دنیای اقتصاد - عباس بیات : تا پیش از سال ۱۴۰۲، وضعیت متغیرهای مالی شرکتهای آشامیدنی چندان مناسب نبود. از این سال با حذف قیمت دستوری عمده اقلام آشامیدنی، وضعیت درآمد و سودآوری این صنعت دگرگون و حاشیه سود سال ۱۴۰۲ و پاییز ۱۴۰۳ صنعت آشامیدنی با بهبود ۶ و ۴درصدی نسبت به دوره تاریخی خود همراه شد. هرچند از منظر مقادیر تولید و فروش وضعیت این صنعت طی سال ۱۴۰۳ چندان مناسب نبود؛ اما قیمتگذاری آزاد مانع زیان تولیدکننده شد و رشد ۴۰درصدی درآمد فروش آشامیدنیها را در سال گذشته بهدنبال داشت. علاوه بر این در مقیاس فصلی در آخرین فصل سال ۱۴۰۳، جهش بیش از ۷۰درصدی در درآمد این صنعت به ثبت رسید که در نوع خود بینظیر است.
ارزیابی میزان تولیدات شرکتهای حوزه آشامیدنی بازار سرمایه نشان میدهد که در مقیاس سالانه بهطور متوسط هر سال ۷۹۵میلیون لیتر انواع آشامیدنی توسط سهشرکت بورسی این صنعت به چرخه تولید درمیآید. همچنین بهطور میانگین سالانه یکدرصد به مجموع تولیدات صنعت آشامیدنی بازار سهام طی ۱۳سال اخیر افزوده شده است.
روند تولیدات تا پیش از سال 1401 با افزایش همراه بود. با این حال طی سالهای 1401 و 1402 میزان تولیدات شرکتهای آشامیدنی بازار سرمایه با کاهش یک و 7درصدی همراه شد. در سال گذشته نزول دوساله مقادیر تولید این گروه جبران شد و تولیدات آشامیدنیها افزایش یکدرصدی را تجربه کرد. روند رشد تولیدات سال 1403، در مقیاس فصلی نیز به وقوع پیوست و در چهارمین فصل سال گذشته مجموع تولیدات شرکتهای حوزه آشامیدنی بازار سرمایه با رشد 3درصدی نسبت به زمستان 1402 همراه شد. در مقیاس ماهانه بیشترین میزان جهش تولیدات آشامیدنیها طی هشتمین ماه سال رقم خورد و تولیدات این صنعت با افزایش 190درصدی نسبت به آبان 1402 به میزان 59میلیون لیتر افزایش یافت. در سال 1403، بیشترین میزان رشد مقدار تولید مربوط به شرکت «غدیس» بود و این شرکت سال گذشته موفق شد مجموع تولیدات خود را با رشد 5درصدی به 150میلیون لیتر برساند.
ارزیابی میزان فروش شرکتهای تولیدکننده آشامیدنی میتواند دید بهتری در خصوص وضعیت حقیقی صورتهای مالی این صنعت ارائه کند. از این منظر متوسط فروش گروه آشامیدنی بازار سرمایه در 13سال گذشته 782میلیون لیتر بوده و هر سال یکدرصد به مجموع فروش این صنعت افزوده شده است. با این حال همانطور که در بخش تولیدات از سال 1401 روند تولیدات معکوس شده، از لحاظ میزان فروش نیز از سال 1401 روند افزایشی فروش این گروه متوقف شده است. در سالهای 1401 تا 1403 میزان فروش آشامیدنیها با نزول نسبت به سال ماقبل خود همراه بود. با این حال شتاب کاهشی فروش این صنعت در سال 1403 افت 7درصدی را نسبت به 1402 تجربه کرد که نویدبخش بهبود فروش این صنعت در دورههای آتی است. در بازه فصلی طی زمستان 1403 میزان فروش گروه آشامیدنی بازار سرمایه با افزایش 4درصدی همراه شد. در مقیاس ماهانه، بیشترین میزان افزایش فروش شرکتهای آشامیدنی بازار سرمایه طی خردادماه 1403 رقم خورد و مجموع فروش این صنعت با رشد 21درصدی نسبت به خرداد 1402 همراه شد. از میان سهشرکت آشامیدنی بازار سهام، «غدیس» تنها شرکتی بود که توانست طی سال 1403 فروش خود را یکدرصد افزایش دهد و با این اوصاف بهترین عملکرد را به ثبت رساند.
مرجع نرخگذاری شرکتهای آشامیدنی تا سال 1402 دستوری بود و همین موضوع به شرکتهای گروه آشامیدنی آسیب جدی وارد کرد. از سال 1402 عمده محصولات گروه آشامیدنی از حصار دستوری خارج شدند که این موضوع رشد خوب درآمد این صنعت را بهدنبال داشت. در سال 1403 بهطور متوسط 58درصد به نرخ فروش محصول اصلی شرکتهای حوزه آشامیدنی در مقایسه با سال 1402 افزوده شد. در این بازه زمانی بیشترین میزان جهش نرخ مربوط به شرکت «غنوش» بود و این شرکت محصول اصلی خود یعنی کنسانتره مرکبات را با افزایش قیمت 95درصدی نسبت به سال 1402 به فروش رساند. در زمستان 1403، میانگین رشد نرخ فروش محصول اصلی آشامیدنیها در قیاس با مدت مشابه سال 1402، 60درصد بود. در این مقیاس نیز بیشترین میزان افزایش نرخ فروش به شرکت «غنوش» تعلق داشت که کنسانتره خود را 77درصد بالاتر از زمستان 1402 به فروش رساند. در بازه ماهانه طی دوازدهمین ماه سال 1403، بهطور میانگین 73درصد به نرخ فروش آشامیدنیها در قیاس با اسفند 1402 افزوده شد. در این بازه بیشترین میزان جهش نرخ مربوط به شرکت «غبهنوش» بود و این شرکت موفق شد ماءالشعیرهای خود را با 86درصد افزایش نسبت به اسفند سال قبل به فروش برساند.
وضعیت درآمدی شرکتهای تولیدکننده محصولات آشامیدنی مطلوب بوده و هر سال بهطور متوسط 39درصد به مجموع درآمد این صنعت افزوده شده است. آهنگ رشد سال گذشته صنعت آشامیدنی همچون میانگین سالانه بوده است. در سال 1403 مجموع درآمد فروش سهشرکت آشامیدنی بازار سرمایه به میزان 9هزار و 393میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با سال 1402 افزایش 40درصدی را تجربه کرد. در مقیاس فصلی عملکرد زمستان 1403 صنعت آشامیدنی بینظیر بود و در زمستان سال گذشته مجموع درآمد این صنعت با افزایش 71درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1402 به میزان 2هزار و 560میلیارد تومان به ثبت رسید. در بازه ماهانه نیز بیشترین جهش درآمد فروش در گروه آشامیدنی در اسفندماه 1403 رقم خورد. در دوازدهمین ماه سال گذشته فروش این صنعت با جهش 136درصدی نسبت به اسفند 1402 به میزان یکهزار و 165میلیارد تومان به ثبت رسید. در سال1403 شرکت «غنوش» رکورددار افزایش درآمد سالانه بود و توانست درآمد خود را با افزایش 128درصدی نسبت به سال 1402 به 361میلیارد تومان افزایش دهد.
از سال 1402 با حذف قیمت دستوری محصولات آشامیدنی، متغیرهای سودآوری این صنعت بهبود چشمگیری یافت. در حالی که میانگین حاشیه سود تاریخی سالانه این صنعت 17درصد است، طی سال 1402، حاشیه سود آشامیدنیها با بهبود 6درصدی به 23درصد افزایش یافت. این وضعیت در بازه فصلی نیز به ثبت رسید. در پاییز 1403، حاشیه سود گروه آشامیدنی بازار سرمایه 20درصد به ثبت رسید که در قیاس با متوسط فصلی 4درصد بهبود را تجربه کرد. از میان سه شرکت تولیدکننده محصولات آشامیدنی بازار سرمایه، «غنوش» بیشترین میزان سودآوری را در بازههای فصلی و سالانه تجربه کرد و حاشیه سود این شرکت در سال 1402 و پاییز 1403 بهترتیب 22 و 26درصد به ثبت رسید.
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات