واهمه کرونایی، سنگ‌‌‌آهن را ترساند

واهمه از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین روند رو به رشد بهای سنگ‌‌‌آهن در آسیا را معکوس کرد. در این شرایط زغال‌‌‌سنگ متالورژیک آسیا نیز با افت نرخ مواجه شد؛ اما مقاومت دارندگان قراضه باعث شد تا بر نرخ این محصول فوب ترکیه افزوده شود.
به گزارش «اکوایران»، با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین از نرخ سنگ‌‌‌آهن دریایی آسیا کاسته شد و به این ترتیب پلتس، بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با کاهش ۸/ ۲دلاری برابر ۹۶دلار و ۲۵سنت ارزیابی کرد. در شهرهای مختلف چین و به‌خصوص پکن بر تعداد مبتلایان به کرونا افزوده شده و این موضوع نگرانی‌هایی مبنی بر محدودیت تردد در این کشور را به وجود آورده است. یک تاجر چینی از واهمه اجرای محدودیت ترددی در شهرهای مختلف چین با افزایش شیوع ویروس کرونا در این کشور سخن گفت و اعلام کرد که این موضوع باعث ایجاد جریان کاهش نرخ در بازارهای این کشور شده است. دولت هند نیز از حذف عوارض صادراتی سنگ‌‌‌آهن و فولاد تولیدی در این کشور خبر داد. انتشار این خبر نیز از جریان کاهش نرخ در بازار سنگ‌‌‌آهن آسیا حمایت کرد.

سقوط زغال ادامه‌‌‌دار شد
زغال‌‌‌ متالورژیک فوب استرالیا در اولین روز بازگشایی بازار طی هفته جاری همچنان در مسیر سقوط آزاد قیمتی که هفته قبل آغاز کرده بود، قدم برداشت و به این ترتیب پلتس، بهای هر تن از این محصول را با کاهش نرخ ۵دلاری برابر ۲۵۵دلار ارزیابی کرد. با وجود کاهش بهای زغال ظرف روزهای اخیر بر میزان خرید در این بازار افزوده نشده است؛ چرا که متقاضیان زغال متالورژیک فوب استرالیا ترجیح می‌دهند خریدهای خود را در زمان ثبات بازار انجام دهند. پلتس، بهای زغال‌‌‌ متالورژیک آسیا تحویل بنادر چین را نیز روز دوشنبه ۲۱ نوامبر همچنان بدون تغییر نرخ برابر ۲۹۸دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. اگرچه نرخ فولاد و محصولات فولادی در چین ظرف روزهای اخیر بهبود یافته؛ اما حاشیه سود تولید فولاد در چین منفی است، بنابراین حاشیه سود منفی فولادسازی در چین یارای حمایت از بهای زغال را ندارد. در عین حال به شکل سنتی در فصل زمستان از فعالیت فولادسازی در چین کاسته می‌شود. بنابراین برخی تجار با پیش‌بینی کاهش تقاضا برای زغال از سوی فولادسازان در خرید این محصول در نرخ فعلی تردید دارند.

بازگشت نرخ قراضه دوامی ندارد
در روز ابتدایی هفته بر نرخ قراضه وارداتی به ترکیه افزوده شد؛ این رشد نرخ درحالی در این بازار رقم خورد که بازار محصولات فولادی ترکیه همچنان در مسیر افت نرخ قرار دارد. اما مقاومت دارندگان قراضه در مقابل سیگنال کاهشی بالاخره باعث شد تا متقاضیان چاره‌‌‌ای جز خرید محصول با نرخی بالاتر نداشته باشند. به این ترتیب، پلتس بهای هر تن قراضه وارداتی به ترکیه را در روز ۲۱نوامبر با رشد ۲دلاری نسبت به معاملات روز ۱۸نوامبر برابر ۳۴۱دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. ظرف این روز بر نرخ قراضه وارداتی به ترکیه اضافه شد؛ اما برخی فولادسازان ترکیه به کاهش بیشتر قیمت در روزهای آینده امیدوارند و معتقدند، فشار کاهش نرخ در بازار محصولات نهایی، به‌ناچار قراضه را ارزان می‌کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید