چالش لاستیک‌سازها با قیمت‌گذاری

دنیای‌اقتصاد : از خردادماه سال جاری که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای لاستیک قطع شد و ارز تخصیصی برای این صنعت در زمره گروه استفاده‌کننده از دلار نیمایی قرار گرفت، قیمت لاستیک نیز با افزایش مداوم روبه‌رو شد. البته دلایل این افزایش را می‌توان در افزایش نرخ مواد اولیه به خصوص نخ مورد نیاز آنها که از ۱۲۰ هزار تومان تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید و همچنین افزایش هفتگی روند قیمتی کائوچوی مصنوعی، ردیابی کرد.
در ماه‌های اخیر، افزایش قیمت تایر یکی از مهم‌ترین حواشی بازار و البته بازار سرمایه بود. حاشیه‌ای که بارها منتج به مصاحبه‌های رد و تایید شده از طرف مسوولان و فعالان این حوزه شده است. آن‌طور که داوود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران در اواخر آبان اعلام کرد: دو عامل حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دولت و عرضه ناقص سامانه جامع تجارت، به افزایش قیمت دوباره تایر دامن زده است. به گفته وی احتمال افزایش نرخ تا ۵۰ درصد نیز وجود دارد که البته این افزایش ۵۰ درصدی ابلاغ شد. با این حال مطرح می‌شود که لاستیک، ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت‌های مصوب در بازار به فروش می‌رسد.

باید توجه داشت که تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این حوزه، درخصوص افزایش نرخ کائوچو تا ۴۵ میلیون تومان در بورس کالا نگران بودند، اما اکنون با افزایش نرخ فروش، این نگرانی تا حد زیادی رفع شده است.

یکی از نگرانی‌ها در صنعت تایر این بود که قیمت کائوچو که در بورس کالا به ۴۵۰میلیون ریال رسیده، تایر نتواند متناسب با آن رشد کند. حالا طبق گزارش‌های موجود، تایر رادیال سیمی به ۵۶۰میلیون ریال رسیده و در واقع توانسته متناسب با افزایش کائوچو در داخل رشد کند. اما سایر مواد همچون دوده با این شتاب رشد نکرده‌اند ضمن اینکه برخی تایرسازها در انبار خود کائوچوی مصنوعی برای حداقل یک فصل با قیمت‌های قدیم داشته‌اند.

در واقع فاصله بین محصول و کائوچو طی تابستان بسیار عالی بوده، در پاییز این فاصله بسیار کم شده که به ضرب موجودی مواد جبران می‌شود. برای فصول بعدی مجددا فاصله محصول با ماده اولیه منطقی شده و حالا با ثبات نسبی برخی هزینه‌های متغیر و عدم تغییر هزینه‌های ثابت، حاشیه سود می‌تواند همچنان مناسب بماند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید