رکوردشکنی خروج حقیقی‌ها

دنیای‌اقتصاد- محمد‌فاضل نوربخش : بازار سهام پس از پشت‌سر گذاشتن یک ماه پرنوسان و با تمایلات صعودی که در پی آن نیز با ورود پول سرمایه‌گذاران خرد بورس همراه بود، اولین روز معاملاتی ماه بهمن را سرخ‌پوش به پایان رساند، به‌طوری‌که تمای نماگرهای بازار با کاهش قابل‌توجهی همراه بودند. در این میان نیز خالص تغییر مالکیت سهامداران بورس تهران روز گذشته ۷۴۱‌میلیارد‌تومان از جانب حقیقی به حقوقی بود که این رقم خروچ پول، بیشترین مقدار در ۳۰هفته اخیر بود.
ثبت این رقم به‌عنوان خروج پول حقیقی، نشان از غلبه هیجانات بر بازار بوده و به‌نظر می‌رسد این شرایط چندان پایدار نباشد؛ چراکه در نهایت تحولات سیاسی، منجر به افزایش قیمت دلار می‌شود. در این میان ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) طی دادوستدهای روز اخیر رقمی معادل ۶۵۴۱‌میلیارد‌تومان به‌ثبت رسید. این سطح از ارزش معاملات خرد در کنار روند تکنیکالی شاخص‌کل که در این روز با افت ۸۷/ ۱درصدی همراه بود، تا حدود زیادی نشان از روند منطقی بازار که با افت‌‌‌‌‌‌‌های اصلاحی همراه است، دارد. حرکات فعلی بازار عمدتا ناشی از یک استراحت و همراه با تخلیه هیجانات خواهد بود، از این‌رو می‌توان این سناریو را مطرح کرد ادامه روند شاخص تا رسیدن به یک‌میلیون و ۷۰۰هزار واحد و ماندن، چندان دور از انتظار نیست.

چشم باز سهامداران
اولین روز معاملاتی هفته با افت قیمت ۵۹‌درصد نمادهای بازار آغاز شد و تنها ۴۰‌درصد نمادهای بورس با رشد قیمت همراه بودند. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در این روز ۸۷/ ۱درصد از سطح قبلی خود عقب‌نشینی کرد و کار خود را در رقم یک‌میلیون و ۶۵۷‌هزار واحد به پایان رساند. در این میان شاخص‌کل با معیار هموزن که نمای بهتری از تغییرات بازار را نشان می‌دهد روز اخیر نیز همسو با کلیت بازار به میزان ۸۱/ ۰درصد کاهش داشت. لازم به ذکر است که خالص تغییر مالکیت سهامداران روز شنبه تغییرات چشمگیری داشت که از تاریخ ۱۶خرداد سال‌جاری تاکنون بی‌سابقه بوده است، به‌طوری‌که خروج پول سهامداران خرد روز گذشته رقمی معادل ۷۴۱‌میلیارد‌تومان به‌ثبت رسید. این اتفاق به عقیده برخی فعالان بورسی می‌تواند نشان از افزایش احتیاط بیشتر سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران باشد. به‌عبارت دیگر بازار آموخته است که پس از چند روز متوالی رشد و کسب سود و نزدیک‌شدن به سطوح حساس قیمتی و همچنین سطوح مهم و روانی شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها با احتیاط بیشتری برخورد کند و سودهای کسب شده را به دارایی خود بیفزاید. این عمل با فروش سهامداران بسیاری در روز شنبه رخ‌داد که در نهایت باعث افزایش عرضه و افت قیمت‌ها و در نهایت کاهش سطح شاخص‌کل شد، اما از نگاه کارشناسان تکنیکالی بازار سهام مدتی است که در یک روند نسبتا صعودی قرار گرفته و تمایل دارد که قبل از بازگشت به کانال‌های بالاتر همچون سطوح ۷/ ۱ و ۸/ ۱‌میلیون واحد مدتی در فاز اصلاحی قرار بگیرد. این موضوع در ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) تا حدود زیادی قابل‌مشاهده است، به‌نحوی‌که میانگین یک ماه اخیر این متغیر بیش از پنج‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد‌تومان است که نسبت به ۱۶ماه‌‌‌‌‌‌‌ گذشته بهبود قابل‌توجهی داشت.

خالص تغییر مالکیت صنایع بورس در روز یادشده عمدتا با خروج پول حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها همراه بود و تنها ۵صنعت مواد دارویی، محصولات شیمیایی، کانی غیر‌فلزی، رایانه و محصولات چوبی ورود پول داشتند که ارقام تغییر مالکیت در این صنایع مذکور به نسبت گذشته نیز کمتر بوده‌است، در مقابل نیز ۳۳ صنعت با خروج پول سرمایه‌گذاران خرد همراه بود که صنعت خودرو و ساخت قطعات با بیشتری مقدار خروج معادل ۱۷۳‌میلیارد‌تومان در رتبه نخست قرار گرفت. دلیل این امر عمدتا مربوط به خبرهای منفی است که در بازار خودرو منتشر شده‌است. شنیده‌‌‌‌‌‌‌ها حاکی از آن است که مقرر شده‌است، مابه‌التفاوت سود حاصل از عرضه خودرو در بورس‌کالا به نفع دولت باشد و این سود نصیب شرکت خودروساز و سهامداران آن نشود؛ این در حالی است که گزارش ۹ماهه ایران‌خودرو نشان می‌داد که این شرکت توانسته است در ۹ماهه ابتدایی سال، سودی معادل ۱۱۴میلیارد‌تومان را محقق کند، پس از آن فلزات اساسی ۱۶۹‌میلیارد‌تومان و بانک‌ها ۸۹‌میلیارد‌تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی داشتند. گروه بانکی، به دلیل هیجانات غالب بر سهامداران با استقبال سرمایه‌گذاران حقیقی همراه نشده‌است. همانطور که پیش‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌شد، گروه مواد دارویی نیز جزو معدود گروه‌هایی است که به واسطه افزایش نرخ‌های اخیردرکانون توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی قرار گرفته‌است. درمیان نمادهای بازار نیز «شیراز»، «دفارا» و «شپدیس» با بیشترین ورود پول حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها به ترتیب ۹۳، ۶۴ و ۳۶‌میلیارد‌تومان همراه بود. نمادهای «خساپا»، «فولاد» و «خگستر» نیز در این روز با خروج پول معادل ۸۸، ۶۷ و ۴۸‌میلیارد‌تومان معاملات خود را به پایان رساندند.

چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز روزهای پیش‌‌‌‌‌‌‌رو
عملکرد ضعیف شرکت‌های بزرگ در پاییز، افزایش تنش سیاسی و همچنین شناسایی سود از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدتی باعث شد تا شنبه شاهد رنج منفی و فروش باشیم. هرچند به‌نظر می‌رسد، این روند موقتی بوده و بازار مسیر اصلی خود را مشخص کرده‌است. همچنین افزایش تنش‌های سیاسی نتیجه‌‌‌‌‌‌‌ای جز کاهش فروش نفت، کسری‌بودجه و افزایش قیمت دلار نخواهد داشت. تحقق این امور، نتیجه‌‌‌‌‌‌‌ای جز معکوس‌شدن روند شاحخص نخواهد داشت، از این‌رو به احتمال بسیار بالایی شاخص بورس تهران، پس از تخلیه هیجانات و استراحت ناشی از ذخیره بخشی از سود معامله‌گران به روند اصلی خود ادامه داده و می‌تواند سطوح بالاتری را به خود ببیند. هرچند که ممکن است در زمان بیش‌‌‌‌‌‌‌تری این مهم به طول انجامد. از طرفی گزارش‌های پاییز شرکت‌های بورسی، بسیار امیدوارکننده بوده و عمدتا حاشیه سود شرکت‌ها روندی افزایشی داشته‌است. این بهبود عملکرد می‌تواند در گزارش‌های سالانه نیز اثرات خود را نشان داده و به احتمال بالایی این گزارشات، موتور محرک بازار در ماه‌های پایانی سال‌ خواهند بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید