اقبال خوش بازار به صنایع بزرگ ادامه دارد

بازار سهام امروز رشد دسته جمعی شاخص ها را در حالی ثبت کرد که از دقایق پایانی روز گذشته بازار شاهد جمع آوری صف های فروش و تغییر مسیر قیمت ها در تابلوی معاملات بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در معاملات روز جاری بورس، سرمایه گذاران  بیش از ۹۵۰ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از ۲ هزار و ۶۲ میلیارد ریال بود و در ۶۵ هزا نوبت معاملاتی به ثبت رسید.

در حالی بیشترین حجم و ارزش معاملات برای چندمین روز متوالی متعلق به سهام فولاد مبارکه با معامله بیش از ۶۱ میلیون سهم به ارزش ۲۴۳ میلیارد ریال بود، که امروز نسبت به روز گذشته حجم معاملات ۳۹ درصد و ارزش معاملات ۳۱ درصد کاهش یافت.

امروز همچنین تغییر مالکیت بازار برخلاف چند روز اخیر به نفع بازیگران حقیقی پایان یافت. برهمین اساس بازار امروز شاهد تغییر مالکیت 7 میلیارد تومانی از سمت بازیگران حقوقی به حقیقی بود. بر اساس آمارها بیشترین خرید حقیقی ها در نماد "شیران" و حقوقی ها در "فخوز" بود.

حمایت ها و مقاومت های شاخص کل

شاخص کل بورس امروز تحت تاثیر معاملات مثبت نماد شرکت های فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، چادرملو، سرمایه گذاری معادن و فلزات، فولاد خوزستان و سرمایه گذاری امید رشد یک هزار و ۲۴۳ واحدی را ثبت کرد و در پایان معاملات در رقم ۱۰۹ هزار و ۹۳۷ قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی بازار سهام از ابتدای سال در محدوده 14 درصد قرار گرفت.

شاخص های بازار اول و دوم نیز به ترتیب یک هزار و ۴۳ و یک هزار و ۸۲۲ واحد رشد کردند. شاخص هم وزن امروز ۶۴ واحد بالا رفت که نشان از عدم اقبال بازار به تک سهم ها و نمادهای کوچک بود.

آمار معاملات

آمار معاملات نشان می دهد گروه های فلزات اساسی، شیمیایی و کانه فلزی امروز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعتی قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به شرکت های آلومراد، تولید محور خودرو، قند نیشابور، فراورری مواد معدنی ایران، محورسازان ایران خودرو ، صنایع شیمیایی سینا، ایران ارقام ، سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران و آلومینیوم ایران بود.

این در حالی بود که حق تقدم فولاد خراسان، آهنگری تراکتورسازی ایران، شیشه و گاز، الکتریک خودرو شرق، کویر تایر، گروه صنعتی بوتان، ماشین سازی نیرو محرکه، دوده صنعتی پارس و ایران تایر با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

سرمایه گذاران بورسی امروز برای خرید اوراق صکوک مخابرات، واحدهای صندوق امین یکم، صنایع شیمیایی ایران، واحدهای صندوق امین یکم، سهام آلومینیوم ایران و چادرملو بیشترین تقاضا را ثبت کردند. این هفت نماد برتر بیش از ۲۰ میلیون تقاضا را ثبت کردند.

در مقابل گروهی از عرضه کنندگان سهام برای خروج از اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوکگل گهر و سهام نهادهای مالی بورس بیشترین عرضه ها را ثبت کردند اما صف فروش در برترین عرضه های امروز به ۵ میلیون حجم نیز نرسید.

صنایع پر اقبال

امروز در بازار سهام از میان 38 صنعت بورسی 22 صنعت با رشد قیمتی ، 10 صنعت با افت و 6 صنعت بدون تغییر نسبت به روز گذشته به کار خود پایان دادند.

بازار امروز شاهد معاملات متعادل و اکثرا مثبت در گروه شیمیایی ها بود. در این گروه نمادهای مهمی مثل "شاراک" و "شیران" صف خرید را تجربه کردند.

تاپیکو هم در صدر جدول تقاضای این گروه قرار داشت که مهمترین دلیل آن ورود زیر مجموعه مهم این شرکت به فرابورس است. به این ترتیب تاپیکو به عنوان سهامدار ۹۰ درصدی شرکت پتروشیمی غدیر، ۱۰ درصد سهام این شرکت را روز چهارشنبه در فرابورس به فروش خواهد رساند.

در گروه های فلزی و معدنی نیز امروز سرمایه گذاران شاهد آغازی متعادل تر از روز گذشته بودند. نمادهای آلومینیوم ایران، فولاد خرسان، آلومراد، فرآوری مواد معدنی از جمله نمادهای ایران گروه بودند که با اقبال بیشتر و صف خرید دنبال شدند.

این گزارش حاکی است با کاهش فشار فروش در اکثر گروه های بازار ، به خصوص گروه های پیشروی پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی انتظار می رود فردا داد و ستدهای مثبت تری را در معاملات این صنایع ثبت شود.

همچنین امروز بازار شاهد تقاضای مناسب و معاملات مثبت در گروه انبوه سازی بود به طوری که "وساخت" صف خرید و "ثنوسا" در آستانه صف قرار گرفتند. به نظر می رسد اصلاح در نمادهای این گروه رو به پایان باشد. علاوه بر این صنعت قند و شکر و محصولات کاغذی نیز امروز از جمله گروه های کوچک اما پر اقبال بازار بودند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید