آزادسازی چند میلیارد دلار از دلارهای مسدود شده

دنیای‌اقتصاد : معاون اول رئیس جمهور: در چند روز گذشته چند میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی مسدودشده کشور آزاد شده و در چرخه اقتصاد قرار گرفته است.
به گزارش شادا، محمد مخبر پیش از ظهر روز دوشنبه در مراسم تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید کارها را به مردم و بخش خصوصی واگذار کنیم، افزود: در دوران دفاع مقدس، مردم به صحنه آمدند و مسائل حل شد و پس از آن نیز در مقاطع مختلف هرگاه که مردم به میدان آمدند، شاهد حل مشکلات کشور بوده‌ایم؛ اما متاسفانه هنوز در بخش اقتصاد نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید کارها را به دست مردم و بخش خصوصی بسپاریم. مخبر اظهار کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی را با رویکرد واگذاری امور اقتصادی به‌دست مردم ابلاغ کردند؛ اما متاسفانه هم در اجرای این سیاست‌ها و هم در رفتار پس از واگذاری‌ها نتوانسته‌ایم به نحو مطلوب عمل کنیم و کانونی که بتواند از اصل۴۴ پشتیبانی کند، وجود نداشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز دشمنان با تمام توان خود برای ضربه زدن به اقتصاد کشور بسیج شده‌اند و در همین چند روز گذشته با وجود اینکه چند میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی مسدودشده کشور آزاد شده و در چرخه اقتصاد قرار گرفته است و به‌رغم آنکه کل نیازهای ارزی کشور از طریق سامانه نیما با قیمت ۲۸هزار و ۵۰۰تومان تامین می‌شود؛ اما شاهد نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم که دلیل آن نه معاملات واقعی بلکه همین فضاسازی‌های رسانه‌ای و روانی دشمن است که موجب هراس‌افکنی در میان مردم و بخش خصوصی شده است. مخبر تصریح کرد: بخش خصوصی باید در عمل به سیاست‌های دولت اعتماد کند و باور داشته باشد که دولت مصمم است کارها را به دست بخش خصوصی بسپارد؛ چراکه رویکرد دولت این است که امکان مقابله با فشار و مشکلات جز از طریق واگذاری امور به مردم میسر نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه سرتاسر کشور مملو از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی است، گفت: تاکنون کشور را با اتکا به درآمدها اداره کرده‌ایم و این در حالی است که درآمدهای کشور در برابر دارایی‌های کشور بسیار ناچیز است و باید بتوانیم با اتکا به دارایی‌ها گام‌های بلندی در راستای توسعه کشور برداریم. مخبر ظرفیت‌های گسترده معدنی کشور را یادآور شد و اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های موجود، با تولید یک میلیون کاتد مس، سالانه ۱۰میلیارد دلار سودآوری و درآمد برای کشور خواهیم داشت؛ اما متاسفانه تاکنون فقط ۷درصد از معادن مس در کشور اکتشاف شده و رتبه ایران از نظر ذخایر رتبه ششم است؛ اما در بخش تولید در جایگاه هجدهم قرار داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت بر سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تمرکز کرده است، گفت: در بخش معادن و صنایع حدود ۶۵طرح با ارزش ۵/ ۱۸میلیارد دلار تعریف شده  استکه بخشی از این طرح‌ها در دست اجرا قرار دارد. مخبر افزود: در بخش پتروشیمی ۲۱طرح با ارزش ۱۳میلیارد دلار، در بخش میادین نفتی ۱۶طرح به ارزش ۵۶میلیارد دلار و در بخش صنعت شش طرح به ارزش ۷میلیارد دلار تعریف شده و در بخش کشاورزی نیز طرح‌هایی با ارزش پنج میلیارد دلار تدوین شده که برخی از این طرح‌ها وارد مرحله اجرا و عملیات شده‌اند.

در این مراسم وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال‌های اخیر نظام جزا و پاداش در کشور به نفع فعالیت‌های مضر و سوداگری بوده است، تاکید کرد: نظام جزا و پاداش باید به نحوی تغییر کند که تولیدکننده در صدر قرار گیرد. سیداحسان خاندوزی اظهار کرد: نظام پاداش و جزا متاسفانه تاکنون به نفع تولیدکنندگان نبوده است و همواره مسیر فقط برای کسانی که در عرصه فعالیت‌های غیر رسمی حضور داشتند و بدون پرداخت حقوق عامه مردم فعالیت‌های مخل کسب‌و‌کار و فعالیت های مضر اقتصادی انجام می دادند و سوداگری می‌کردند، هموار بوده است. وزیر اقتصاد ادامه داد: ما باید این مسیر عدم توازن نظام پاداش و جزا را تغییر دهیم و به یک عادت چنددهه‌ای پایان دهیم؛ اما راهی نداریم جز اینکه نظام پاداش متوجه تولیدکنندگان واقعی باشد. تولیدکننده و فعال اقتصادی هر چقدر منضبط‌تر باشد، قانونمندتر باشد، باید بیشتر به آن توجه شود و از وی تقدیر شود. خاندوزی تاکید کرد: تولید کنندگان و صادر کنندگان ما در صدر فعالیت‌های اقتصادی قرار دارند و ما باید با سر بالا از فعالان خوش‌حساب اقتصادی توسط بالاترین مقام دستگاه مربوطه با فراغ بال تجلیل کنیم و بالاترین مقام هر دستگاه باید با فراغ بال وقت خود را برای پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی خوش‌حساب بگذارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید