روند متضاد ۲ بازار ارزی

دنیای اقتصاد : رشد نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار متشکل روز سه‌شنبه، در روز گذشته جبران شد و نرخ دلار مجددا به کانال قیمتی ۳۸ هزار تومانی بازگشت. این در حالی است که روند اسکناس آمریکایی در معاملات بازار آزاد در روز گذشته افزایشی بود و بازار‌های رسمی و غیررسمی، ۲ روند متضاد را از خود به نمایش گذاشتند. به عقیده برخی از تحلیلگران، نهاد بازار‌ساز با افزایش حجم عرضه خود در معاملات رسمی در تلاش است به تقاضا‌های خرد موجود در بازار پاسخ داده و از یکه‌تازی نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی جلوگیری کند.
روند متضاد 2 بازار ارزی
در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار متشکل با افت قیمت ۶۵۲ تومانی نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۳۸هزار و ۷۳۶ تومان رسید. اما در سوی دیگر دلار آزاد با حدود ۳۲۰تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین، وارد پله نخست کانال ۴۲ هزار تومانی شد. این در حالی است که روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست خبری خود در ترکیه از امکان انعقاد قرارداد هسته‌ای جدید با قدرت‌های جهانی، در صورت تغییر رویه طرف آمریکایی سخن گفت. فعالان بازار بر این باورند که سیگنال‌های این‌چنینی تاثیر چشمگیری بر روند معاملات نداشته و تنها در صورت انتشار اخبار قطعی در زمینه نشست‌های هسته‌ای برجام، احتمال ریزش نرخ ارز وجود دارد.

دلار متشکل عقب‌نشینی کرد
دیروز چهارشنبه ۲۸ دی ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار متشکل کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات روز سه‌شنبه حدود ۶۵۹ تومان رشد را تجربه کرده و وارد کانال قیمتی ۳۹هزار تومانی شده بود. اما با شروع بازار در روز چهارشنبه این رشد قیمتی به آهستگی جبران شد و در نهایت نرخ این ارز با نوسان قیمتی ۶۵۲ تومانی به کانال ۳۸ هزار تومانی بازگشت. اما روند معاملات دلاری در بخش غیر‌رسمی بازار تهران در روز گذشته به گونه دیگری بود. هر برگ دلار آزاد در نخستین معاملات صبح روز گذشته با حدود ۲۸۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در مرز قیمتی ۴۲ هزار تومانی فعالیت خود را آغاز کرد و تا انتهای معاملات صبح روز گذشته نیز به نوسانات افزایشی خود ادامه داد و نهایتا روی پله نخست کانال جدید از فعالیت روزانه دست کشید.

فشار خرید در بازار سکه
با افزایشی شدن نرخ دلار غیررسمی در معاملات ۲ روز گذشته، سوخت لازم جهت افزایش نرخ سکه نیز فراهم شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران مشاهده می‌شود که نرخ دلار در معاملات آزاد از جمله عوامل موثر بر شکل‌گیری قیمت سکه طلا است. در همین راستا هر قطعه سکه طلا طرح جدید در پایان معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۵۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۲۲ میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید. نرخ حباب این قطعه طلای گرانبها نیز در روز گذشته ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ثبت شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید