قدرت واقعی اوپک در افزایش تولید چقدر است؟

دنیای‌اقتصاد : بازار نفت در بیش از یک سال گذشته تحت هدایت اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک‌پلاس توانست از قعر قیمت و تقاضای نفت خارج شود و روزهای نسبتا خوبی را می‌گذراند. این ائتلاف که شامل ۱۳ عضو اوپک و ۱۰ عضو غیراوپکی است هر‌ماه جلسه‌ای برای تعیین میزان افزایش یا عدم‌آن برگزار می‌کند، با این حال سوال اینجاست که اوپکی‌ها واقعا چقدر قدرت افزایش تولید نفت را دارند؟
به گزارش «ایسنا» به نقل از اویل‌پرایس، دو هفته پیش وزیران اوپک‌پلاس در دیدار آنلاینی که داشتند، بدون توجه به وضعیت بحران بازار گاز، تایید کردند تولیدشان هر‌ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

این گروه در جولای توافق کرده بود تولیدش را هر‌ماه تا آوریل سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد تا به محدودیت عرضه ۸/ ۵میلیون بشکه در روز خاتمه دهد.

اوپک‌پلاس اخیرا برای افزایش سریع‌‌تر تولید از سوی مصرف‌کنندگان بزرگ از جمله آمریکا تحت‌فشار قرار گرفته است. این گروه که همچنان ریزش سال گذشته قیمت‌ها را از یاد نبرده، نگران است با افزایش ناگهانی یا بیش از حد تولید، جشن قیمت نفت به‌هم بریزد، اما شاید بازار قدرت این گروه در افزایش ظرفیت تولید را بیش از حد دست بالا گرفته است.

طبق یک بررسی اخیر، تنها شمار معدودی از اعضای اوپک قادر هستند طبق سهمیه تولید بالاتر، نفت تولید کنند. آمریتا سن، تحلیلگر انرژی‌اسپکتس به رویترز گفت: تنها عربستان‌سعودی، امارات‌متحده عربی، کویت، عراق و جمهوری‌آذربایجان در موقعیتی هستند که می‌توانند تولیدشان را طبق سهمیه تولید اوپک افزایش دهند، در حالی که هشت عضو دیگر احتمالا به دلیل افت شدید تولید و سال‌ها سرمایه‌گذاری ‌اندک، برای بالا بردن سطح تولید به مشکل برمی‌‌خورند.طبق این گزارش، تولید نیجریه و آنگولا شدیدترین آسیب را دیده و این دو کشور به مدت بیش از یک سال است که به‌طور متوسط ۲۷۶ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سهمیه نفت تولید می‌کنند.

طبق آمار رفینیتیو، مجموع سهمیه تولید این دو کشور در اوپک ۸۳/ ۲میلیون بشکه در روز است اما نیجریه از جولای سال گذشته و آنگولا از سپتامبر سال ۲۰۲۰ موفق نشده‌اند طبق این سهمیه نفت تولید کنند.

اما تنها تولیدکنندگان اوپک نیستند که برای افزایش تولید نفت به سختی تقلا می‌کنند. دن‌یرگین، نایب‌رئیس شرکت تحقیقاتی IHSMarkit  می‌گوید معکوس‌کردن روند کاهش تولید نفت‌ شیل به دلیل کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری تقریبا غیرقابل اجتناب است و تنها مدتی بعد با روند آهسته‌ای بهبود پیدا می‌کند. افت چاه‌های نفت شیل فوق‌العاده سریع بوده و بنابراین به حفاری مستمر نیاز دارد تا عرضه از دست رفته جبران شود.

شرکت مشاوره انرژی نروژی «ریستاد انرژی» اخیرا هشدار داده که ممکن است ذخایر قطعی غول‌‌های نفتی در مدت ۱۵ سال به دلیل اینکه اکتشافات جدیدی انجام نگرفته است، کمتر شود. ذخایر نفت و گاز غول‌‌های نفتی شامل اکسون‌موبیل، بی‌پی، شل، شورون، توتال و انی همگی کاهش پیدا کرده است زیرا اکتشافات جدیدی انجام نشده تا جایگزین چاه‌های قدیمی شود. این یک مشکل بلندمدت است که اثرات آن ممکن است به این زودی ملموس نباشد، با این حال افزایش ضدیت با سرمایه‌‌گذاری‌های نفت و گاز تغییر این روند را دشوار کرده است. بر اساس گزارش اویل‌پرایس، در حقیقت شرکت‌های شیل آمریکا پس از اینکه کاهش بدهی و تقویت سود نقدی سهامداران را به حفاری جدید اولویت دادند، اکنون با یک دوراهی واقعی روبه‌رو شده‌اند و بهره‌وری چاه‌های آنها در حال افت است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در جولای سال میلادی جاری ۵۹۵۷ چاه حفاری‌شده اما نیمه‌کامل داشت که پایین‌ترین نرخ ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۷ به‌شمار می‌رود. در این نرخ، تولیدکنندگان شیل باید حفاری چاه‌های جدید را به میزان چشمگیری افزایش دهند تا روند تولید فعلی را حفظ کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید