جذابیت گزارش‌های کدال بیشتر می‌شود

سید یاسر مهرآور کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد گزارش‌های ۱۲ و همچنین ۳ ماهه ۱۴۰۲ بسیار قوی خواهد بود؛ چرا که میانگین نرخ دلار نیما در سال گذشته حدود ۲۸ هزار تومان بود و در حال حاضر با ۳۸، ۳۹ هزار تومان رقابت روی محصولات در بورس کالا انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)؛ سید یاسر مهرآور، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر P/E بازار سرمایه ۱۰.۹ واحد است به بورسان گفت: به نظر می‌رسد گزارش‌های ۱۲ ماهه و همچنین ۳ ماهه ۱۴۰۲ بسیار قوی خواهد بود چرا که میانگین نرخ دلار نیما در سال گذشته حدود ۲۸ هزار تومان بود و در حال حاضر با ۳۸، ۳۹ هزار تومان رقابت روی محصولات در بورس کالا انجام می‌شود.

وی افزود: گزارش های ۳ ماهه هم مسلما گزارش‌های خوبی خواهد بود و این باعث تعادل P/E بازار می‌شود.

مهرآور با اشاره به آمار موجود در بورس تهران و اقتصاد کلان کشور از جمله نسبت قیمت به درآمد (P/E ttm) ۱۰.۹ واحدی بازار سهام، نرخ بهره بین بانکی بیش از ۲۳ درصدی و همچنین تورم بیش از ۵۰ درصدی اقتصاد کشور عنوان کرد که بورس تهران نیاز به استراحت نیز دارد و همین موضوع به روند متعادلی در بازار منجر می‌شود.

وی سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را فوق العاده برای بازار سرمایه دانست و گفت: بازار در حال حاضر جذاب است و ما باید P/E و TTM بازار را در کانال حفظ کنیم (سقف کانال نهایت ۹ و یا ۱۰ و کف کانال نزدیک ۷ باشد). همچنین P/E بازار نباید به شدت روی ۲۰ برود چرا که ریزش سنگینی را به همراه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افق آینده بازار سرمایه و کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اتفاقات خوبی در حال افتادن است چرا که به لحاظ آماری، در حال حاضر ۲۸ درصد وزن بازار سرمایه مربوط به سرمایه گذاری با P/E ۱۰.۵۲، شیمیایی ها ۱۱ درصد وزن بازار با P/E ۱۲ و آهن و فولاد ۱۰ درصد وزن بازار را با P/E ۹.۵ است و ۵۰ درصد ارزش بازار را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد ارزش بازار سرمایه مربوط به صنایع سرمایه‌گذاری، شیمیایی، آهن و فولاد و فراورده‌های نفتی و کانی فلزی و فلزات گرانبها است.

به گفته مهرآور؛ توافقات تاثیرگذاری بسیار خوبی روی رشد بازار سرمایه دارد و این بسیار خوب است.

وی افزود که طی روزهای آینده با انتشار گزارش‌های سالانه و ثبت عملکرد شرکت‌ها در فصل زمستان و در ادامه نیز فصل بهار، نسبت قیمت به درآمد تعدیل شده و سهامداران با توجه به شرایط سهام، خریدهای خود را انجام خواهند داد.

این کارشناس در ادامه به بررسی نسبت قیمت به درآمد گروه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد که سیاستگذار باید تلاش کند تا این نسبت با توجه به شرایط کلان موجود، در محدوده‌ای بین ۷ تا ۱۰ واحد قرار گیرد که نقدینگی بتواند با آرامش به بازار سهام راهی شود و شاهد تکرار هیجانات مثبت و منفی همچون سال ۹۹ نباشیم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید