زمستان سخت، رینگ فولاد را سرد نکرد

دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته ابتدایی بهمن‌ماه همچنان با رونق تورمی متاثر از سیگنال‌‌‌های مثبت ارزی مواجه بود. افزایش بهای آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالا در پی رقابت خریداران برای کسب سهم از عرضه محدود این محصول از رشد بهای شمش و محصولات فولادی حمایت کرد. آهن‌‌‌اسفنجی ماده اولیه اصلی واحدهای فولادساز کشور بوده و رشد قیمتی آن، با افزایش هزینه تولید به رشد پایدار قیمت محصولات فولادی در بازار داخل می‌‌‌انجامد.

Untitled-1 copy

رونق تورمی رینگ فولاد

افزایش مستمر نرخ ارز در بازار آزاد به سیگنال‌‌‌ساز مهمی برای بازارهای مالی و کالایی کشور تبدیل شده است. اگرچه از رونق مصرفی در بخش محصولات صنعتی خبری نیست، اما واهمه از کاهش ارزش پول ملی، صنایع تکمیلی و فعالان بازار را به خرید سوق می‌دهد و به این ترتیب رینگ شمش فولاد با رونق تورمی مواجه است.

در پی استقبال نسبتا خوب از عرضه شمش فولاد ظرف دوهفته گذشته بر نرخ عرضه این محصول در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران برای روز دوشنبه سوم بهمن‌ماه افزوده شد و به این ترتیب در اولین هفته بهمن‌ماه شمش فولاد SP3 و SP5 با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 15‌هزار و 350تومان تا 16‌هزار و 280تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد. برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه در این بازار باعث شد تا رقابت قیمتی برای کسب سهم از این عرضه‌‌‌ها شکل بگیرد.

فولادسازان در هفته ابتدایی بهمن برابر 200‌هزار تن شمش فولاد را در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه کردند که تقاضای ثبت‌شده برای این محصول حدود 195‌هزار تن بود. در نهایت 95‌هزار تن از این شمش با میانگین نرخ 16‌هزار و 600تومان از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

رقابت بر سر محصول شمش فولاد برای کارخانه‌‌‌ها به میزانی بود که میانگین نرخ فروش شمش فولاد این واحدها برای اولین مرتبه به کانال قیمتی 17‌هزار تومان نیز صعود کرد. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده این شمش به 18‌هزار و 600تومان می‌‌‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل و تبدیل میلگرد تولیدی با این شمش نرخی برابر 21‌هزار تومان خواهد داشت. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده، قیمت تمام‌شده میلگرد تولیدی با این شمش به 22‌هزار و 950تومان می‌‌‌رسد. اگرچه نبود تقاضای مصرفی در بازار داخل باعث شده است تا میلگرد در بازار آزاد تهران در شرایط کنونی با نرخ 21‌هزار تومان فروش برود، اما با توجه به وضعیت انتظارات تورمی در بازار داخل، دیری نمی‌‌‌پاید که میلگرد به این کانال قیمتی صعود کند.

شمش فولاد، ارزان عرضه شد یا گران؟

میانگین نرخ عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا برای روز دوشنبه سوم بهمن برابر 15‌هزار و 830تومان بود. با احتساب نرخ ارز نیمایی 28‌هزار و 500تومان قیمت دلاری عرضه شمش برابر 555دلار به‌ازای هر تن بود، اما با احتساب نرخ 39‌هزار و 400تومان دلار توافقی، میانگین دلاری قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا برابر 401دلار خواهد بود. در شرایطی که واحدهای صنعتی موظف به عرضه دلار حاصل از صادرات در سامانه نیما هستند، فروش داخلی سودآوری به‌مراتب بالاتری برای شرکت‌های فولادی به همراه دارد. به این ترتیب افزایش فاصله میان نرخ ارز در کشور رویه فروش داخلی و صادراتی کشور را بر هم زده است. البته تغییر این رویه ارزی نیازمند تصمیم سیاستگذار ارزی یعنی بانک مرکزی است و امکان تغییر آن از سوی بورس‌کالا وجود ندارد.

فروکش‌کردن هیجان در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی

رونق معاملات آهن و فولاد در هفته ابتدایی بهمن‌ماه تنها منوط به معاملات شمش فولاد نبود و به سیاق هفته‌‌‌های قبل فولادسازان از عرضه آهن‌‌‌اسفنجی استقبال زیادی کردند. واحدهای احیا در اولین هفته از بهمن‌ماه برابر 37‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی را با قیمت پایه 8‌هزار و 960تومان عرضه کردند که برای آن تقاضایی برابر 96‌هزار و 400تن در بازار به ثبت رسید. برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه و فقدان امیدواری به رفع این چالش در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت باعث شد تا فولادسازان برای کسب سهم از این عرضه‌‌‌ها دست به رقابت قیمتی با یکدیگر بزنند. در این شرایط کاهش مستمر ارزش پولی ملی و سیگنال مثبت نرخ ارز برای این بازار محرک دیگری در جهت رشد تقاضا برای این محصول بود. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ فروش آهن‌‌‌اسفنجی با رقابت 30درصدی خریداران به 11‌هزار و 650تومان رسید. اگرچه متقاضیان آهن‌‌‌اسفنجی رقابت 30درصدی برای کسب سهم از عرضه این محصول داشتند که رقم قابل‌توجهی بود، اما این رقم نسبت به رقابت 42درصدی در رینگ هفته پایانی دی به مراتب مناسب‌تر بود. به این ترتیب می‌‌‌توان انتظار داشت که استمرار عرضه می‌‌‌تواند این بازار را به ثبات نزدیک کند؛ هرچند چالش تامین گاز واحدهای صنعتی، استمرار عرضه را دشوار می‌کند.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس بهای تمام‌شده فروش هر کیلوگرم آهن‌‌‌اسفنجی از رینگ صنعتی بورس‌کالا به 12‌هزار و 730تومان می‌‌‌رسد.

فولاد صادراتی ایران گران شد

اقبال به بازارهای صادراتی شمش و محصولات فولادی کشور بازگشته است؛ به نحوی که ظرف هفته‌‌‌های اخیر بر نرخ شمش فولاد صادراتی کشور افزوده می‌شود. موسسه فست‌مارکت، بهای شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس را برای هفته اخیر در بازه 538 تا 545دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. میانگین نرخ فروش این محصول برابر 531دلار به‌ازای هر تن بود که این رقم 5/ 6‌درصد بالاتر از میانگین بهای فروش آن در سال قبل بود. امیدواری به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد پس از اتمام تعطیلات سال نوی چینی زمینه رشد بهای محصولات صنعتی در بازار جهانی و فرصت بهبود بهای صادرات شمش و محصولات فولادی کشور را فراهم کرده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید