چرخش استراتژی بورس‌بازان

دنیای اقتصاد : بورس تهران طی ۵ روز معاملاتی هفته منتهی به ۶ تیر ماه شرایط پرنوسانی را پشت سر گذاشت. معاملات این هفته بازار سهام در دو نیمه کاملا متفاوت سپری شد. در سه روز ابتدایی این هفته، غلبه فضای مثبت بر معاملات سهام، اکثر نمادهای بورسی را در مسیر رشد قیمتی قرار داد. شرایطی که جهش ۶ هزار و ۳۰۰ واحدی (معادل ۸/ ۵ درصد) نماگر اصلی بازار سهام را به دنبال داشت. در این بازه زمانی معامله‌گران خرد، نقش فعالی در سمت خرید سهام ایفا کردند.
در نیمه دوم معاملات هفتگی اما ورق برگشت و شناسایی سود از سوی سهامداران در کنار روند ضعیف قیمت فلزات در بازارهای جهانی، زمزمه‌های افزایش نرخ سود سپرده‌ها و برخی سیگنال‌های تکنیکال سبب اصلاح شدید قیمت‌ها شد. این وضعیت سبب شد تا شاخص سهام با ریزش ۳ هزار و ۸۵۰ واحدی، ۳/ ۳ درصد از رشد روزهای ابتدایی هفته را تخلیه کند و با عقب‌نشینی ۴ کانالی به سطوح ۱۱۱ هزار واحدی بازگردد. تفاوت این دو نیمه معاملاتی در وضعیت داد‌وستد سهام دو دسته از بازیگران بازار نیز مشهود بود. به‌طوری‌که در سه روز ابتدایی هفته خالص خرید در مجموع بازار به نفع سهامداران خرد بود. اما در دو روز پایانی حقوقی‌ها مالکیت سهام را به نفع خود تغییر دادند. نهایتا خالص تغییر مالکیت هفتگی به نفع معامله‌گران خرد بازار و به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان ثبت شد. در میان صنایع بورسی، گروه‌های کالایی بورس تهران و البته خودرویی‌ها شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی بازار بودند. گروه فلزات اساسی با ثبت جابه‌جایی ۸۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران خرد بازار، در صدر قرار گرفت. پتروشیمی نیز با خالص خرید ۳۶ میلیارد تومانی، دومین صنعت مورد توجه حقیقی‌ها بودند. در مقابل اما بیشترین خرید حقوقی‌ها در گروه‌های رایانه و بانک شکل گرفت.

    سهام خودرویی در سبد خرید حقیقی‌ها
بررسی روند تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در نخستین روز کاری تابستان نشان از تداوم حرکت نقدینگی به سمت معامله‌گران حقیقی داشت. خالص خرید این گروه طی معاملات روز شنبه به حدود ۵ میلیارد تومان رسید. بخش عمده‌ای از این رقم به خریدهای صورت گرفته در نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات اختصاص داشت. خالص خرید به ثبت رسیده در خودرویی‌ها در این روز بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان بود. در صدر این خریدها نیز سهام گروه بهمن قرار داشت. به‌این ترتیب با جابه‌جا‌یی ۴ میلیون و ۶۶۵ هزار سهمی «خبهمن»، ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی روانه سبد سهام حقیقی‌ها شد. در عین حال سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح با حجمی بالغ بر ۵ میلیون سهم، بیشترین خرید را در سهام مزبور انجام داد. این حقوقی در حال حاضر ۹۲/ ۱درصد از سهام گروه بهمن را در اختیار دارد.  لیدرهای گروه خودرو از جمله ایران خودرو و سایپا از دیگر نمادهای مورد توجه این گروه طی معاملات روز شنبه بودند. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در نماد‌های «خودرو» و «سایپا» به ترتیب ۳ و ۲ میلیارد تومان بود. در نماد معاملاتی شرکت قطعات اتومبیل ایران نیز در این روز، شاهد عرضه قابل توجه ۱۰ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند بودیم. این حقوقی در حال حاضر سهامدار عمده و مالک ۶۹/ ۶۶ درصدی سهام «ختوقا» است. گروه توسعه مالی مهرآیندگان و شرکت سرمایه‌گذاری اعتمادجم دیگر سهامداران عمده «ختوقا» هستند که هر کدام به ترتیب ۴۱/ ۴ و ۳۹/ ۱ درصد از سهام این قطعه ساز را در اختیار دارند. بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی معامله‌گران عمده بازار در روز شنبه اما نشان از ثبت بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در گروه کانه‌های فلزی و با محوریت توسعه معادن روی ایران داشت. خالص خرید به ثبت رسیده در این صنعت بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بود که ۷ میلیارد تومان از این رقم به تغییر مالکیت «کروی» اختصاص یافت. سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در این روز حجم خریدی بالغ بر ۱۹ میلیون سهم در این نماد معاملاتی ثبت کرد.

    توجه معامله‌گران خرد به سهام فولادی
طی معاملات روز یکشنبه، بازار سهام شاهد جابه‌جایی ۴۰۸ میلیون سهمی به ارزش ۱۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به نفع معامله‌گران خرد بازار بود. در این میان گروه فلزات اساسی در صدر خرید حقیقی‌ها قرار داشت و تغییر مالکیت حدود ۷۴ میلیارد تومانی را ثبت کرد. در این میان حجم عمده‌ای از خریدها در نماد فولاد مبارکه شکل گرفت و ۴۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران عمده «فولاد» به سبد معامله‌گران خرد آن جابه‌جا‌ شد. «فخوز» از دیگر نمادهایی بود که حجم مناسبی از خرید را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. جابه‌جایی ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی، حاصل خرید حقیقی‌ها در این نماد بود.

بیشترین خرید حقوقی‌ها طی معاملات روز یکشنبه در سهام گروه بانکی شکل گرفت. به این ترتیب خالص خرید روز یکشنبه حقوقی‌ها در سهام گروه بانکی، به ۳ میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین جابه‌جا‌یی به سهام بانک صادرات تعلق داشت. خالص خرید به ثبت رسیده در «وبصادر» به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید و بخش عمده‌ای از این خریدها از سوی گروه مالی سپهر صادرات شکل گرفت. این حقوقی حدود ۴۸ میلیون سهم بانک صادرات را جمع آوری کرد. «وپست» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این گروه بود که با تغییر مالکیت ۶۷۰‌میلیون تومانی روبه‌رو‌ شد.

    روز عرضه حقوقی‌ها
روز دوشنبه، غلبه خرید فعالان حقیقی بازار با جابه‌جایی ۲۲۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود، برای دهمین روز متوالی ادامه پیدا کرد. در این روز حقوقی‌ها بیشتر فروشنده بودند تا خریدار. این امر در صنایع کالایی بازار همچون گروه فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی نمود بیشتری داشت. حدود نیمی از مجموع تغییر مالکیت سهام طی معاملات روز دوشنبه، به فعالیت حقیقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی اختصاص داشت (تغییر مالکیت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی). در این گروه، نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با جابه‌جایی ۶۰ میلیارد تومانی در صدر قرار گرفت. در این روز شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا ۴۰ میلیون سهم فولاد را واگذار کرد. همچنین شرکت توسعه سرمایه رفاه نیز دیگر سهامدار عمده «فولاد» بود که اقدام به عرضه یک میلیون سهم این شرکت کرد.

سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز در این روز اقدام به واگذاری ۵۵ میلیون سهم پتروشیمی شازند کرد. در این میان شرکت سهامی بیمه ایران، دیگر سهامدار عمده «شاراک»، ۶ میلیون سهم این پتروشیمی را خریداری کرد. در نماد پتروشیمی پردیس نیز شاهد عرضه قابل توجه از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی بودیم. این سهامدار عمده اقدام به عرضه بیش از ۱۳ میلیون سهم این شرکت کرد.

    بازگشت حقوقی‌ها پس از ۱۰ روز
طی معاملات روز سه‌شنبه، به دنبال چرخش مسیر بازار و ریزش ۴/ ۱ درصدی، شاهد تغییر زمین بازیگران بازار نیز بودیم. در این روز پس از ۱۰ روز غلبه متوالی حقیقی‌ها در سمت خرید سهام، حقوقی‌ها وارد میدان شدند و خالص تغییر مالکیت ۳۳۵ میلیون سهمی به ارزش ۱۱۶ میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان را به نفع خود رقم زدند. بیشترین خرید حقوقی‌ها در این روز با جابه‌جایی ۴۷ میلیارد تومان نقدینگی متعلق به گروه فلزات اساسی بود. تقاضا برای خرید سهام «فولاد» در صدر توجه فعالان عمده بازار قرار داشت. بر این اساس روز سه‌شنبه، حدود ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» منتقل شد. در نماد «تاپیکو» طی معاملات روز سه‌شنبه، شاهد تغییر جایگاه سهامداران عمده بودیم. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی  با خرید‌ سنگین ۳۱ میلیارد سهمی، درصد مالکیت خود در «تاپیکو» را به ۱/ ۵۲ درصد افزایش داد و جایگاه نخست سهامداران درصدی این شرکت را در اختیار گرفت. در این روز همچنین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم «تاپیکو» از سوی شرکت آینده‌سازان رفاه پردیس، ۷۷۳ میلیون سهم توسط صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و ۸۱ میلیون سهم توسط گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین خریداری شد.  در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، به دنبال تداوم روند نزولی شاخص کل بورس (۹/ ۱ درصد)، بیش از ۳۶۴ میلیون سهم به ارزش ۱۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بخش عمده خرید حقوقی‌ها در این روز به دنبال شناسایی سود از سوی سهامداران، به نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی و در صدر آن «فولاد» اختصاص داشت. در این روز فعالان بازار شاهد جابه‌جایی‌ بیش از ۶۸ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۲۷ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.  بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در این روز در گروه خودرویی به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان شکل گرفت. سهام سایپا با خالص خرید یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در صدر تقاضای معامله‌گران خرد بازار قرار داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید