شروع خریدهای نفتی چین

دنیای‌اقتصاد : با تغییر سیاست‌های دولت کمونیستی چین و بازگشایی اقتصادی، خبرهای تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از خریدهای بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا به گوش می‌رسد. تحلیلگران بازار هم نوسان‌های بازار را نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از افزایش خرید و تقاضای چین می‌دانند و پیش‌بینی کردند که در سال‌۲۰۲۳ تقاضای این کشور رشد قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی داشته باشد. گزاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که هم اوپک و هم آژانس بین‌المللی انرژی‌بر آن صحه گذاشته‌اند.
شروع خریدهای نفتی چین
خریدهای تازه چین
خرید نفت چین از مالزی در آخرین ماه سال‌۲۰۲۲ رکورد زده‌است، به‌طوری که تحلیلگران معتقدند که بیشتر این محموله‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی، به ایران و ونزوئلا متعلق هستند.  به گزارش خبر‌‌گزاری فارس، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بخش عمده‌ای از نفت وارداتی از مالزی (کشوری که قطب انتقال کشتی به کشتی نفت است) در حقیقت به تولیدکنندگان تحت تحریمی نظیر ایران، ونزوئلا یا روسیه تعلق دارد. به‌طور کلی، پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مستقل چینی، بابت نفت تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده نگرانی ندارند؛ چراکه اولویت آنها خرید نفت‌خام با قیمت پایین و کسب سود خوب از پالایش آن است.  تحقیق‌ها و بررسی‌های مختلف طی سال‌های گذشته نشان داده‌است که چین همچنان به خرید نفت ایران و ونزوئلا که غالبا با عنوان نفت مالزی یا عمان فروخته می‌شود، ادامه می‌دهد. ونزوئلا نیز از اسناد جعلی و نفتکش‌های مرتبط با ایران استفاده می‌کند و برای حمل نفت ایران در گذشته شناخته ‌شده‌است.

تحقیقات نشان می‌دهد، کاراکاس نفت خود را با نام نفت مالزی در اسناد به پالایشگاه‌های چینی می‌فروشد.  آمارهای گمرک چین در مقاطعی در سال‌گذشته نشان داد، واردات از مالزی به‌قدری زیاد است که تحلیلگران و ناظران معتقدند که چین همچنان به واردات نفت تحریم شده از عمان یا مالزی ادامه می‌دهد، با این حال با وجود افزایش خرید نفت از روسیه از سوی چین، عربستان همچنان بزرگ‌ترین تامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده نفت این کشور در سال‌۲۰۲۲ بوده‌است و روسیه دومین تامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده نفت چین به‌شمار می‌رود. همچنین پیش از این رویترز با استناد به شرکت‌های رهگیری خطوط کشتیرانی اعلام کرده بود، صادرات نفت ایران در ۲ ماه پایانی سال‌۲۰۲۲ افزایش یافته و به بیشترین میزان  در۳ سال‌گذشته رسیده است.

سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌برابر شدن صادرات نفت مالزی به چین
واردات نفت چین از مالزی در دسامبر به رکورد ۳/ ۱‌میلیون بشکه در روز صعود کرد و این کشور که تولید روزانه نفتش سه‌برابر کمتر از صادراتش است را درمیان بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت چین، پس از عربستان‌سعودی و روسیه در رتبه سوم قرار داد. به گزارش «ایسنا» آمار اداره‌کل گمرک چین نشان داد واردات نفت چین از مالزی در ماه میلادی گذشته، از حجم خرید از تولیدکنندگانی نظیر عراق و امارات‌متحده‌عربی فراتر رفت. حجم واردات نفت‌خام چین از مالزی، سه‌برابر میانگین تولید روزانه این کشور آسیایی در فاصله ژانویه تا سپتامبر سال‌۲۰۲۲ بود. 
براساس این گزارش، با توجه به این آمار، برخی تحلیلگران بر این باور هستند که بخش زیادی از نفتی که از مالزی به چین وارد می‌شود؛ در واقع متعلق به کشورهای تحت تحریم مانند ایران، ونزوئلا یا روسیه است و مالزی به‌عنوان یک هاب انتقال نفت بین کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شناخته‌شده‌است.  طبق آمار گمرکی، واردات نفت چین از مالزی در سال‌۲۰۲۲، تقریبا دوبرابر شد و به ۶۸/ ۳۵‌میلیون ‌تن رسید. هیچ واردات نفتی از ونزوئلا توسط گمرک چین در سال‌۲۰۲۲ ثبت نشد اما مجموع واردات از ایران به چین در سال‌میلادی گذشته، ۷۸۰‌هزار و ۳۹۲‌تن اعلام شد. به گفته تحلیلگران مختلف و بر اساس گزارش‌های تحقیقی که در چند سال‌اخیر انجام‌شده‌است، چین به خرید نفت از کشورهای تحت تحریم آمریکا ادامه می‌دهد و اغلب این واردات در پوشش نفت مالزی یا عمان انجام می‌گیرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید