نقدینگی آمریکا در کف دو ساله

دنیای‌اقتصاد : وضعیت آمریکا در روزهای اخیر حاکی از آن است که مذاکرات دولت و مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه برای تعیین سقف هزینه‌ها در حال حاضر متوقف شده است. چهره‌های اقتصادی این منطقه افزایش سقف بدهی را به عنوان مهم‌ترین چالش ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ می‌دانند. اما در این میان مک‌کارتی اندکی پس از آغاز این کنفرانس با خروج خود از کاخ سفید، به مذاکره پایان داد. این امر درحالی است که جنت یلن، وزیر خزانه‌داری برای چندمین بار این موضوع را یادآور شد که عدم افزایش سقف بدهی سبب خواهد شد تا برای پرداخت بدهی‌هایی که دولت از قبل داشته است، با کمبود نقدینگی مواجه شود. شواهد گویای آن است که وزارت خزانه‌داری قادر به جلوگیری از اتمام فضای استقراضی دولت آمریکا نیست و نقدینگی آن به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۲۱ رسیده است. اما عوامل مذکور به معنای بن‌بست اقتصادی آمریکا است؟

6 copy

  امید «بایدن» به توافق مذاکره

در بحبوحه ناامیدی از توافق بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا، جو بایدن در مصاحبه‌ای اعلام کرد: هیچ نگرانی در مورد مذاکره وجود نخواهد داشت، ما می‌توانیم از نکول جلوگیری کنیم و نتایجی مطلوبی را به ثبت خواهیم رساند.» آمار‌ها نشان می‌دهد که مک‌کارتی پس از به تعلیق درآوردن نشست کاخ سفید در انتظار بازگشت بایدن از ژاپن و ادامه مذاکرات است. اما در طرف دیگر جنت یلن با ابراز نگرانی از شرایط موجود گفت ارقام منتشر شده از سوی خزانه‌داری در روز پنج‌شنبه گویای آن است که نقدینگی این نهاد تا 18 مه ‌به 3/ 57 میلیارد دلار کاهش یافته است. این نسبت از 3/ 68 میلیارد دلار در روز قبل و 140 میلیارد دلار در پایان هفته گذشته کاهش یافت. با اقدامات وزارت خزانه‌داری برای جلوگیری از نکول بدهی که به دنبال محدودیت 4/ 31 هزار میلیارد دلاری بدهی به وجود آمده است موجب شد تا حجم منابع احتیاطی وزارت خزانه‌داری برای پوشش تعهدات دولتی به کمترین سطح در دو سال اخیر برسد. در پی این امر یلن خطاب به قانون‌گذاران تاکید کرد: توانایی وزارت برای جلوگیری از نقض سقف بدهی قانونی می‌تواند در اوایل ژوئن تمام شود. همچنین او به مدیران ارشد بانک گفت که عدم افزایش سقف بدهی برای سیستم مالی در ماه‌های آتی فاجعه‌بار خواهد بود. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که با توجه به عوامل مذکور، تردید کمیته بازار باز فدرال رزرو نیز برای صعود دوباره بهره افزایش یافته است.

آنها در ادامه اعلام کردند که تردید فدرال رزرو بر سر اتخاذ سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی سبب شده تا بازارهای جهانی در حالت بی‌ثباتی به سر ببرند.

 بی‌ثباتی بازارهای جهانی

 اقتصاددانان با توجه به عوامل ذکر شده معتقدند که علاوه بر سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو برای جلوگیری از یکه‌تازی قیمت‌ها در این منطقه، کاهش نقدینگی نیز فاصله آن را با رکود کاهش داده است.

گرچه در این میان صعود احتمالی بهره دلار جهانی را تقویت کرده و سبب شده تا این شاخص در ساعات پایانی بازارها کانال 103واحدی را حفظ کند، اما احتمال قریب‌الوقوع رکود در آینده‌ای نه چندان دور، این سیگنال را به آنها می‌دهد که باید برای مدت کوتاهی از سیاست‌های خود عقب‌نشینی کنند. برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا انتشار نتایج نشست دولت و جمهور‌ی‌خواهان منتظر ماند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید