شاخص‌کل هت‌تریک کرد

دنیای‌اقتصاد- علی قاسمی : بورس تهران طی ۱۰ماهه اخیر، با فراز و نشیب‌‌‌‌‌‌‌هایی همراه بوده‌است. بازار سهام پس از غرق‌شدن در رکودی عمیق در ۷ماهه ابتدایی سال، در ۳ماه اخیر توانست بازدهی خوبی را به‌ثبت برساند، به‌طوری‌که در آبان ماه رشد نزدیک به ۶۱/ ۷درصدی و در آذر ماه رشد ۲۲/ ۶درصدی داشته و دی ماه را نیز با ثبت بازدهی نزدیک به ۹/ ۱۲درصدی به پایان رسانده است. اصلی‌ترین محرک رشد نماگر اصلی، قیمت دلار و انتظارات از افزایش آن در ماه‌های اخیر بوده‌است.
4 copy

البته اثرات خلق نقدینگی نزدیک به 800هزار ‌میلیارد‌تومان طی 7ماهه ابتدایی سال را ‌در کنار تغییرات قیمت دلار که از محرک‌‌‌‌‌‌‌های روند صعودی شاخص‌کل بوده، نباید نادیده گرفت. همچنین ابهامات درخصوص بودجه ‌می‌تواند ترمز رشد شاخص‌کل بازار سهام را بکشد، با این حال همچنان به واسطه اهمیت بالای رشد دلار در اقتصاد ایران، چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز مثبتی پیش‌روی بازار سهام متصور می‌شود.

  بورس در هفته‌ای که گذشت
بورس تهران، هفته گذشته را نیز با روندی صعودی به پایان رساند. نماگر اصلی بازار، این هفته با افزایش نزدیک به 24/ 2درصد به یک‌میلیون و 680هزار واحد رسید. بازار سهام پس از افزایش قیمت دلار و اعمال شدید تحریم‌ها میزبان نقدینگی بالایی از طرف سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی بود. به‌نظر می‌رسد، با بسته‌شدن دریچه امیدها به مذاکرات و افزایش قیمت دلار، همچنان بازار سهام جذاب‌‌‌‌‌‌‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشد؛ این در حالی است که جزئیات لایحه بودجه ‌به‌نفع برخی از صنایع نبوده و ممکن است موجبات کاهش سود آنها را فراهم کند. شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز با رشد هفتگی 36/ 4درصدی همچنان رکوردهای خوبی را به‌ثبت می‌ر‌‌‌‌‌‌‌ساند.  بررسی معاملات هفته گذشته بورس نشان می‌دهد که روزهای دوشنبه و چهارشنبه، بازار سرمایه شاهد ورود پول حقیقی بود. روز دوشنبه، بیشترین ورود پول حقیقی طی هفته گذشته به‌ثبت رسید. درمیان دادوستدهای روز دوشنبه، 745میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شد. این مقدار از ورود پول طی دو سال‌گذشته تاکنون بی‌‌‌‌‌‌‌سابقه بوده‌است. روزهای شنبه و سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه نیز بورس تهران با خروج پول همراه بود. همچنین میانگین تغییر مالکیت در هفته گذشته حدود 132میلیارد‌تومان بوده و برای دومین هفته متوالی است که سرمایه حقیقی وارد بازار شده‌است.

میانگین ارزش معاملات در بازار هفته گذشته، همچنان بالای 5هزار و 500 میلیارد تومان است. بررسی آمارهای هفته گذشته نشان می‌دهد که ارزش معاملات بسیار بالا بوده و با وجود ابهامات و فضای تاریکی که در اثر بودجه ‌بر فضای بازار حاکم شده‌است، بورس تهران‌ در مقایسه با ماه‌های گذشته رونق خوبی داشته است. به‌نظر می‌رسد، متغیر دلار بر بازار اثر بیشتری گذاشته و این نرخ اسکناس آمریکایی است که بازار را به‌همراه خود به‌سوی فتح قله‌‌‌‌‌‌‌های قیمتی می‌‌‌‌‌‌‌کشاند. ارزش معاملات روز شنبه، 4هزار و 400میلیارد‌تومان بوده و در روز دوشنبه، با طی‌کردن روندی صعودی به 5هزار و 800میلیارد‌تومان رسیده است. همچنین ارزش معاملات روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه به اوج خود رسیده و عدد 6هزار و 500میلیارد‌تومان را به‌ثبت رسانده است. روز چهارشنبه برخلاف روزهای قبل، در ساعات اولیه با کمی افت همراه بود اما دوباره شاخص‌کل بورس، توانست سیر صعودی روزهای گذشته را ادامه داده و در کانال یک‌میلیون و 600هزار واحد باقی‌بماند. ارزش معاملات نیز طی روز معاملاتی چهارشنبه، 5هزار و 500میلیاردتومان بوده‌است.

 از میان صنایعی که با ورود پول حقیقی همراه بوده‌است، گروه فرآورده‌های نفتی، به‌واسطه نوسان‌های قیمت نفت، مورد استقبال سهامداران قرار گرفت. همچنین شرکت‌های این گروه، گزارش‌های فصلی خوبی را منتشر کرده و به‌نظر تحلیلگران بنیادی شرکت‌های پالایشی در وضعیت کنونی، جذابیت بالایی دارند، به‌طوری‌که کرک‌اسپرد پالایشی‌‌‌‌‌‌‌ها با انتشار گزارش 9ماهه، افزایش قابل‌توجهی یافته‌است. گروه بانکی نیز که از هفته‌های گذشته مورد استقبال بود، هفته اخیر نیز توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی را به خود جلب کرد. گروه مواد دارویی، به واسطه اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات برای برخی از شرکت‌های این گروه، همچنان یکی از گزینه‌‌‌‌‌‌‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری است و این گروه این پتانسیل را دارد تا در هفته پیش‌رو نیز شاهد ورود پول حقیقی خوبی باشد. گروه غذایی و خرده‌فروشی نیز همانند صنعت دارو، پتانسیل بالایی برای سودآوری داشته و می‌توانند شامل افزایش نرخ شوند.

گروه خودرو نیز در هفته گذشته با حواشی زیادی همراه شد؛ به‌طوری که در پایان هفته گذشته خبرهایی درخصوص توقف عرضه خودرو در بورس‌کالا شنیده می‌شد، به‌همین‌دلیل روز شنبه نیز بازار به واسطه قرمزپوش‌شدن خودرویی‌‌‌‌‌‌‌ها، نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد و نماگر اصلی بازار به‌رنگ سرخ درآمد، با این‌وجود اما عرضه 10هزار خودرو دناپلاس در بورس‌کالا به صدر خبرها تبدیل شد. روز یک‌‌‌‌‌‌‌شنبه به دلیل مشکلات مصرف گاز، بورس تهران به تعطیلی کشانده شد. این امر، گمانه‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌ها درخصوص عرضه این محصولات در تالار نقره‌‌‌‌‌‌‌ای را افزایش داد. در نهایت روز دوشنبه با موضع‌‌‌‌‌‌‌گیری برخی از مسوولان در این خصوص، تا حدودی ابهامات از این مساله رفع شد. با این شرایط، ایران‌خودرو توانست دوباره نگاه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها را به خود جذب کرده و با ورود پول حقیقی به‌صورت هفتگی همراه شد. امادر نهایت برآیند معاملات این هفته گروه خودرو و قطعه‌سازان منجر به خروج 45میلیاردی نقدینگی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها از این بازار شده‌است.

پایان هفته معاملاتی اخیر با موضع‌‌‌‌‌‌‌گیری‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی اتحادیه اروپا همراه شد؛ در این میان گفت‌وگوهای اخیر وزیر امورخارجه ایران و بورل نماینده اتحادیه اروپا در امور‌خارجه، بیانگر آن است که این موضع‌‌‌‌‌‌‌گیری‌‌‌‌‌‌‌ها چندان عملی نخواهد بود، اما به هر حال این امکان وجود دارد که روزهای آتی هیجانات بر بازار غالب‌شده و روند روزانه شاخص معکوس شود، اما همچنان نرخ دلار، به بازار به بازار سهام جهت داده و تکلیف آن را روشن می‌سازد، از این‌رو به‌نظر می‌رسد معاملات هفته آینده، در مجموع امیدوارکننده باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید