بازتاب بورسی به واقعیت‌های اقتصادی

با وجود اینکه سهامداران بورسی در همه حال چشم به رفت و آمدهای برجامی دوخته بودند، اما رفتار آنها در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد موضوع برجام میان اهالی بازار سرمایه دیگر مانند قبل با جذابیت دنبال نمی‌شود. گویا سرمایه‌گذاران نیز همانند سایر مردم و سیاستمداران در مقطع کنونی فرض را بر عملی‌نشدن این پروژه حساس گذاشته‌اند. به‌نظر می‌رسد اظهارت گوناگون مقامات ایرانی و طرف‌‌‌‌‌‌‌‌های مذاکره‌کننده نسبت به بن‌بست موقتی برجام کار خود را کرده‌است.
تکلیف سهامداران تا حدودی نسبت به وضعیت سهام مرتبط با این موضوع روشن شده و کمتر کسی نسبت به نبض تند برجام ابراز امیدواری می‌کند. پررنگ‌شدن گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال افزایش تحریم‌های ایران از سوی آمریکا و در مقابل افزایش روند فعالیت‌های هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایران، پلن پسا برجام در بین پرتفوی سهامداران را منتفی کرده‌است. در روزهای گذشته بورس‌بازان در فضای‌مجازی به‌طور مفصل در این‌خصوص صحبت کردند. به گفته برخی سهامداران از این به بعد بورس با موضوعات جدیدتری مواجه خواهد بود اما همین که سناریوی پرحاشیه پسابرجام از روی میز سهامداران برداشته شده، خود می‌تواند زوایای جدیدتری از این موضوع را روشن کند. یکی از مباحثی که در هفته گذشته سهامداران نسبت به آن ابراز نگرانی کردند بحث‌های پیش‌آمده در مورد عرضه خودرو در بورس‌کالا بود.

سهامداران بدبین عنوان می‌کردند که حتی عرضه خودرو در بورس نیز نمی‌تواند منجر به کاهش قیمت تمام‌شده آن شود اما از سوی دیگر برخی سهامداران با اشاره به وضعیت اسفبار خودروسازان معتقد بودند عرضه خودرو در بورس‌کالا در نهایت هم به نفع سهامدار است و هم به نفع خودروساز.  از دیگر موضوعات پر سر و صدا در فضای‌مجازی که همه سرمایه‌گذاران بازارهای دارایی در مورد آن حرفی برای گفتن داشتند بحث داغ دلار و سرانجام قیمت آن بود. به گفته برخی از سهامداران دولت تا ابد نمی‌تواند جلوی سرکوب نرخ ارز را بگیرد چراکه رالی قیمت دلار، واقعیت این روزهای اقتصاد کشور است. برخی از کاربران به این نکته نیز اشاره کردند تا زمانی‌که دلار به قله پیمایی خود ادامه دهد، بورس نیز دلیلی موجه برای جانماندن از انتظارات تورمی دارد.

عده‌ای دیگر نیز با اشاره به کاهش فاصله نرخ دلارنیمایی با قیمت آن در بازار آزاد سرنوشت مشابهی را برای این ارز در راستای جهش قیمتی متصور بودند، با این‌حال آن دسته از سهامدارانی که معمولا نیمه خالی لیوان را نگاه می‌کنند با ابراز ناامیدی از چشم‌انداز اقتصادی کشور از سرانجام ناخوشایندی برای بازارهای دارایی به‌ویژه بورس صحبت می‌کردند. درحالی‌که کارشناسان بازارسهام از سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس صحبت به‌میان می‌آورند، برخی سهامداران کارکشته بازار عنوان می‌کنند که سناریوی برنده؛ سناریو لحظه‌ای است، با این اوصاف درمیان بورس‌بازان همچنان عده‌ای هستند که رشد ناگهانی شاخص‌کل این بازار را غیرمنطقی و عاری از دلایل قانع‌کننده می‌دانند. یکی از نکات برجسته سهامداران بورسی نسبت به فعالان اقتصادی سایر بازارها آن است که اختلاف دیدگاه زیادی درمیان گروه نخست به‌چشم می‌خورد؛ این در حالی است که مثلا فعالان بازار ارز یا سکه با اختلاف‌نظر کمتری در مورد آینده بازارهای مذکور به تبادل‌نظر می‌پردازند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید