فروکش هیجانات در تالار شیشه‌ای

دنیای‌اقتصاد- مسعود کریمی : شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در معاملات روز سه‌شنبه ۲۷‌دی ۱۴۰۱ با افزایش ۳۸/ ۰‌درصدی توانست تا سطح یک‌میلیون و ۶۸۷‌هزار ‌واحدی پیشروی کند. هرچند در میانه معاملات روز گذشته شاهد فراز و فرود نماگر اصلی در بازار سهام بودیم اما در نهایت چربش قدرت متقاضیان بر فروشندگان سهام موجب شد نماگر اصلی چند قدمی به نسبت به‌روز قبل معاملاتی به فتح کانال ۷/ ۱میلیون واحد نزدیک‌تر شود.

بهبود وضعیت نرخ کالاهای اساسی در بازارهای جهانی را می‌توان به‌عنوان یکی از دلایل رشد شرکت‌های عمدتا بزرگ بورسی محسوب کرد. در دادوستدهای روز گذشته با وجود رشد ۶‌هزار و ۳۷۳‌واحدی نماگر اصلی، شاخص‌کل هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن هم با تاثیرپذیری یکسان از تمام نمادهای معاملاتی در بورس تهران توانست با ۶۴/ ۰درصد رشد همراه شود. آن‌طور که از جریان خرید و فروش سهام در بورس پیداست، شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن و شاخص قیمت هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن در شرایط کنونی در بیشترین مقدار نسبت به اواخر مرداد ماه سال‌۱۳۹۹ قرار گرفته‌اند. رشد سطح معاملات در بازار سهام را می‌توان به‌عنوان یکی از نشانه‌های آشتی سرمایه‌گذاران با بورس تهران درنظر گرفت. تشدید تحرک معامله‌گران در جریان دادوستدهای بورس اوراق‌بهادار تهران در معیاری تحت‌عنوان حجم معاملات نیز به‌وضوح قابل‌مشاهده است. برآیند کلی در این زمینه نیز از بهبود این پارامتر بورسی نسبت به چند وقت گذشته حکایت‌دارد به‌نحوی‌که همزمان با تزریق جریان نقد به سهام شرکت‌های بورسی، حجم معاملات نیز توانسته با افزایش همراه شود.

به باور برخی از کارشناسان بازار سرمایه در شرایطی که دولت سیزدهم برنامه دخل و خرج سال‌آتی کشور را به مجلس ارائه کرده و در عین‌حال برخی از نرخ‌ها مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌ها (تا ۷‌هزار‌تومان به ازای هر متر‌مکعب)، نرخ سوخت و مالیات‌ستانی افزایش یافته و رشد ۴۰‌درصدی سطح درآمدهای دولت در لایحه بودجه‌۱۴۰۲ تا حدودی برخلاف انتظارات اهالی بازار سهام بوده‌است. هرچند که معامله‌گران در محاسبات خود حداقل طی چند روز اخیر وزن قابل‌توجهی به این مهم نداده‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

البته ارزیابی فعالان بورسی حاکی از گران‌بودن نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌ها است اما همچنان روزنه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از امید برای فعالان صنعت در جهت تعدیل این نرخ نیز توسط مجلس وجود دارد. به هر ترتیب بررسی آمار و ارقام معاملات در بورس تهران نشان می‌دهد که دیروز ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) در محدوده ۶‌هزار و ۵۲۱‌میلیارد ‌تومانی تثبیت ‌شده‌است. تداوم در بهبود بازار و ثبات ارزش معاملات خرد در ارقامی بالا را می‌توان از توجه بورس‌‌‌‌‌‌‌‌بازان به ارزندگی قیمت سهام در تالار شیشه‌ای سعادت‌آباد درنظر گرفت. در ۲ هفته اخیر نیز به‌طور میانگین ارزش معاملات خرد در سطوحی بیش از ۶‌هزار‌ میلیارد‌تومان نوسان داشته است که این مهم در جای خود از میل این معیار بورسی برای رسیدن به ارقام بالاتر حکایت خواهد داشت.

نباید فراموش کرد که ارزش کل بازار نیز متناسب با سایر پارامترهای بورسی روندی صعودی به خود گرفته و نسبت به چند وقت گذشته در سطوح معقولی قرار دارد. تثبیت نرخ اسکناس آمریکایی بازار آزاد در سطوحی بیش از محدوده حمایتی را می‌توان به‌عنوان سیگنالی درنظر گرفت که نشان از عدم‌میل ارز برای بازگشت به اعداد و ارقامی کمتر از محدوده حمایتی دارد.

دیروز هم دلار نیمایی با رقم دستوری ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومانی در معاملات پیگیری شد. سرمایه‌گذاران بورسی را می‌توان به‌عنوان آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرترین قشری محسوب کرد که از سیاست، از پیش شکست‌خورده در حوزه ارز متحمل زیان می‌شوند. در روز سه‌شنبه ۲۷ دی ماه خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی از خروج ۱۶۲‌میلیارد‌تومانی سرمایه‌گذاران خرد حکایت داشت، به‌نحوی‌که شناسایی سود از جانب حقیقی‌های بورس تهران باعث شد تا سهامداران نهادی از فرصت ایجادشده بهره‌‌‌‌‌‌‌‌مند شوند و بخشی از پرتفوی خود را متنوع سازند.

گذشته‌نگر معاملات بورسی نشان می‌دهد که طی چند وقت اخیر در باب تغییر مالکیت، میانگین ورود پول مثبت بوده‌است؛ به‌عبارتی حقیقی‌های بازار نسبت به گذشته پررنگ‌تر در جریان خرید سهام ظاهر می‌شوند. به‌طور میانگین ۶۶‌میلیارد‌تومان ورود پول به‌طور روزانه در روزهای رونقی بازار سهام به‌ثبت رسیده‌است. در دو هفته اخیر دوبار ورود پول بیش از ۶۰۰‌میلیارد ‌تومان تجربه شده و این در حالی است که یک‌بار هم رکورد ۷۴۵‌میلیارد‌تومانی نیز (رکورد ۲ ساله) در بازار به‌ثبت رسید.

با اینکه حداقل در بازه اوج‌گیری اخیر شاخص‌های سهامی عمدتا شاهد ورود پول حقیقی به صنایع و شرکت‌های بورسی هستیم اما باید توجه داشت که حجم خالص خرید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد در اغلب‌مواقع بیشتر از میزان خالص فروش این قشر از معامله‌گران است. به‌عبارتی می‌توان این‌گونه استنباط کرد که بخشی از پول حقیقی واردشده به بورس پس از چند‌درصد کسب بازدهی مثبت سریعا با شناسایی سود از گردونه معاملات خارج می‌شوند.

تعدد ریسک‌های اقتصادی توام با عدم‌بازگشت کامل اطمینان به بخش مولد را می‌توان از دلایل در دستور کار قرارگرفتن چنین راهبرد معاملاتی از سوی برخی معامله‌گران درنظر گرفت. فروکش هیجان خرید و فروش در تالار شیشه‌ای در دادوستدهای روز گذشته به‌وضوح نمایان بود. آن‌طور که پیداست شاخص‌های سهامی طی چند وقت گذشته به‌طور مطلق نه در شیب نزول و نه در مدار صعود قرار داشتند. دیروز هم فرآیند عرضه و تقاضا روی سهام شرکت بورسی نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از بازگشت تعادل به بازار داشت. دیروز ‌نماد معاملاتی شرکت‌هایی نظیر «میدکو» با ۱۹۱۶ واحد، «کگل» با ۱۱۸۰ واحد و «خودرو» با ۱۰۶۸ واحد بیشترین تاثیر را در جهت‌دهی مثبت به شاخص‌کل بورس تهران داشتند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید