افت ۵۲ درصدی معامله در مهرماه

محمدحسین بابالو
وضعیت بازار آلومینیوم با جهت‌گیری از معاملات بورس کالا نشان‌دهنده شرایط شکننده‌ای است؛ اگرچه انتظار تغییر فاز در این بازار مهم وجود دارد. مهم‌ترین‌ ویژگی مهم در این بازار را می‌توان وجود تقاضای موثر گسترده‌ای به شمار آورد که موجب می‌شود بخش بزرگی از تولیدات داخلی، به مصرف صنایع داخلی برسد.
رخدادی که از یکسو پتانسیل ایجاد اشتغال و فراهم‌ آمدن زمینه ایجاد ارزش افزوده در صنایع داخلی را پدید آورده و از سوی دیگر بازار مصرفی امن و دائمی را ایجاد کرده است. این در حالی است که برآوردها از افزایش فعالیت‌های اکتشافی در زمینه کشف معادن جدید بوکسیت و همچنین افزایش ذخیره قطعی معادن با تکمیل اکتشافات مقدماتی خبر می‌دهد که نکته مهمی در زنجیره تولید این فلز نقره‌ای به شمار می‌آید. با توجه به این موارد و خوش‌بینی به در دسترس بودن مواد معدنی مورد‌نیاز در سال‌های آینده از ذخایر داخلی و حتی معادنی مهم در کشورهای دیگر، حمایت از بازار مصرف داخلی یک ضرورت به شمار می‌آید که توجه به آن می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات آینده بر سر راه این صنعت را از هم‌اکنون از بین برده و همچنین زمینه را برای توسعه صنایع بالادستی در صنعت آلومینیوم فراهم سازد.

با توجه به موارد فوق و همچنین جایگاه بورس کالا در تغذیه بازار داخلی، حجم عرضه و معاملات آلومینیوم در بورس کالا از اهمیت بسزایی برخوردار است و با رصد و رهگیری حجم معاملات می‌توان واقعیت‌های این صنعت را با نگاهی فراگیر دید. آمارها نشان می‌دهد حجم معاملات آلومینیوم در مهرماه سال جاری در بورس کالای ایران ۵۰۴۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه در ماه قبل از آن ۲۸/ ۵۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همین سیگنال کافی است تا بتوان واقعیت‌های این صنعت را مورد بحث و بررسی قرار داد. در مهرماه حجم کل عرضه‌ها حتی با احتساب عرضه‌های نقدی- مچینگ رقمی نزدیک به ۵۶۸۰ تن بوده که در مقایسه با حجم معاملات کل در شهریور ماه و رقم ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن از عقب‌نشینی جدی حجم معاملات حکایت دارد.  

نگاهی به حجم معاملات آلومینیوم در بورس کالا نشان می‌دهد که این نرخ به‌صورت هفتگی و ماهانه فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده یعنی نمی‌توان نظم مشخصی را برای آن بیان کرد این ویژگی موجب می‌شود تا صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده آلومینیوم نتوانند برای تولید خود برنامه‌ریزی مدونی را تعیین کنند که موجب خواهد شد از یکسو بازارهای داخلی و صادراتی خود را از دست داده و از سوی دیگر نتوانند برای وضعیت تولید، درآمدزایی و پرداخت حقوق و دستمزد خود چشم‌انداز دقیقی را ترسیم کنند. این موارد موجب خواهد شد تا در نهایت صنایع پایین‌دستی در این صنعت متضرر شده و همچنین آینده امنی برای بازارهای مصرف صنایع بالادستی تعیین نشود. به‌عنوان مثال حجم معامله آلومینیوم در بورس کالا در خردادماه ۱۰۰۰ تن بوده که این رقم در شهریورماه به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن افزایش یافته ولی باز هم در مهرماه به ۵۰۴۰ تن رسید. این شرایط نامنظم را باید واقعیت‌های معاملاتی در بورس کالا به شمار آورد اگرچه انتظارات از نهادهای نظارتی و مدیریتی در این باره بیش از چیزی است که تاکنون محقق شده است. در روزهای اخیر خبرها از تشکیل جلسه‌ای در ایمیدرو برای بررسی این بازار حکایت دارد که امید است بر آینده این بازار تاثیرگذار باشد. در هر حال فعالیت‌های رسانه‌ای مختلفی در ماه‌ها و سال‌های گذشته بر صنعت و بازار آلومینیوم تمرکز کرده بود ولی گویا هنوز هم این بازار به توجهات بیشتری نیاز دارد.

  بازار جهانی فلز نقره‌ای
قیمت ۲۰۱۵۹ دلار در هر تن را می‌توان آخرین قیمت اعلامی در بورس فلزات لندن به شمار آورد که نشان‌دهنده رشد نسبی بهای این فلز در روزهای اخیر بوده و از جذابیت خرید آن در بازارهای جهانی حکایت دارد.نوسان بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی نشان‌دهنده یکی از بهترین کارنامه‌های رشد قیمتی در بازارهای کالایی است تا جایی که توانست از رقمی نزدیک به ۱۴۵۰ دلار در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی، نهایتا تا ۲۱۶۳ دلار در ۲۰ سپتامبر سال جاری رشد قیمت را ثبت کند. همین ویژگی ساده احتمال بازگشت قیمتی را مطرح می‌سازد؛ اگرچه این نگرانی تاکنون باعث شده تا از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شود اما مسیر افزایشی بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن متوقف نشده است که نکته مهمی محسوب می‌شود. در آخرین معاملات بورس فلزات لندن بهای هر تن آلومینیوم برای داد و ستد نقدی و تحویل فیزیکی فوری ۲۱۵۹ دلار به ثبت رسید ولی برای معاملات سلف سه ماهه، این رقم ۲۱۶۶ دلار به ثبت رسیده که نشان‌دهنده خوش‌بینی بازار به رشد بیشتر قیمت‌هاست.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید