استراتژی فعال در بورس

دنیای‌اقتصاد - علی عبدالمحمدی : نوسان‌ها و افت ‌‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌‌خیز قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای همچنان ادامه دارد و شاخص‌های بازار سهام بعد از تجربه اصلاح قیمت‌ها که از نیمه‌‌‌‌‌‌های اردیبهشت در بورس تهران کلید خورد، این روزها روند باثبات‌‌‌‌‌‌تری را دنبال می‌کنند. در روزی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۶۹/ ۰‌درصدی همراه شد تا خود را از پله‌‌‌‌‌‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی دور سازد. نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن نیز در روز گذشته تحت‌تاثیر عملکرد بهتر در نمادهای کوچک‌تر بازار توانست رشد ۶۷/ ۱‌درصدی را ثبت کند.
 در فرابورس نیز شاخص اصلی این بازار توانست با جهش ۰۵/ ۱‌درصدی خود را به محدوده ۲۹‌هزار و ۲۴۰‌واحدی برساند. همچنین در روز گذشته شاهد استقبال مجدد حقیقی‌‌‌‌‌‌ها از صحنه معاملات سهام بودیم و این گروه از معامله‌گران تالار شیشه‌ای با تزریق ۷۶۳‌میلیارد‌تومانی پول به گردونه معاملات سهام، موجبات پرواز شاخص‌های سهامی را فراهم‌کردند.

ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در محدوده ۸‌هزار و ۶‌میلیارد‌تومان قرار گرفت.  از آغازین دقایق معاملات دیروز شاهد برتری جریان تقاضا بر عرضه بودیم، ورود دلار بازار آزاد به کانال ۵۲‌هزار‌تومان در دو روز اخیر، موجبات استقبال مجدد از برخی سهم‌‌‌‌‌‌ها و گروه‌ها را در روز گذشته فراهم کرد. نکته مهمی که می‌تواند معاملات سهام را در آخرین ماه بهار تحت‌تاثیر قرار دهد، انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها در اردیبهشت ماه است که بر اساس دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌ها باید تا ۵ خرداد در سایت کدال بارگذاری کنند.

با توجه به اینکه شرکت‌ها نخستین ماه سال ‌را به دلیل تعطیلات ابتدای سال ‌در وضعیت اغما به‌سر می‌برند، عموما جهت عملکرد شرکت‌ها با توجه به‌عملکرد در ماه دوم مشخص می‌شود و باید دید که واکنش بازار به انتشار این گزارش‌ها چگونه خواهد بود. در آینده مسیر معاملاتی سهام با توجه به اینکه معامله‌گران تجربیات تلخی مانند سال‌۹۹ را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌اند، نمی‌توان انتظار ورود مستمر پول به گردونه معاملات سهام را داشت. با توجه به این قضیه، استراتژی فعال یا به‌عبارتی استراتژی اکتیو که شناسایی مرتب فرصت‌ها برای کسب سود است، می‌تواند بازدهی بالاتری را عاید سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران بورس تهران کند. به‌عبارت دیگر یعنی بازار صنعت به صنعت رشد می‌کند و با جابه‌‌‌‌‌‌جایی پول سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران خرد بین صنایع می‌توان به این نتیجه رسید‌که در شرایط فعلی بازار، صنایع به نوبت رشد می‌کنند و با طولانی‌‌‌‌‌‌تر‌شدن ثبات نسبی در بازار ارز به‌صورت میان‌مدت سرعت جریانات نقدی سهامداران خرد در بین صنایع و گروه‌های صنعت افزایش پیدا می‌کند.

پیش‌بینی بازار در خرداد
به نظر می‌رسد خرداد برای بورس تهران ماه بهتری از اردیبهشت ماه باشد، چون همان‌طور که گفته شد هم گزارش‌های ماهانه منتشره در اردیبهشت به بازار روند خواهد داد و هم از سوی دیگر در این ماه شاهد بر‌‌‌‌‌گزاری ترافیک مجامع شرکت‌ها هستیم که این موضوع موجبات افت نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها را فراهم خواهد کرد. در مجامع عمومی عادی سالانه که شرکت‌ها بر اساس قانون تجارت موظفند‌ آن‌را تا ۴ ماه پس از پایان سال‌مالی برگزار کنند، صورت‌های مالی شرکت‌ها تصویب می‌شود و درباره‌ درصد سود نقدی تقسیمی برای سال‌مالی گذشته تصمیم‌گیری می‌شود. از آنجا که سود تقسیمی در مجامع شرکت‌ها از قیمت روی تابلوی سهم کسر می‌شود، این موضوع موجب خواهد شد تا نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها کاهش پیدا کند و سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف برای سهامداران جذابیت پیدا کند.

از سوی دیگر، عامل دیگری که در فصل مجامع انگیزه خرید سهام را افزایش می‌دهد و موجب زیادشدن تقاضا در برخی سهم‌‌‌‌‌‌ها می‌شود، سود تقسیمی بالا در مجامع برخی شرکت‌هاست. برخی از حقوقی‌‌‌‌‌‌ها و سهامداران عمده بازار، سهم‌‌‌‌‌‌هایی را که سابقه تقسیم سود بالایی در مجامع در گذشته دارند در فصل مجامع می‌‌‌‌‌‌خرند و بعد از بازگشایی سهم اقدام به‌فروش آن می‌کنند تا از محل تقسیم سود نقدی در مجامع نیز سودی را شناسایی کنند. همان‌طور که در گزارش روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان اردیبهشت خنثی در بورس تهران اشاره شد، شاخص‌های سهامی بعد از ثبت سقف‌های تاریخی در ۱۶ اردیبهشت، با اصلاح قیمت‌ها در اکثر سهم‌‌‌‌‌‌ها از سقف‌های تاریخی خود فاصله گرفته‌‌‌‌‌‌اند و باید دید جریان عرضه و تقاضا قیمت‌های تالار شیشه‌ای را به کدامین طرف هدایت خواهد کرد و آیا شاخص‌‌‌‌‌‌ها در خرداد خواهند توانست سقف‌های تاریخی ثبت‌‌‌‌‌‌شده در اردیبهشت را پس ‌بگیرند یا خیر؟


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید