لمس قله ۱۶۹۰ دلاری اونس

دنیای اقتصاد : اونس طلا با ثبت رکورد جدیدی به قله ۱۶۹۰ دلاری پرواز کرد. هر چند در ساعت ۱۷ به وقت تهران هر اونس ۱۶۷۵ دلار معامله می‌شد. اونس در معاملات روز گذشته با رشد بالغ بر ۱۰ دلار از رکورد پیشین خود پیشی گرفت. طلا ظرف ماه گذشته نزدیک به ۶ درصد رشد کرده است. بازار طلا و جواهرات در چند سال گذشته شاهد رشد مستمر بوده و پیش‌بینی می‌شود در دوره مورد ارزیابی (۲۰۲۰تا۲۰۲۴) رشد بیشتری را ثبت کند.
طبق پیش‌بینی‌ها، این بازار تحت‌تاثیر عواملی مانند افزایش تعداد فروشندگان اینترنتی، افزایش تعداد زنان به‌عنوان نیروی کار، افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی، رشد صنعت گردشگری و غیره هدایت می‌شود. این در حالی است که نمی‌توان چالش‌هایی را که مانع رشد شده و این بازار با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نادیده گرفت. برخی از چالش‌های مذکور شامل کاهش جمعیت زنان، نرخ نزولی ازدواج و کلاهبرداری‌های سایبری است.

در پیش‌بینی تحلیلی که درخصوص صعود یا نزول ارزش طلا و جواهرات در حدفاصل سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ صورت گرفته،‌ به مواردی مانند اندازه و رشد این بازار، ارزش سنگ‌ها و فلزات گرانبها،‌ تجزیه و تحلیل مبسوط بازار طلا، الماس، پلاتین و سایر سنگ‌های قیمتی و جواهرات این کشور، فرصت‌های کلیدی موجود در بازار مذکور و عواملی که موجب رشد صنعت می‌شود اشاره شده است. رشد کلی بازار جواهرات ژاپن نیز با در نظر گرفتن الگوهای قبلی رشد، محرک‌های رشد و روندهای فعلی و آتی برای دوره ۲۰۲۰تا۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است.

اقتصاد چین شش برابر بزرگتر از دوره شیوع سارس
ویروس کرونا علاوه بر اینکه انسان‌های زیادی را در کشورهای متعدد مبتلا کرده، موجب آلودگی و تضعیف وضعیت اقتصاد و تجارت جهانی نیز شده است. زیرمجموعه‌ای از عوامل بیماری‌زا که شامل سرماخوردگی معمولی است. طبق اعلام مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC)، تلفات ناشی از آنفلوآنزا در آمریکا، سالانه بین ۱۲ هزار تا ۶۱ هزار نفر است. این در حالی است که ویروس جدید تاکنون موجب مرگ بیش از ۲ هزار نفر شده است.

بر اساس اطلاعات بخش اقتصادی بلومبرگ، رشد تولید ناخالص داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان به ۵/ ۴ درصد تنزل خواهد یافت در حالی که رقم میانگین این رشد ۶ درصد بوده است. شرکت‌های محلی در چین اعلام کرده‌اند که دستمزدها را کاهش داده، پرداخت چک‌های تحویل شده را با تاخیر انجام می‌دهند یا برخی کارمندان را اخراج می‌کنند. اکنون ممکن است افراد در کره‌جنوبی، برزیل و استرالیا که جزو بزرگ‌ترین شرکای تجاری چین هستند دیگر نتوانند سامسونگ دلخواه خود را پیدا کنند.

کارخانه‌ها در چین تعطیل شده و حجم صادرات سنگ آهن که یکی از کالاهای اصلی صادراتی از استرالیا به چین است، هم‌اکنون ۱۱ درصد کاهش یافته است و اگر کشاورزان برزیلی نتوانند محصولات خود را به جمهوری خلق چین بفروشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اپل، یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های جهان قبلا اعلام کرده با توجه به اینکه زنجیره تامین آن در چین واقع است، طبق پیش‌بینی‌ها، درآمد سه‌ماهه خود را از دست می‌دهد.

بربری (Burberry)، نایک (Nike)، نیسان (Nissan) و جنرال موتورز (GM) از جمله شرکت‌هایی هستند که تحت‌تاثیر وضعیت کنونی در چین قرار گرفته‌اند. اما این نخستین بیماری همه‌گیر در سراسر دنیا نیست. حدود ۱۸ سال پیش، بیماری همه‌گیر سارس حداقل تاثیر مخرب را بر بازارهای جهانی گذاشت و چه کسی بیماری‌های ناشی از ویروس زیکا، آنفلوآنزای خوکی و مرس را به یاد می‌آورد؟

اقتصاد چین اکنون شش‌برابر بزرگتر از زمانی است که اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳ گریبان این کشور را گرفت. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، سهم اقتصاد چین در تجارت جهان در سال گذشته میلادی ۳۹درصد بوده است. پیتر اوپنهایمر، تحلیلگر گلدمن‌ساکس (شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی و چندملیتی) در این‌باره می‌گوید: تاثیر ویروس کرونا بر درآمدها در بازار سهام ممکن است کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید