لزوم گذر بورس از نگاه دستوری

دنیای‌اقتصاد : بازار سهام از هفته آخر مهرماه به بعد سه هفته کاملا متفاوت را پشت‌سر گذاشته است. بعد از ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شدیدی که بازار در هفته آخر مهرماه تجربه کرد و اوایل آبان نیز کف جدیدی را ثبت کرد؛ بازار از چهار آبان ماه با سرعت زیادی شروع به جبران ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کرد، به‌طوری که طی حدودا ۱۰ روز شاخص‌کل حدود ۲۰۰‌هزار واحد رشد کرد و پس از آن و همان‌طور که کارشناسان مختلف نیز انتظار آن را داشتند بازار در هفته گذشته وارد فضای نوسانی و کمی اصلاح شد. رشد بازار سهام در واکنش به چند موضوع اتفاق افتاد که یکی از مهم‌ترین آنها رشد قیمت‌های جهانی بود، همزمان دلار در بازار آزاد به کانال جدیدی وارد شد و بازار مستعد رشد را به‌صورت شارپی بالا کشید. در ادامه این افت و خیز شدید بازار سهام تقریبا از هفته گذشته در نقاط تعادلی منفی موردمعامله قرار گرفت و بازدهی شاخص‌کل در هفته گذشته ۰۵/ ۰درصد منفی شد.

لزوم گذر بورس از نگاه دستوری

در این میان البته نمی‌توان از تاثیر بسته ۱۰بندی سازمان بورس غافل شد. علاوه‌بر همزمانی موارد ذکر‌شده، بیمه سهام زیر ۱۰۰‌میلیون‌تومان و انتشار اوراق‌تبعی روی پرتفوی صندوق‌های با درآمد ثابت توسط صندوق تثبیت هم در رشد بازار تاثیر مثبت گذاشت، پس از آن اما بازار به نقاطی رسید ‌که نوسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرها شروع به شناسایی سود کردند و همان‌طور که موردانتظار نیز بود بازار شاهد اصلاح و کمی روند منفی بود.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سهام، درخصوص روند احتمالی بازار سهام در هفته‌جاری گفت: در حال‌حاضر بازار سهام در انتظار اخباری است که از لایحه بودجه‌۱۴۰۲ خواهد آمد، از طرفی قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تقریبا در حال درجازدن است و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در وضعیت رشد یا اصلاح اندک تردید دارند. قیمت دلار نیز احتمالا در هفته‌جاری روند باثباتی را طی خواهد کرد و در کانال ۳۵‌هزار‌تومان باقی خواهد ماند. علاوه‌بر این موارد نقدینگی خاصی نیز قرار نیست به بازار سهام تزریق شود و نرخ‌هایی که بانک‌ها برای مبالغ با اعداد مختلف می‌دهند نیز تا ۲۴‌درصد پیش‌می‌رود و همچنان جذاب است، از بابت کاهش نرخ سود هم امیدی نیست.

از طرف دیگر شورای‌حکام هم علیه ایران قطعنامه صادر کرده و در فضای برجامی نیز خوش‌بینی خاصی وجود ندارد، با این اوصاف هفته پیش‌رو را احتمالا با روند متعادل منفی پیش خواهیم برد و منتظر گزارش‌های آبان ماه شرکت‌ها خواهیم بود تا به‌واسطه عملکرد آبان ماه روند سودآوری شرکت‌ها مشخص شود و چنانچه گزارش‌های خوبی را شاهد باشیم بازار هفته اول آذر را مقداری به سمت مثبت سوق پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اعتماد از‌دست رفته سهامداران عمده و خرد نسبت به بازار سرمایه و اهمیت برگرداندن این اعتماد، عنوان کرد: بازگشت اعتماد مردم عمدتا به این موضوع بستگی دارد که دولت چه استراتژی اقتصادی را در‌پیش گیرد. در حال‌حاضر در شورای اقتصادی سران قوا بحث کاهش ۸۰‌درصدی مالیات نقل و انتقال سهام تثبیت‌شده مطرح است که در صورت تصویب و ابلاغ این موضوع بسیار کمک‌کننده خواهد بود. این یعنی دولتمردان حواسشان به بازار سرمایه هست و زمانی‌که اخباری از این دست که مجلس و دولت به‌دنبال رونق بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد مردم به بورس هستند، مخابره می‌شود بسیار در وضعیت بازار تاثیرگذار خواهد بود.

محور این استراتژی در بودجه‌۱۴۰۲ قابل‌مشاهده خواهد بود، اگر در این بودجه‌ برای شرکت‌های بورسی هزینه اضافی نتراشند، بحث قیمت‌گذاری دستوری کنار برود و شاهد تصمیماتی باشیم که بازار را به‌صورت بنیادی ارتقا دهد، خیلی در برگرداندن اعتماد مردم تاثیرگذار خواهد بود.  این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت احتمال احیای برجام نیز وجود ندارد، اظهار کرد: وضعیت بازار را در شرایط کنونی عمدتا تصمیمات بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، حمایت‌هایی از قبیل کاهش ۸۰‌درصدی مالیات نقل و انتقال یا اخباری درخصوص تزریق منابع مالی جدید و ادامه خریدهای صندوق توسعه‌ملی مشخص می‌کند. واقعیت این است که بعد از جو بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی که به‌دنبال اتفاقات سال‌۹۹ در بازار سایه افکند، دیگر پولی توسط عموم مردم وارد نمی‌شود، علاوه‌بر این اهالی بازار سرمایه و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بزرگ نیز پول‌هایشان را پارک کرده‌اند و به دلیل التهابات و ابهاماتی که از ناحیه بودجه، برجام و تصمیمات دولت وجود دارد، وارد بازار نمی‌شوند مگر اعتمادسازی خاصی صورت‌بگیرد.

وی ادامه داد: چنانچه تصمیمات بنیادی برای بازگرداندن اعتماد به بازار گرفته شود، در قدم اول پول‌های پارک‌شده اهالی بازار وارد می‌شود اما در غیر‌این‌صورت دولتی که اجازه رشد نرخ دلار نیمایی را نمی‌دهد، روی قیمت‌گذاری دستوری پافشاری می‌کند. از طرفی به دلیل کسری شدید بودجه ‌هر روز احتمال انتشار اوراق‌بدهی با نرخ‌هایی از سمت دولت وجود دارد. بنابراین اگر دولت چنین اقدامی بکند در جذب اعتماد سهامداران عمده و خرد موفق نخواهد بود. اگر بخواهیم یک اعتماد مستمر در بازار ایجاد کنیم تا بازار به‌صورت بنیادی جذاب باشد، پول‌های پارک‌شده در قدم اول وارد بازار شود و به‌تبع آن بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی سهامدار خرد هم از بین برود، باید بازار سرمایه را ساختاری تقویت کنیم.

اشتیاقی اظهار کرد: در شرایط فعلی در ساختار بودجه‌۱۴۰۲ می‌توان با تعیین سقف برای نرخ سود بهره بین‌بانکی، تعیین نرخ ارز و کاهش فاصله دلار نیمایی با دلار آزاد، کاهش دخالت‌های دستوری و... بازار را از لحاظ بنیادی حمایت کرد و تاثیر مثبتی روی آن گذاشت، اما وقتی وارد فضای تحریمی می‌شویم در حالت سنتی دخالت دولت‌ها در اقتصاد بیش از حد می‌شود، لذا این احتمال وجود دارد که همین فضای کنونی را نیز از دست بدهیم، بنابراین اگر خیال بازار راحت شود که با فضای جدیدی که از ناحیه عدم‌احیای برجام ایجاد می‌شود، بازار خیلی متضرر نخواهد شد و می‌تواند به رشد خود از لحاظ سودآوری ادامه دهد، می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که بازار روند صعودی خود را حفظ کند، اما اگر این اخبار نیاید با شرایطی که در آن قرار داریم کماکان بازار شرایط رشد نخواهد داشت. در چنین شرایطی می‌توانیم برای بازار کف مشخص کنیم.

اشتیاقی تصریح کرد: با توجه به فضای ابهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آلودی که در اقتصاد کلان وجود دارد، نمی‌توان انتظار رشد چندانی داشت، چون قاعدتا پول منتظر شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند و بعد از تعیین‌تکلیف شرایط شروع به تعیین استراتژی جدید برای سرمایه‌گذاری یا عدم‌سرمایه‌گذاری در بازار می‌کند. این کارشناس بازار سهام تعیین‌تکلیف سهام عدالت را نیز در وضعیت بازار سهام موثر دانست و گفت: تکلیف سهام عدالت یکبار برای همیشه باید مشخص شود، نمی‌شود هر روز بگوییم قرار است سهام عدالت آزاد شود چون این وعده دادن خود به بازار فشار فروش وارد می‌کند. یکبار برای همیشه باید قانونی در این‌خصوص تصویب و اعلام شود که مثلا برای سهام عدالت برنامه ۱۰‌ساله دارند و هر سال ‌نهایتا ۱۰‌درصد از آن آزاد شود. آزادسازی یکباره سهام عدالت و ریختن ۸۰۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان آوار فروش روی سر بازار سرمایه خود خطر بالقوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است و در این‌خصوص هم باید تکلیف مشخص شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید