صعود کم‌رمق شاخص بورس

دنیای‌اقتصاد : نماگر اصلی بازار سهام در روز دوشنبه با افزایشی ۰۶/ ۰درصدی همراه بود. با وجود اینکه در ساعات ابتدایی معاملاتی روز گذشته شاخص‌کل با افزایش قابل‌توجهی همراه شد؛ اما در ساعات پایانی معاملات، روند صعودی بازار متوقف‌شده و دوباره با کاهش مواجه شد. این کاهش در نتیجه افت قیمتی نمادهای بزرگ بازار بوده‌است، چراکه شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن توانسته است، رشدی ۵۳/ ۰درصدی را به‌ثبت رسانده و از شاخص‌کل سبقت بگیرد. در نهایت شاخص اصلی بازار، با رشد ‌هزار و ۲۳‌واحدی دوباره خود را در کانال یک‌میلیون و ۶۰۰هزار‌واحدی تثبیت کرد.

 این بی‌‌‌‌‌‌‌رمقی شاخص‌کل در حالی است که ارزش معاملات طی روز معاملاتی دوشنبه، عدد ۶هزار و ۸۶میلیارد‌تومان به‌ثبت رسیده است. همچنین طی دادوستدهای روز گذشته ۴۴۱میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شده‌است. عواملی نظیر جزئیات بودجه‌۱۴۰۲، موضع‌‌‌‌‌‌‌گیری‌های اخیر سیاسی غرب علیه ایران، موجب افزایش ترس در بین معامله‌گران شده‌است. همچنین گزارش‌های ضعیف شرکت‌های بورسی نیز موجب‌شده‌است که بازار با اصلاح قیمتی همراه باشد. به‌نظر می‌رسد این اصلاح موقتی بوده و پس از تخلیه هیجانات، روند صعودی قبلی ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار باشد.

پیشی‌گرفتن شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن از شاخص‌کل

شاخص اصلی بورس تهران، پس از رشد‌ هزار و ۲۴‌واحدی معاملات روز دوشنبه را به پایان رساند. این رشد ۰۶/ ۰درصدی، نماگر اصلی بورس تهران را به عدد یک‌میلیون و ۶۵۳هزار واحد افزایش داد. این افزایش کم‌رمق در حالی روی‌داد که به‌نظر می‌رسد شاخص بازار سهام در حال یک اصلاح بوده و از تحولات سیاسی هفته‌‌‌‌‌‌‌جاری تاثیر می‌پذیرد. شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز با رشد ۲هزار و ۷۶۳واحدی فراتر از عدد ۵۲۲هزار واحد پیش‌روی کرد. رشد ۵/ ۰درصدی شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نشان می‌دهد که طی روز معاملاتی گذشته، شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن از شاخص‌کل پیشی‌گرفته و عمده نمادهای بازار به رنگ سبز درآمده است. همانطور که کاملا مشخص است گزارش شرکت‌های بزرگ اثر خود را بر نماگر اصلی بازار گذاشته و موجب عقب‌ماندن شاخص‌کل از شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن شده‌است. روز دوشنبه نیز همانند روز یک‌‌‌‌‌‌‌شنبه شاخص‌کل ساعات ابتدایی را با یک افزایش چشمگیر آغاز کرده و پس از آن ترمز این حرکت صعودی گرفته‌شده‌است.  نمادهایی که بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل گذاشته‌اند شامل «فملی»، «فولاد»، «خودرو» و «شپنا» هستند. عمده این نمادها، شرکت‌های بزرگ بازار بوده‌اند که از میان آنها، «فولاد» و «فملی»، با تاثیر مثبت و نمادهای «شپنا» و «خودرو» با تاثیر منفی خود مانع رشد بیشتر شاخص شده‌اند.

ارزش معاملات همچنان بالاست

در معاملات دوشنبه، ارزش معاملات خرد، عدد بالایی را به‌ثبت رسانده است؛ به‌طوری که ارزش معاملات خرد طی روز معاملاتی گذشته، ۶هزار و ۸۶میلیارد‌تومان بوده و نسبت به‌روز گذشته با افزایش اندکی مواجه شده‌است. ثبت ارزش معاملات بالا حتی در زمان اصلاح شاخص، نشان از بهبود روند معاملات این بازار و بازگشت ثبات به بورس دارد.

خروج پول چشمگیر در سه روز

میزان خروج پول حقیقی ۴۴۱میلیارد‌تومان بود. سه روز متوالی است که بازار سهام شاهد خروج پول نسبتا چشمگیری بوده‌است، به‌طوری‌که مجموع خروج پول طی این سه روز، با مجموع ورود پول طی ۱۰روز قبل از آن برابری می‌کند. این امر، همچنان سناریوی اصلاح بازار را تقویت کرده و نمایانگر آن است که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران در حال ذخیره سود خود هستند و به‌نظر می‌رسد، با تقویت قیمت دلار، دوباره به بورس روی می‌‌‌‌‌‌‌آورند. همچنین بیشترین ورود پول در نمادهایی نظیر «اتکام»، «فاسمین» و «حفارس» بوده‌است که همچنان جزو شرکت‌های بزرگ بازار به‌حساب می‌آیند. این نمادهای بزرگ تاثیر بالایی بر بازار گذاشته‌اند. برخی از آنها نیز به دلیل انتشار گزارش‌های غیر‌قابل قبول، ورود پول خوبی را تجربه نکرده‌‌‌‌‌‌‌اند.

«شپنا» «خودرو» و «وبملت»نیز جزو نمادهایی هستند که هم از هیجانات حاکم بر بازار تاثیر پذیرفته و هم به دلیل خبرهایی که این نمادها منتشر شده‌است، با استقبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی مواجه نشدند. همچنین صنایعی که با خروج پول همراه شدند، شامل گروه پالایشی، خودرویی، بانکی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی شده‌است. این صنایع نیز جزو صنایع بزرگ بازار به‌شمار آمده و با توجه به هیجانات غالب بر بازار، پول قابل‌توجهی از این صنایع خارج شده‌است. خودرویی‌‌‌‌‌‌‌ها نیز همچنان به واسطه سیاست‌های ناصحیح اقتصادی و دخالت‌های دولتی، با خروج پول حقیقی همراه بوده‌اند. فلزات اساسی با توجه به گزارش‌های منفی که از شرکت‌های بزرگ فولادی منتشر شده، چند روز متوالی است که با خروج پول حقیقی مواجه شده، اما همچنان سناریوی غلبه ترس و هیجانات تقویت شده و مسیر بازار را تغییر داده‌است؛ با این حال، بازار آینده را خریداری کرده و به‌نظر می‌رسد با افزایش قیمت دلار و بهبود بازارهای جهانی، شرایط برای فولادی‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ نیز کمی بهبود یابد. در میان صنایعی که با ورود پول حقیقی همراه بوده‌است، صنعت سیمان در صدر توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی قرار گرفته‌است. قطعا افزایش قیمت سیمان در بورس‌کالا و کم‌‌‌‌‌‌‌ریسک‌بودن صنعت سیمان نسبت به سایر صنایع، توجه اهالی بازار را به خود جلب کرده‌است. همچنین گزارش‌های صنعت سیمان نیز در ‌‌‌‌‌‌‌۹ماه ابتدایی سال، گزارش‌های خوبی بوده و به‌نظر می‌رسد، این روند رو بهبود ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار باشد.

فرابورس همگام با بورس

شاخص فرابورس نیز با بهبود اندکی به ۲۱هزار و ۳۵۱ واحد رسید. نمادهایی که بر رشد ۸۸‌واحدی این شاخص موثر بوده‌‌‌‌‌‌‌اند شامل «آریا»، «زاگرس» و «مارون» بوده‌است. در فرابورس نیز مانند بورس عمده نمادهای بازار باهم سبزپوش شده و باهم قرمزپوش می‌شوند. دلیل این امر، ترس ناشی از متغیرهای داخلی و خارجی است.

مسیر پیش‌‌‌‌‌‌‌روی بازار

بورس تهران پس از یک رالی صعودی در ماه‌های اخیر، اکنون در حال استراحت ناشی از هیجانات و ترس غالب بر بازار است. این استراحت نیز همراه با خروج پول قابل‌توجهی بوده‌است، به‌طوری‌که برخی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران در نتیجه تحولات بین‌المللی و رویدادهای داخلی و همچنین گزارش‌های منفی شرکت‌های بزرگ اقدام به ذخیره سودهای خود در حرکت صعودی قبلی کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. یکی از مهم‌ترین عوامل داخلی، سیاست مالی دولت و بودجه‌سال‌آینده است که ترس بزرگی را برجان اهالی بازار انداخته است، به‌همین‌دلیل ابهامات پیش‌‌‌‌‌‌‌روی بازار نیز افزایش یافته‌است. همچنین تحولات سیاسی نیز بر هیجانات سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران افزوده است. انتظار می‌رود، بازار با توجه به فضای مبهم حاکم بر کشور، مدتی را به اصلاح قیمتی ادامه دهد و شاید این اصلاح با زمان بیشتری همراه باشد، به‌طوری‌که با تداوم این شرایط نمی‌توان برای هفته‌های آتی هدف مشخصی را برای نماگر اصلی بورس تهران مشخص کرد، اما در نهایت انتظارات درخصوص قیمت دلار تعیین‌کننده مسیر بورس تهران خواهد بود و به احتمال بالایی، بورس می‌تواند بازهم به یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید