تحولات مثبت بازار زرشک با عرضه در بورس کالا

محمدرضا برگی گفت: مابه‌التفاوت قیمت زرشک از کشاورز تا مصرف‌کننده نهایی زیاد است که در صورت پذیرش زرشک در بورس کالا، کشاورز می‌تواند محصول خود را بدون واسطه در یک بازار شفاف عرضه کند. عرضه زرشک در بورس کالا علاوه بر اینکه باعث شکل‌گیری یک بازار رسمی برای این محصول می‌شود، بلکه قیمت‌ها را می‌تواند شفاف و واقعی کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، محمدرضا برگی، کارشناس بازارهای کالایی درباره عرضه زرشک در بورس کالا گفت: بر اساس تازه ترین آمار سالانه در کشورمان ۲۲ هزار تن زرشک تولید می‌شود. زرشک کشورمان نیز مانند زعفران از لحاظ میزان تولید در دنیا در رتبه نخست قرار دارد و به عبارتی به صورت انحصاری آن را تولید می‌کنیم. همچنین حدود ۹۰ درصد زرشک تولیدی کشور در خراسان جنوبی است.

وی عنوان کرد: مشکل اصلی که در زمینه زرشک باید به آن توجه کرد، مقوله قیمت‌گذاری این محصول است و اینکه این محصول بازاری رسمی ندارد و هر چه وجود دارد به صورت سنتی و بعضاً دلالی است. متاسفانه در خصوص زرشک مابه‌التفاوت قیمت از کشاورز تا مصرف‌کننده نهایی زیاد است. شکاف قیمت اثرات مختلفی دارد؛ به طور مثال در بخش صادراتی به زیان کشور است چرا که درآمد ارزی در این زمینه حذف و اگر هم باشد برای عده‌ای خاص است.

وی ادامه داد: در خصوص عرضه زرشک در بورس کالا باید گفت شروع این عرضه می‌تواند اتفاقی مثبتی از چند جهت تلقی شود. نخست اینکه، یک بازار رسمی برای این محصول شکل می‌گیرد، قیمت‌ها شفاف و واقعی کشف می‌شود. برای پذیرش محصول، کشاورز مجبور است استانداردها را افرایش دهد. مورد دیگر این‌که کشاورز می‌تواند محصولش را بدون واسطه عرضه کند.

برگی افزود: انبارش یک حاشیه امن را برای یک محصول ایجاد می‌کند. با عرضه زرشک در بورس کالا و نگهداری آن در انبارهای بورس کالا، علاوه بر ایجاد حاشیه امن برای این محصول، ارتقای کیفیت نیز صورت می‌گیرد و آمارهای شفاف از بازار این محصول نشر می‌یابد. البته عرضه و پذیرش انبار در بورس کالا نیازمند شرایطی است که آن الزامات باید رعایت شود.

پیش از این، جواد فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران خبر داده بود که به زودی دو محصول زرشک و عناب نیز در بورس کالا پذیرش و عرضه می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید