صندوق طلا سکه شد

دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : افزایش انتظارات تورمی در بازار داخل و نبود چشم‌‌‌انداز روشن از برنامه دولت برای مهار تورم باعث شد تا بر حباب قیمت فروش صندوق‌های طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران افزوده شود؛ این در حالی است که شیوه جدید تعیین قیمت پایانی گواهی سکه و اعمال محدودیت نوسان نرخ روزانه باعث شده است تا معاملات این دارایی در صف خرید قفل شود.

p22 copy

 در تمام دنیا طلا دارایی امنی در زمان تورم و بحران است. در شرایط کنونی و با توجه به کاهش مستمر ارزش پول ملی، بخش قابل توجهی از نقدینگی سرگردان جامعه به سمت دارایی‌‌‌های برپایه طلا سوق داده شده و برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه باعث ایجاد حباب قیمتی نسبت به ارزش بنیادی دارایی‌‌‌ها شده است. در این شرایط، تشکیل صف خرید برای معامله دارایی دارای حباب 12درصدی نشان‌دهنده پیش‌بینی فعالان بازار از استمرار جریان افزایش نرخ در بازار داخل است. این پیش‌بینی رشد نرخ عمدتا از سیگنال‌‌‌های ارزی در بازار داخل سیگنال می‌گیرد؛ اما نوسان طلا در بازار جهانی نیز از آن حمایت می‌کند.

حباب 12 درصدی مانع خرید صندوق طلا نشد

در شرایطی که فروش گواهی سکه از بازار مالی بورس‌کالای ایران برای سومین هفته متوالی در صف خرید قفل شده، بر ارزش صندوق‌های طلا افزوده شده است و معامله‌‌‌گران خرید و فروش این دارایی طلایی را با حداکثر نرخ مجاز معاملاتی انجام می‌دهند. در این شرایط، واهمه از کاهش ارزش پول ملی و افزایش انتظارات تورمی باعث شده است تا فعالان بازار مالی بورس‌کالا حاضر به خرید هر واحد صندوق طلا با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی آن یعنی نرخ ابطال شوند.

طلا در تمامی بازارهای جهانی دارایی امن در زمان بحران و صعود انتظارات تورمی است. محبوبیت دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار داخل نیز به سیاق بازارهای جهانی است. به این ترتیب در شرایطی که نرخ ارز در بازار داخل مجددا سودای صعودی دیگر را دارد، بخش قابل‌توجهی از مردم خرید طلا یا دارایی‌‌‌های برپایه طلا را برای در امان‌ماندن از اثرات تورمی انتخاب می‌کنند. محدودیت در خرید و فروش ارز در بازار داخل، عدم‌توسعه بازارهای مالی کشور و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه در کشور باعث می‌شود تا دارایی‌‌‌های بر مبنای طلا بیش از سایر دنیا در بازار داخل مورد توجه فعالان بازار قرار گیرند و به این ترتیب فعالان بازار مالی حاضر به معامله هر واحد صندوق طلا با حباب قیمتی شوند.

در زمان تنظیم این گزارش در اواسط روز شنبه اول بهمن‌ماه، در حالی که نرخ ابطال هر واحد صندوق طلای لوتوس به‌عنوان بزرگ‌ترین و پرمعامله‌‌‌ترین صندوق طلای فعال در بازار مالی بورس‌کالا برابر 142‌هزار ریال بود، هر واحد صندوق طلا با نرخ 159‌هزار و 447ریال مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب این دارایی با حباب 2/ 12درصدی معامله شد. خرید و فروش این دارایی با نرخی در حدود 12‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی، بیانگر پیش‌بینی فعالان بازار از رشد بیشتر ارزش سکه به‌‌‌عنوان دارایی اصلی صندوق‌های طلاست. ایجاد این حباب قیمتی مانع تمایل متقاضیان به خرید صندوق طلا نشد. در شرایط کنونی ارزش هر واحد صندوق طلای لوتوس در رکورد تاریخی قرار دارد. صعود نرخ ارز در بازار آزاد به کانال قیمتی 44‌هزار تومان و 1900دلاری شدن هر اونس طلا در بازار جهانی از این رشد ارزش حمایت می‌کند.

قفل معاملات گواهی سکه ادامه‌‌‌دار شد

قفل معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران برای سومین هفته متوالی ادامه‌‌‌دار شد. به این ترتیب در شرایطی که در اواسط روز شنبه اول بهمن‌ماه هر قطعه سکه در بازار فیزیکی کشور با ثبت رشد روزانه 8/ 3درصدی با نرخ 24میلیون و 552‌هزار تومان به فروش رفت، سکه بورسی در محدوده قیمت 2میلیون و 60‌هزار تومان در صف خرید قفل شد.

در شرایطی که سیگنال‌‌‌های بنیادی جهت‌‌‌دهنده به سکه حامی رشد ارزش این دارایی است، تمایلی به فروش گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا با نرخی حدود 18‌درصد ارزان‌‌‌تر از بهای آن در بازار آزاد وجود ندارد. در این شرایط فعالان این معاملات برای خروج از بازار نیز به سراغ تحویل فیزیکی سکه و فروش آن در بازار آزاد رفته و از فاصله قیمتی ایجادشده میان دوبازار بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند. در حالی سیاستگذار مانع رشد قیمت پایانی گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا می‌شود که حباب نرخ سکه در بازار فیزیکی به حدود 17‌درصد رسیده است. به این ترتیب می‌‌‌توان اذعان کرد که فاصله قابل‌توجهی میان نرخ ارز مورد انتظار مسوولان و فعالان بازار وجود دارد.

در حالی ارزش 100گواهی سکه معادل یک‌سکه تمام‌بهار در کف کانال قیمتی 20میلیون تومانی در صف خرید قفل شده است که در روز اول بهمن‌ماه ارزش هر سکه بانک‌مرکزی به کانال قیمتی 217‌هزار تومانی معادل سکه 21میلیون و 780‌هزار تومانی صعود کرد. به این ترتیب قیمت فروش سکه گواهی در اواسط روز شنبه اول بهمن‌ماه حدود 9‌درصد ارزان‌تر از سکه بانک‌مرکزی شد.

حمایت سیگنال‌‌‌های بنیادی از دارایی‌‌‌های طلایی

نوسان نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد به اصلی‌‌‌ترین محرک دارایی‌‌‌های طلایی تبدیل شده است و 44‌هزار تومانی‌شدن دلار در بازار آزاد از صعود بهای طلا در بازار داخل حمایت می‌کند؛ اما رشد مطلوب طلا در بازار جهانی ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی ماه ژانویه نیز از رشد دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل حمایتی دوچندان داشته است.

هر اونس طلا در معاملات آتی بورس آمریکا طی روز جمعه 20ژانویه با نرخ ‌هزار و 913دلار به فروش رفت. این دارایی در بازه ماهانه بازده 45/ 5درصدی داشت. احتمال رشد حداکثر 25واحدی نرخ بهره آمریکا در ماه فوریه باعث شد تا طلا در بازارهای جهانی تقویت شود. رشد تورم سالانه آمریکا برای ماه دسامبر به کمترین میزان خود پس از اکتبر 2021 رسید. این داده به مذاق فعالان بازارهای جهانی خوش آمد و از رشد قیمتی در بازارها حمایت کرد. در عین حال، رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده بریتانیا برای ماه دسامبر کاهش داشت که این موضوع باعث شد امیدواری نسبت به فروکش‌کردن تورم جهانی افزایش یابد؛ اتفاقی که می‌‌‌تواند سرمایه بیشتری را به بازار طلا سوق داده و از رشد بهای این دارایی حمایت کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید