لرزه بورس اروپا به دست داووس

دنیای اقتصاد : وضعیت بازار سهام اروپا نشان می‌دهد که شاخص‌های بورس این منطقه برای سومین روز در هفته معاملاتی جاری به مسیر نزولی خود ادامه دادند. بر این اساس شاخص «استوکس ۶۰۰» با افت ۷/ ۱ درصدی نسبت به روزهای گذشته از ۴۵۹ واحد به ۴۵۱ واحد در روز گذشته رسید. شیب نزولی این شاخص به «‌دکس‌۴۰» آلمان نیز سرایت کرد و آن را با افت ۲ درصدی مواجه شد و از ۱۵ هزار و ۲۷۴ واحد به زیر ۱۴ هزار سقوط کرد و در ساعت ۱۵ به وقت تهران توانست رقم ۱۴ هزار و ۹۶۹ واحد را به ثبت برساند.

 همچنین شاخص «فوتسی۱۰۰» لندن نیز با افت ۶/ ۱ درصدی از ۷ هزار و ۸۸۵ واحد به ۷ هزار و ۷۵۷ واحد در ساعت مذکور تنزل یافت. در این میان شاخص «کک ۴۰» فرانسه نیز شاهد ریزش ۸/ ۱ درصدی بود و در ساعت ذکر شده به ۶هزار و ۹۸۵ واحد سقوط کرد. در طرف دیگر بازارها در ایالات‌متحده، شاخص بورس این منطق ریزش جدید را تجربه کردند. علاوه بر بورس، شاخص دلار و بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها نیز در اغما به سر می‌برند. عوامل مذکور را می‌توان به نتایج غیر قابل پیش‌بینی داووس در خصوص اقتصاد اروپا و آمریکا نسبت داد. در این راستا سی‌ان‌بی‌سی نیز در گزارشی افزود: بازارهای اروپا در پی نگرانی از اقدامات مقامات پولی داووس در مجمع، در محدوده قرمز قرار گرفتند.

چشم انتظاری بازارها
تحولات بازارهای جهانی در روزهای اخیر حاکی از آن است مجمع جهانی اقتصاد(داووس) که در روزهای اخیر پس از دو سال بار دیگر نشست‌های خود را آغاز کرد و تا ۳۰ ژانویه نیز ادامه خواهد داشت. در پی این امر بازار سهام اروپا و آمریکا در انتظار نتایج این انجمن در حالت رکود فرو رفته است. به دنبال این موضوع شاخص دلار آمریکا نیز با نوسانات اندکی همراه بود و بازارهای جهانی نیز در حال تمرکز بر داده‌های این انجمن در کانال‌های سابق خود باقی مانده‌اند. با وجود افت بیش از یک درصدی شاخص‌های بورس در مناطق اروپا از جمله آلمان، فرانسه و لندن، یورو در برابر دلار همچنان در نرخ ۰۸/ ۱ واحدی در حال نوسان است. در طرف دیگر بازارها، شاخص ارز آمریکایی که در کاهش سرعت نرخ بهره روند نزولی به خود گرفته بود در حوالی کانال ۱۰۲ واحدی در حال نوسان است. بدین جهت رمز‌ارزها از جمله بیت‌کوین نیز که از کانال ۲۱ هزار دلاری گذر کرده بود، به سقف کانال ۲۰ هزار دلاری بازگشت و اکنون نرخ ۲۰‌هزار و ۹۵۰ هزار دلار را در بازار کریپتو به ثبت رساند. اتریوم نیز خود را به میانه کانال ۱۵۰۰ دلاری رساند و در این بازه در حال نوسان است. علاوه بر بازارهای مذکور، طلا واکنش گرمی به افت شاخص دلار نشان نداد و در ساعت ذکر شده در روز گذشته با رقم ۱۹۳۰ دلار معامله شد. در پی این موضوع باید به سخنان مدیر ارشد اجرایی آمریکا،«برایان موینیهان» در خصوص اقتصاد آمریکا اشاره کرد. او در سخنرانی خود در پنجاه و سومین مجمع اقتصاد جهانی گفت: «اقتصاد آمریکا در وضعیت مطلوبی قرار دارد.» این موضوع در نهایت سبب شد تا بازارهای سهام آمریکا افت کمتری را نسبت به قاره سبز تجربه کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید