تقسیم سودهای غیرمنتظره در رالی نهایی مجامع

علیرضا تولکی
دنیای بورس : هفته گذشته اهالی تالار شیشه‌ای شاهد ترافیک برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و فرابورسی بودند. در ۲ روز پایانی تیرماه (شنبه و یکشنبه هفته گذشته) برگزاری ۱۱۱ مجمع سالانه برنامه‌ریزی شده بود که بیشتر آنها تشکیل شدند و صورت‌های مالی خود را مصوب کردند. با این تعداد مجمع در ۲ روز، چندان غیرعادی نبود اگر در برخی مجامع نماینده بورس حضور نداشته باشد یا برخی سهامداران ترجیح دهند پس از حضور در یک مجمع و شنیدن گزارش هیات‌مدیره به مجمع دیگری بروند و بخشی از مجمع دوم را هم پیگیری کنند. در هفته گذشته برخی تقسیم سودها برای سهامداران غیرمنتظره بود، از جمله «فولاد مبارکه» که از سود بیش از ۸۰ تومانی خود تنها ۲۵ تومان تقسیم کرد تا نقدینگی جهت پیشبرد برنامه‌های خود داشته باشد. در سوی دیگر سهامداران عضو تازه وارد بورس یعنی «پتروشیمی پارس» در انتظار سود حدود ۴۰۰ تومانی بودند اما با پیشنهاد تقسیم سود ۵۰۰ تومانی شگفت‌زده شدند، گرچه با اصرار نماینده بورس، نهایتا تقسیم سود ۴۷۵ تومانی مصوب شد. شرکت‌های پالایشی هم برای تقسیم سود کم، مصوبه هیات‌وزیران درباره اندوخته کردن بخشی از سود برای کیفی‌سازی پالایشگاه را مد‌نظر قرار دادند. پالایشگاه شیراز (شراز) نیز با تقسیم ۶/ ۰ تومان از ۲/ ۱۷۶ تومان سود خود یعنی کمتر از یک درصد از همه شگفت‌انگیزتر عمل کرد.
بقیه پالایشی‌ها تقسیم سود مناسب‌تری برای سهامداران داشتند، پالایشگاه تهران ۱۳ تومان از سود ۳/ ۸۳ تومانی، پالایشگاه اصفهان ۳۰ تومان از سود ۱/ ۸۹ تومانی، پالایشگاه تبریز ۳۰ تومان از سود ۷/ ۱۱۰ تومانی، پالایشگاه بندرعباس ۵۵ تومان از سود ۲/ ۸۹ تومانی و پالایشگاه لاوان ۹۵ تومان از سود ۹/ ۱۲۲ تومانی.

بیشتر شرکت‌های ناکام در برگزاری مجمع، بانک‌ها بودند که برخی مجامعشان را لغو کردند (بانک‌های تجارت، ملت، صادرات، دی، گردشگری، پست‌بانک و مهراقتصاد) و برخی هم به حدنصاب نرساندند (بانک‌های آینده، اقتصاد نوین، سامان، موسسه اعتباری ملل و کارآفرین). تنها ۳ بانک در آخرین لحظات موفق به دریافت مجوز بانک مرکزی برای برگزاری مجمع و تقسیم سود شدند (بانک سینا با تقسیم سود ۹/ ۲ تومانی از ۷ تومان، بانک پارسیان با تقسیم سود ۴/ ۰ تومانی از ۸/ ۳ تومان و بانک انصار با ۱۷ تومان سود نقدی از ۵/ ۲۸ تومان). گزیده‌ای از نتایج مجامع هفته گذشته در ادامه خواهد آمد. خوانندگان می‌توانند متن کامل گزارش‌ها را با دسترسی کاملا آزاد و بدون پرداخت هزینه در سایت «دنیای بورس» بخوانند:

وپترو: «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» مجمع خود را خیلی زودتر از هرسال برگزار کرد و ۵ تومان از سود ۱/ ۲۳ تومانی خود را تقسیم کرد. بیشترین مذاکرات مجمع به زیرمجموعه‌های این شبه‌هلدینگ از جمله کربن ایران (شکربن)، دوده صنعتی پارس (شدوص) و گازلوله (پلوله) اختصاص یافت.

پارس: مجمع «پتروشیمی پارس» با گذشت ۱۱ روز از عرضه اولیه، در آخرین روز تیر برگزار و ۴۷۵ تومان سود نقدی تقسیم کرد. مدیران‌پارس درباره تمهیدات شرکت برای مقابله با تحریم‌های احتمالی در ۲ زمینه فروش محصولات و تامین قطعات به سهامداران توضیحات و اطمینان لازم را دادند.

وصندوق: سهامداران «سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی» به تقسیم سود ۲۴ تومانی از ۴/ ۳۲ تومان سود سال ۱۳۹۶ رضایت دادند. درباره پروژه بزرگ فولادی «صبا فولاد خلیج‌فارس» اطلاعاتی به سهامداران ارائه و گفته شد با توجه به اینکه ارز صادراتی این مجتمع مشمول سامانه نیما است، ترجیح می‌دهیم محصولات فولادی را به‌صورت ریال درب کارخانه به فروش برسانیم.

خکرمان: «گروه اقتصادی کرمان‌خودرو» ۱۰ تومان از سود ۵/ ۱۰ تومانی سال را تقسیم کرد. این شرکت در نیمه دوم سال گذشته حق تقدم افزایش سرمایه حدود ۱۰۰ میلیاردی تومانی خود را از طریق فرابورس پذیره‌نویسی کرد تا خط رنگی را برای یکی از زیرمجموعه‌ها راه‌اندازی کند. با ماجراجویی‌های ترامپ این پروژه دچار مشکلاتی شد که در مجمع درباره فرجام آن پروژه توضیح داده شد.

وپسا: «سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس» شرکتی که در عرضه اولیه ناکام ماند و در بازار پایه ج گشایش یافت و در آنجا هم خیلی زود متوقف شد، در مجمع خود تلاش کرد با تقسیم ۶/ ۱ تومان که بیشتر از سود ۱/ ۱ تومانی سال ۱۳۹۶ بود، سهامداران خود را راضی به خانه برگرداند.

وحکمت: «بیمه حکمت صبا» که یکی از دو بیمه جدیدی است که قرار است به‌صورت تخصصی در زمینه بیمه‌های عمر فعالیت کند، در مجمع سالانه خود ۳/ ۲ تومان از سود ۸/ ۳ تومانی را تقسیم کرد. مدیران شرکت به جذب پورتفوی بیمه‌ای از خانواده بزرگ نیروهای مسلح امید فراوانی دارند.

لپارس: شرکت پارس الکتریک که با تولیدات صوتی و تصویری خود سالیان سال مهمان خانه‌های ایرانیان بود اینک به درآمدهای اجاره املاک و هر از چندگاهی فروش آنها چشم دوخته است تا سهامداران خود را خوشحال کند. در مجمع امسال نیز «لپارس» مانند سال‌های اخیر به تقسیم حداقلی سود اکتفا و ۴/ ۳ تومان از سود ۶/ ۳۳ تومانی هر سهم را تقسیم کرد.

وتعاون: در مجمع بیمه تعاون که در واقع یک شرکت تعاونی است که به‌صورت سهامی عام در فرابورس فعالیت می‌کند، ۵تومان از سود ۷/ ۸ تومانی سال ۱۳۹۶ تقسیم شد. حاشیه‌های مجمع جای چندانی برای بررسی برنامه‌های آتی شرکت نگذاشت.

ما: «بیمه ما» که زیرمجموعه بانک ملت است و سال‌های قبل جزو اولین شرکت‌هایی بود که مجمع برگزار می‌کرد امسال در آخرین فرصت، تصمیم به توزیع ۵/ ۲۲ تومان از سود ۸/ ۲۸ تومانی خود بین سهامداران گرفت.

ودی: «بیمه دی» سود ۲/ ۲۹ تومانی خود را صرف زیان انباشته سنواتی کرد تا برای پوشش کامل باقیمانده زیان، نیاز به یک سال دیگر سودسازی حدود همین مبلغ داشته باشد.

وسین: مجمع عادی «بیمه سینا» سود ۳/ ۱۲ تومانی را صرف زیان انباشته سال‌های گذشته کرد، اما در مجمع فوق‌العاده، شرکت بورسی «آسان پرداخت پرشین» (آپ) را در ترکیب جدید هیات مدیره قرار داد.

غبهنوش: «بهنوش ایران» که در مجمع از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده ماءالشعیر غیرالکلی در جهان یاد شد، در سال ۱۳۹۶ حدود ۶ میلیارد تومان سود ساخت اما ۵۰ میلیارد تومان بهره بانکی داد. تقسیم سود ۱۵ تومانی از۷/ ۱۶ تومان سود سال ۱۳۹۶ یک تقسیم حداکثری محسوب می‌شود.

ونیرو: در مجمع «سرمایه‌گذاری نیرو» ۳/ ۶ تومان از سود ۸/  ۸ تومانی شرکت با سرمایه جدید ۳۲۰ میلیارد تومانی تقسیم شد. به‌خاطر تغییر سال مالی، این سود مربوط به دوره ۶ ماهه منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۶ بود. در مجمع بر عزم مدیران شرکت برای اجرای مرحله دوم افزایش سرمایه از ۳۲۰ میلیارد تومان به ۷۰۰ میلیارد تومان تاکید شد.

شفن: «پتروشیمی فن آوران» در مجمع خود ۵۰۰ تومان از سود حدود ۵۵۰ تومانی را نقدی بین سهامداران تقسیم کرد. داغ‌ترین موضوع مورد بحث در این مجمع، ارز صادراتی «شفن» و تلاش برای بهره بردن شرکت یا گروه تاپیکو (سهامدار عمده) از مزایای آن بود.

مارون: در مجمع «پتروشیمی مارون» گرچه ۴۷۰ تومان از سود بیش از ۶۱۰ تومانی تقسیم شد، اما به افزایش سرمایه احتمالی از محل سود انباشته به میزان ۱۰۰ درصد اشاره شد.

غگرجی: «بیسکویت گرجی» که در چند سال اخیر رشد مناسبی در سودآوری داشته است، ۲۵ تومان از سود ۶/ ۴۲ تومانی را بین سهامداران توزیع کرد.

خاهن: «آهنگری تراکتورسازی ایران» برای ادامه روند رشد و توسعه خود تنها ۲/ ۲ تومان از سود ۴/ ۱۸ تومانی سال ۱۳۹۶ را بین سهامداران تقسیم کرد.

وملی: «سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی» که بین سهامداران به‌نام «کفش ملی» نامیده میشود ۲ ریال از سود ۱۶ ریالی سال را توزیع کرد.

خاور: مجمع «ایران خودرو دیزل» مصوب کرد که ۲۱۳ تومان زیان به زیان‌های قبلی شرکت اضافه شود. دو روز پس از مجمع نیز لغو پذیرش خاور روی کدال قرار گرفت تا احتمالا مانند شرکت رقیب خود یعنی سایپا دیزل (خکاوه) به زودی در بازار پایه ج بازگشایی شود.

خودرو: شرکت «ایران خودرو» با تقسیم ۶/ ۰ تومان از سود ۷/ ۵ تومانی سال ۱۳۹۶ سهامداران را دست خالی به خانه نفرستاد.

خساپا: سهامداران شرکت سایپا که چند روز قبل از مجمع رشد خوبی را در قیمت سهم شاهد بودند، در مجمع سودی برای تقسیم نداشتند و با تصویب صورت‌های مالی ۲۹ تومان به زیان قبلی شرکت افزودند.

فایرا: «آلومینیوم ایران» سود ۳/ ۱۳ تومانی سال ۱۳۹۶ را صرف پوشش بخشی از زیان انباشته کرد.

پاکشو: در مجمع «گروه صنعتی پاکشو» ۱۵۰ تومان سود تقسیم شد که بیشتر از سود حدود ۱۴۰ تومانی شرکت بود.

دپارس: «پارس دارو» گرچه در عملکرد تلفیقی به‌خاطر زیرمجموعه‌اش (داروسازی فارابی) زیان‌ده بود، اما ۱۲۷ تومان توزیع کرد که از سود ۹/ ۷۹ تومانی سال ۱۳۹۶ بسیار بیشتر بود و احتمالا صرف افزایش سرمایه از محل مطالبات شود.

وپخش: «هلدینگ داروپخش» سود نقدی ۱۴۰ تومانی از سود کل ۸/ ۱۸۸ تومانی سال ۱۳۹۶ را به سهامداران تقدیم کرد.

وبشهر: مجمع «توسعه صنایع بهشهر» تقسیم سود حداکثری ۱۵ تومان به ازای هر سهم را که تنها یک ریال کمتر از سود سال بود، تصویب کرد.

غشهداب: کشت و صنعت شهداب ناب خراسان چند ساعت پیش از شروع مجمع افزایش سرمایه اخیر خود را به ثبت رساند تا بتواند ۲۷ تومان از سود ۴/ ۳۱ تومانی سال ۱۳۹۶ را براساس سرمایه جدید توزیع کند. با این تصمیم دقیقه ۹۰ در «غشهداب»، اعلام تنفس مجمع سهامدار عمده یعنی گروه کارخانجات صنعتی تبرک (تبرک) دور از انتظار نبود.

خصدرا: «صنعتی دریایی ایران» ۶/ ۳۷۱ تومان سود سال ۱۳۹۶ خود را که عمدتا ناشی از فروش املاک به قرارگاه خاتم‌الانبیا بود، صرف پوشش بخش قابل توجهی از زیان انباشته سنواتی کرد.

دانا: «بیمه دانا» عمده سود ۲۸ تومانی سال ۱۳۹۶ را برای پاک کردن زیان انباشته صرف و ۸/ ۲ تومان هم نقدی تقسیم کرد.

ستران: «سیمان تهران» که در گروه (تلفیق) زیان‌ده بود قادر به تقسیم سود ۳ ریالی سال ۱۳۹۶ نشد.

تپکو: در مجمعی طولانی«تولید تجهیزات سنگین هپکو» به برنامه‌های مدیریت جدید برای سودآور کردن عملیات این شرکت زیان‌ده اشاره شد. ۱/ ۳۱ تومان زیان هر سهم تپکو در سال ۱۳۹۶ بود.

چکارن: «کارتن ایران» ۱۰ تومان از سود ۳/ ۳۱ تومانی هر سهم را که تماما ناشی از درآمد فروش دارایی بود بین سهامداران تقسیم کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید