بیکاری آمریکا در سقف دوساله

دنیای اقتصاد : به گزارش اداره آمار کار ایالات متحده، نرخ بیکاری این کشور در ماه مه پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد ۳.۹ درصدی بیکاری را نادیده گرفت و در پله ۴ درصدی ایستاد. فرصت‌های شغلی جدید در این ماه نیز از برآوردها فراتر رفت و حدود ۲۷۲ هزار شغل جدید در مه ۲۰۲۴ ایجاد شد. لازم به ذکر است که گزارش مشاغل تمرکز اقتصاددانان در خصوص سیاست‌های انبساطی در ماه‌های آتی را افزایش داد. البته علاوه بر این گزارش، داده‌های تورمی آمریکا که در ۱۲ ژوئن منتشر می‌شود نقش مهمی در عملکرد پاول در خصوص تاریخ‌گذاری سیاست‌های انبساطی ایفا خواهد کرد.

گزارش شغلی آمریکا در ماه مه از رشد 0.1 واحد درصدی نرخ بیکاری نسبت به ماه گذشته (آوریل) و ایجاد 272 هزار شغل جدید در این ماه حکایت داشت. این درحالی است که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که نرخ بیکاری در مه همچنان در سطح سابق خود یعنی 3.9 درصدی باقی می‌ماند و فرصت‌های شغلی نیز از 165 هزار به 185 هزار نفر خواهد رسید. انتشار این داده‌ها واکنش‌های متعددی را از سوی اقتصاددانان و بازارها به همراه داشت و فشار سیاست‌های انبساطی بر فدرال رزرو را افزایش داد.

تلنگری به پاول
گزارش‌های اقتصادی اخیر ایالات‌متحده در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از پایان سیاست‌های انقباضی و آغاز مسیر جدیدی از سیاست‌ها در ماه‌های آتی برای فدرال رزرو محسوب می‌شود که جرمی پاول در حال حاضر آنها را نادیده گرفته است. رشد اقتصادی 1.3درصدی در سه ماهه نخست 2024 نسبت به رشد 3.4 درصدی در فصل چهارم 2023، کاهش شاخص pmi و افزایش نرخ بیکاری از جمله محرک‌های شروع سیاست‌های انبساطی به شمار می‌روند. اما شواهد گویای آن است که پاول تمام بخش‌های اقتصادی این کشور را فدای نزول تورم کرد تا بتواند آن را به سطح 2 درصدی برساند. ناگفته نماند که محبوبیت جو بایدن نیز تحت تاثیر این عامل و با نزدیک شدن به دوره جدید انتخابات ریاست‌جمهوری، در حال کاهش است. بی‌تفاوتی پاول نسبت به کاهش نرخ بهره تنها به کاهش فعالیت‌های اقتصادی ختم نمی‌شود و اثر رفتاری او را می‌توان در نوسان قیمتی بازارهای جهانی نیز مشاهده کرد. البته برخی از کارشناسان حوزه پولی و مالی اظهار کردند که رشد فراتر از انتظارات مشاغل در این ماه ‌انگیزه پاول را جهت ثبات نرخ بهره در سطح 5.5 درصدی تقویت کرده و به نظر می‌رسد تنها عامل بازدارنده او روند نزولی تورم خواهد بود. این گزارش در 12 ژوئن منتشر خواهد شد و تا این زمان نمی‌توان برآورد دقیقی از رفتار او ارائه کرد.


شوک بازار طلا
فلز زرد لحظاتی پس از انتشار داده‌های شغلی آمریکا واکنش منفی خود را با نزول به کف کانال 2300 دلاری نشان داد و در ساعت 17 و 30 به وقت تهران با رقمی معادل 2307 دلار در حال معامله بود. در حالی که این دارایی صبح روز گذشته را در محدوده مثبت و با رقم 2388 دلاری آغاز کرده بود. گرچه چشم‌انداز بلندمدت این دارایی همچنان مثبت باقی می‌ماند، اما گزارش‌های اقتصادی آمریکا مسیر کوتاه مدت آن را با نوسان همراه خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید