فدرال رزرو در منگنه سقف بدهی

دنیای اقتصاد : خبر داغ روزهای اخیر به دیدار جو بایدن و مک‌کارتی، رئیس ‌جمهوری‌خواهان مبنی بر افزایش سقف بدهی ایالات‌متحده اختصاص دارد. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نشست مذکور در نهایت به جلوگیری از نکول و رکود اقتصادی آمریکا می‌انجامد. اما در مقابل عده دیگری از آنها بر این باورند که با عدم توافق افزایش سقف بدهی، بانک مرکزی برای مهار رکود اقدامات خود را در این راستا آغاز خواهد کرد.

 این امر به چه معناست؟ آنها در ادامه افزودند که طبق گفته جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، ۸۸میلیارد دلار برای جلوگیری از سقوط و نکول در دسترس است. بنابراین فدرال رزرو به ناچار اقدامات خود را مبنی بر چاپ پول آغاز خواهد کرد. آنها ادامه دادند که این امر با عملیات ضد تورمی آنها در تناقض است و می‌تواند تورم را به سطوح قبلی خود بازگرداند. در این میان مقامات و مدیران از صعود بهره، ورشکستگی بانک‌ها و در نهایت رکود احتمالی اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۳ ابراز نگرانی کردند و در انتظار نتایج این نشست در روزهای آتی هستند. به نظر می‌رسد که با اقدامات مذکور بازارهای جهانی از جمله طلا و کریپتو نیز که تحت فرمان دلار جهانی در حال نوسان هستند، با تقویت این شاخص ارزش خود را بیش از پیش از دست دهند. گرچه تبعات بالا نبردن سقف بدهی به اقتصاد آمریکا ضربه می‌زند، اما با احتمال پذیرش این توافق و تلاش‌های خزانه‌داری، مساله استقراض حل و اقتصاد با مشکلی مواجه نخواهد شد. برای درک بهتر و دقیق این موضوع باید تا مشخص شدن نتایج این سخنرانی منتظر ماند.

شکست بازارها در راه است؟
وضعیت بازارهای جهانی در روز گذشته از روند نزولی طلا و رمزارزها در پی صعود دلار جهانی حکایت دارد. فلز زرد در روند معاملاتی روز گذشته با افت ۳/ ۳ درصدی رو‌به‌رو شد و به میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری رسید. البته در این مسیر نزولی بازارهای ریسکی نیز همراه بودند. بیت‌کوین در کانال ۲۶ هزار دلاری باقی ماند و اتریوم نیز به نوسان در سقف ۱۷۰۰ دلاری و کف ۱۸۰۰ دلاری پرداخت. این درحالی است که دلار جهانی که سبب عدم ثبات بازارها شده بود به کانال ۱۰۳ واحدی صعود کرد و در ساعت ۱۵ به وقت تهران رقم ۳۱/ ۱۰۳ واحد را به ثبت رساند. عوامل ذکر شده از جمله شوک‌های تورمی ایالات‌متحده و صعود احتمالی بهره ناشی شده است. اما در راستای این امر، عوامل ذکر شده در خصوص سقف بدهی آمریکا نیز تاثیر چشم‌گیری در عدم ثبات بازارها داشته است. برخی از تحلیلگران دو سناریو را برای سرمایه‌گذاران ارائه کردند. در نگاه اول، داده‌های تورمی ماه آوریل نشان می‌دهد که این منطقه با هدف تورمی خود ۹/ ۲ درصد فاصله دارد که این موضوع بانک مرکزی را به صعود دوباره بهره ترغیب می‌کند. در پی این امر دلار جهانی تقویت شده و طلا را برای چندمین بار در سال جاری، در کوتاه مدت به زیر خواهد کشید.

در طرف دیگر نیز با عدم افزایش سقف بدهی و اقدامات فدرال رزرو نرخ بهره بیش از پیش افزایش خواهد یافت و مسیر مشابه سال گذشته را طی خواهد کرد. از این‌رو امکان بازگشت بازارهای جهانی به روند سابق خود در شرایط فعلی آمریکا وجود نخواهد داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید