی خانوارهای اروپایی را نیز به دنبال دارد؛ زیرا با تداوم جنگ در این منطقه و به دنبال آن قطع صادرات گاز روسیه، مناطق نوزده‌گانه یورو با کمبود شدید گاز مواجه خواهند شد. در راستای این موضوع مقامات اتحادیه اروپا  اعلام کرده‌اند که ذخایر انرژی اروپا برای گذراندن زمستان سال جاری با کمبود رو‌به‌رو نخواهد شد. عامل مهم دیگر در تشدید رکود این منطقه، صعود تاریخی تورم و به دنبال آن افزایش هزینه کالا و خدمات بوده است.

به دنبال این موضوع باید به تعطیل شدن برخی از کارخانه‌ها و آسیب به مصرف‌‌کنندگان در پی عوامل مذکور اشاره کرد. افزایش شاخص مصرف‌کننده با سطح ۶/ ۱۰ درصدی در اروپا، تورم تاریخی در این منطقه را رقم زد. شیب صعودی تورم، بحران انرژی و همچنین افزایش هزینه کالاها و خدمات در منطقه یورو، بانک مرکزی اروپا را به افزایش سیاست‌های انقباضی در مهار تورم تشویق کرده است. اکنون نرخ بهره اروپا در سطح ۲ درصدی قرار دارد، اما میزان افزایش آن در ماه‌های آتی با توجه به عملکرد سیاستگذاران بانک مرکزی مشخص نیست. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که اگر بانک مرکزی اروپا عملکردی شبیه به فدرال رزرو را در افزایش نرخ بهره به کار گیرد، تورم در منطقه یورو در ماه‌های آتی و در بلندمدت در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. آنها همچنین افزودند که بانک مرکزی اروپا با بالا بردن نرخ بهره، رکودهای ناشی از آن را نیز باید برای مدت کوتاهی متحمل شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید