تکانه‌های مثبت چین در بازار جهانی فولاد

بازارهای فولاد چین هنوز هم شرایط مطلوب گذشته را حفظ کرده‌اند تا جایی که می‌توان گفت حتی چین از این پس یکی از موتورهای محرک رشد قیمتی در جهان خواهد بود. به‌صورت کلی جرقه‌هایی از رشد قیمت فولاد در جهان حس می‌شود ولی در اغلب بازارها خودنمایی نکرده است. در صورت تداوم شرایط جذاب معاملاتی در بازار داخلی و صادراتی چین می‌توان به بهبود سایر بازارهای فولاد در جهان نیز خوش‌بین بود ولی به شواهد بیشتری نیاز دارد. در گزارش‌ها و خبرهای مرکز فولاد ایران به این موارد بیشتر اشاره شده است.
 رشد قیمت بیلت و میلگرد در چین
قیمت بیلت در بازار داخلی چین از ۵۵۶ به ۵۷۴ دلار در هر تن در کارخانه افزایش یافته است. با رشد قیمت در بازار داخلی، بیلت صادراتی چین نیز تقویت و۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار در هر تن فوب ثبت شده است. به گزارش steel mint، از طرفی قیمت میلگرد هم در بازار داخلی چین بالا رفته که به دلیل اعلام برنامه کاهش تولید است و بر بازار صادرات نیز اثر گذاشته است. قیمت میلگرد صادراتی ۵۵۷ دلار در هر تن فوب بوده و قیمت درخواستی خریداران ۵۵۰ تا ۵۶۵ دلار در هر تن فوب است. قیمت بازار داخلی نیز در نقاط مختلف بین ۶۰۰ تا ۶۱۷ دلار در هر تن در کارخانه ‌است.در مورد واردات نیز شاهد رشد قیمت وارداتی سنگ‌آهن به چین هستیم اگرچه افت بهای زغال‌سنگ در روزهای اخیر موجب شده تا کاهش قیمت‌هایی جدی به نسبت یک‌ماه گذشته به ثبت برسد.

14-02

  قراضه صادراتی ژاپن طرفدار ندارد
 سه هفته متوالی است که هیوندایی استیل کره جنوبی درخواست خریدی برای معامله قراضه ژاپن ارائه نمی‌دهد چرا که موجودی کافی در انبارها دارد و تعداد قراردادهای فعال آن زیاد است. از طرفی قیمت قراضه صادراتی ژاپن به دلیل رشد بازار داخلی بالا رفته و مطمئنا مورد قبول کره‌ای‌ها نیست.

به گزارش steel mint اخیرا کره جنوبی قراضه سنگین کلاس یک آمریکا را در ۳۴۹ دلار هر تن سی‌اف‌آر خریداری کرده که این یعنی قیمت‌های ژاپن نسبت به آمریکا خیلی بالا است.

بالابودن موجودی انبارهای قراضه در کره‌جنوبی در روزهای اخیر یکی از داده‌های مهم تأثیرگذار بر بازار قراضه شرق آسیا و مخصوصا کره‌جنوبی بوده است.

  واکنش روسیه به تعرفه‌های وارداتی آمریکا
روسیه به تعرفه‌های اعمالی آمریکا پاسخ داده و از ۵ آگوست تعرفه‌های ۲۵ تا ۴۰ درصدی بر واردات ماشین‌آلات راهسازی و تجهیزات تولید نفت و گاز از آمریکا اعمال کرده است.

به گزارش yieh آمار نشان می‌دهد میزان واردات کالاهای ذکر شده از آمریکا به روسیه ارزشی معادل ۱۶/ ۳ میلیارد دلار در سال داشته است.

  کاهش مصرف فولاد حوزه آ‌سه‌آن
خبرها حاکی از آن است که ۶ کشور عضو آسه‌آن (جنوب شرق آسیا) سال ۲۰۱۷ با کاهش مصرف فولاد روبه‌رو‌ بوده‌اند که به دلیل افت بازار مسکن در این کشورها بود.

به گزارش steel mint این ۶ کشور (اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین، سنگاپور و ویتنام) سال گذشته ۸/ ۷۳ میلیون تن فولاد مصرف کردند که ۱/ ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ افت داشت.

در این بین ویتنام همچون سال‌های قبل بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده فولاد این منطقه بود ولی میزان مصرف آن سال گذشته ۱/ ۳ درصد افت داشته و ۶/ ۲۱ میلیون تن ثبت شد در حالی که برای سه سال متوالی میزان مصرف آن رشد بالای ۲۰ درصد داشته است.

کاهش مصرف فولاد در این کشورها داده مثبتی برای اقتصاد جهانی و مخصوصا بازارهای فولاد شرق نیست آن هم در وضعیتی که این کشورها اغلب به‌عنوان موتور محرک‌های کوچک جدیدی در شرق آسیا به شمار می‌روند.

  نگاهی به بازار ورق نورد سرد امارات
در بازار ورق امارات تمایل چندانی به خرید ورق سرد وارداتی دیده نمی‌شود. انتظار می‌رود هفته‌های آتی تقاضا در سطح متوسط بماند چرا که موجودی انبارها بالا و فروش محصولات فولادی پایین است. همچنین درخواست‌ها برای دریافت تخفیف بیشتر و زمان تحویل کوتاه‌تر است.

به گزارش metal expert، ورق سرد چین ۶۸۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر دبی معامله شده که برای حمل در ماه سپتامبر بود و پیشنهادهای حمل اکتبر ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است. محصول هند نیز ۷۳۰ تا ۷۳۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر حمل اکتبر شنیده شده است.

  افزایش صادرات سنگ‌آهن برزیل
برزیل که دومین صادرکننده بزرگ سنگ‌آهن دنیاست در جولای سال جاری ۳۶ میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده که ۱۵‌درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. همچنین میزان صادرات جولای در مقایسه با ماه ژوئن بهبود نیز داشته است.

به گزارش steel mint بیش از نیمی از صادرات سنگ‌آهن برزیل به چین است و مقررات سخت گیرانه چین برای کاهش آلاینده‌ها موجب شده سنگ‌آهن با خلوص آلومینای پایین (دارای اکسید آلومینیوم کمتر) برزیل طرفدار بیشتری در چین داشته باشد و صادرات آن را بالاتر ببرد.

متوسط قیمت ماهانه سنگ‌آهن صادراتی برزیل در ماه جولای ۴/ ۵۰ دلار هر تن فوب بود که ۱۱ درصد نسبت به ژوئن رشد داشته و در مقایسه با جولای سال قبل نیز ۳۴ درصد بهبود داشت.

کیفیت بالاتر سنگ‌آهن برزیل همیشه یکی از ویژگی‌های مهمی بوده که توان بازاریابی این ماده معدنی در جهان را افزایش داده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید