سودآوری بدون توجه به نرخ خوراک

دنیای‌اقتصاد : مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان در یک نشست خبری در پاسخ به سوال روزنامه «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر تاثیرات افزایش نرخ خوراک در بودجه سال آینده گفت: تولید شرکت در شرایط سودآوری قرار دارد و برخلاف متانول‌‌‌سازها، نرخ خوراک در سوددهی ما حیاتی نیست. با این حال وی به لزوم شناور شدن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: اگر قیمت خوراک مانند قیمت محصول شناور باشد، انعطاف بیشتری در سود خواهیم داشت.

سودآوری بدون توجه به نرخ خوراک

بزرگ‌ترین شرکت در منطقه

مهدی محمدی در ابتدای این نشست خبری توضیح داد: پتروشیمی مسجد‌سلیمان پس از یک سال تاخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، بالاخره در اردیبهشت ۱۴۰۰ در منطقه محروم مسجدسلیمان به بهره‌‌‌برداری رسید. وی با بیان اینکه این تعویق، درآمدزایی شرکت را برای بازپرداخت اقساط فاینانسور چینی به تاخیر انداخت، گفت: سر رسید اقساط باید از سال ۱۳۹۸ شروع می‌‌‌شد، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم‌درآمدزایی، بانک صنعت و معدن پرداخت دو قسط شرکت را در قالب یک وام ارزی برعهده گرفت. بنابراین تاخیر در بهره‌‌‌برداری یکی از مشکلاتی که برای ما ایجاد کرد این بود که امروز به جای بازپرداخت ۶ماه یک‌‌‌بار به شرکت چینی باید یک قسط سنگین هم به بانک صنعت و معدن پرداخت کنیم. وی رقم فاینانس شرکت چینی را ۴ میلیارد یوآن عنوان کرد. محمدی با تاکید بر اینکه ما باید تولید پایدار و مدیریت هزینه داشته باشیم تا بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم، اظهار کرد: معوقات ما تا یک سال آینده به سختی رفع می‌شود و امیدواریم تا اواسط سال ۱۴۰۳ شرایط متعادل شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان در ادامه با بیان اینکه پتروشیمی مسجد‌ سلیمان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در منطقه مسجد سلیمان است، گفت: عمده نگاه منطقه به این مجتمع پتروشیمی است، بنابراین تولید پایدار و به موقع برای این منطقه و کشور حیاتی است.

وی یکی از مشکلات اصلی شرکت را بدهی به شرکت گاز عنوان کرد و با اشاره به همراهی شرکت ملی گاز در دریافت معوقات، ادامه‌‌‌ داد: منابع این شرکت از مصارف و تعهداتش کمتر است، به‌‌‌طوری که قادر به پاسخگویی به همه تعهدات نیست و این دغدغه بزرگی برای مدیریت شرکت شده است.

اشتغال‌زایی ۱۲۰۰ نفره

مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان در ادامه این نشست به بحث درباره میزان اشتغال‌زایی این واحد تولیدی پرداخت و اعلام کرد: این شرکت هم‌‌‌اکنون برای حدود ۵۰۰ نفر به‌‌‌طور قرارداد مستقیم و حدود ۷۰۰ نفر به‌‌‌طور شرکتی اشتغال‌زایی داشته است. وی ادامه داد: پیش از حضور من کارکنان شرکت تامین نیرو (نیروهای شرکتی) مزایا و دریافتی کمتری از نیروهای قرارداد مستقیم داشتند، اما با تدابیر انجام شده در نهایت توانستیم این بی‌عدالتی را رفع و هر دو نوع نیرو را از نظر حقوق و مزایا هم تراز کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه مشکل ما در بخش تولید جوان بودن نیروها و نبود نیروی متخصص به تعداد کافی است، گفت: هرچند نیروهای متخصص توسط دانشگاه مسجد سلیمان و دانشگاه اهواز تامین شد، اما نیروهای با تجربه باید از سایر مناطق جذب می‌شدند و آموزش‌‌‌ می‌‌‌دیدند. محمدی همچنین با اشاره به مشکل تامین قطعات، ایمنی و آتش‌نشانی، گفت: تبادل تجربه بین نیروهای متخصص در مناطقی مانند عسلویه یا ماهشهر آسان‌تر است و از آنجا که پتروشیمی مسجد سلیمان در منطقه‌‌‌ای دورتر از سایر واحدهای پتروشیمی قرار دارد، ‌‌‌ هزینه‌های بیشتری نیز متحمل می‌شود.

ظرفیت تولید و مشکل گاز

محمدی اعلام کرد که ظرفیت اسمی تولید این مجتمع در ابتدای کار ۲ هزار و ۵۰ تن و اکنون ظرفیت تولید ۲ هزار و ۹۰۰تن شده است که ۴۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. به گفته وی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای ظرفیت اسمی ۱۵درصد افزایش پیدا خواهد کرد که در سال ۱۴۰۳به بهره‌‌‌برداری خواهد رسید.

طبق گفته محمدی ظرفیت اسمی تولید پتروشیمی مسجدسلیمان به طور سالانه شامل یک میلیون و ۷۰ تن اوره و آمونیاک (به عنوان یک محصول میانی) می‌شود. وی اعلام کرد: یک مشکل برای رسیدن به این ظرفیت تحویل خوراک لازم برای تولید است. شرکت گاز به دلیل محدودیت خط گازی به‌رغم تعهد نمی‌‌‌تواند به تعهد خود عمل کند. البته خط لوله جدیدی در حال ساخت است و با وجود پیشرفت ۹۰درصدی اما خوراک دریافت نشده است و پس از تکمیل این پروژه می‌‌‌توانیم با ۱۰۰درصد ظرفیت تولید داشته باشیم.

مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان ادامه‌‌‌داد: تحویل گاز با توجه به سرمای هوا کم شده و اکنون با ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت تولید می‌کنیم.  وی میزان گاز موردنیاز این واحد پتروشیمی را ۴/ ۲میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و افزود: از این مقدار نیاز حدود ۲ میلیون مترمکعب آن در حال تامین است. بنایی، معاون شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان در رابطه با این موضوع در نشست یادشده به افت فشار گاز اشاره و اعلام کرد: برای اینکه قادر به تولید مطابق ظرفیت اسمی خود باشیم باید فشار گاز تحویلی به ما ۴۰ و ۶۰ بار باشد در حالی که به گفته او هم اکنون حداکثر فشاری که تامین شده ۳۵ بار است که اجازه نمی‌دهد با ظرفیت کامل کار کنیم.

نرخ گاز در بودجه سال آینده

مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان در پاسخ به سوال روزنامه «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر تاثیرات افزایش نرخ خوراک در بودجه سال آینده گفت: تولید شرکت در شرایط سودآوری قرار دارد و ما مانند متانول‌سازها نیستیم که نرخ خوراک برای آنها حیاتی است. وی ادامه داد: با توجه به نرخ جهانی اوره در سود هستیم و نرخ خوراک برای ما تهدیدی نیست. با این حال محمدی با بیان اینکه کاهش نرخ جهانی گاز موجب کاهش محصولات تولیدی از این منبع خواهد شد و از همین رو ممکن است در بلندمدت بر نرخ جهانی تولیدات شرکت‌ها تاثیرگذار باشد، گفت: اگر قیمت خوراک مانند قیمت محصول شناور باشد، انعطاف بیشتری در سود خواهیم داشت و در این صورت ما هم در شرایط مساوی با تولیدکننده‌‌‌های جهانی قرار خواهیم گرفت.

ترکیب فروش اوره

مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان در ادامه به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» درباره میزان اوره تحویلی به جهاد کشاورزی نیز توضیح داد: تا سقف ۲۰ درصد محصولات اوره تحویل خدمات کشاورزی و ۸۰ درصد محصولات فروش صادراتی می‌شود. محمدی، یکی از مشکلات را همین واقعی نبودن قیمت اوره تحویلی به خدمات کشاورزی دانست و افزود: یکی از بزرگ‌ترین معضلات همه شرکت‌های اوره‌‌‌ساز در ارتباط با همین موضوع است. سال‌هاست که باید مابه‌التفاوت در بودجه سنواتی پرداخت شود که سال گذشته هم در بودجه دیده شد اما در نهایت روی کاغذ ماند.

محمدی مطالبه پتروشیمی مسجد سلیمان از شرکت خدمات کشاورزی را ۱۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.  او با بیان اینکه پتروشیمی مسجد سلیمان اوره را به قیمت ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان در اختیار شرکت خدمات کشاورزی قرار می‌دهد، گفت: این در حالی است که قیمت این محصول در بورس بین ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان و در بازار آزاد بین ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود. محمدی با بیان اینکه طلب ما از دولت بابت فروش اوره، در منابع مالی تاثیر‌گذار است، ادامه داد: خواسته ما این است که دولت شرایطی را فراهم کند که طلب ما از خدمات کشاورزی را با بدهی گازی‌مان تهاتر کنیم. وی میزان مطالبات از بخش کشاورزی را ۱۲۰۰ میلیارد تومان و رقم بدهی به شرکت گاز را نیز ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

طرح‌‌‌های توسعه

مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان درباره طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای این شرکت هم اعلام کرد: مراحل مطالعاتی افزایش ظرفیت مجتمع تا سقف ۱۰ تا ۱۵ درصد انجام شده و ادامه کار در دستور کار شرکت است که در اواخر ۱۴۰۲ آغاز می‌شود. مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان همچنین به طرح پتروپالایش در کنار این پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: پنج محصول جدید در این پتروپالایشگاه تولید خواهد شد، اما در زنجیره اوره تولید محصول جدیدی تعریف نشده و در تلاشیم تا ظرفیت تولید اوره را افزایش دهیم.

محمدی در ادامه از بهره‌‌‌برداری طرح اسمز معکوس (RO) پتروشیمی مسجدسلیمان خبر داد و گفت: با بهره‌‌‌برداری از این طرح، ۴۵۰ مترمکعب در ساعت دورریز آب مجتمع با برگشت دوباره پس از بازیافت به مدار استفاده می‌شود و تنها ۱۰ مترمکعب در ساعت به حوضچه‌‌‌های پساب رفته و تبخیر می‌شود که افزون‌‌‌ بر جنبه اقتصادی، از لحاظ زیست‌محیطی هم مهم است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید