افت تب معاملات ارزی

دنیای‌اقتصاد : نرخ شاخص ارزی در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته دچار افت دما شد. پس از اجرای سیاست‌های تسهیل‌گرانه بانک‌مرکزی در راستای خرید ارز رسمی و از سوی دیگر افزایش سطوح بازدارندگی نسبت به اخلال‌گران ارزی، قیمت ارز دچار نوسانات کاهشی شد. گزارش‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران نیز حاکی از آن است که تب و تاب و هیجانات موجود در بازار فروکش کرده و با توجه به نوبت دهی اینترنتی در زمینه خرید ارز از صفوف متقاضیان در مقابل صرافی‌ها کاسته شده است. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات بازار متشکل در روز پنج‌شنبه هفته گذشته با حدود ۷۹ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۳۳‌هزار و ۲۳۳ تومان رسید. بررسی‌های به عمل آمده از فعالیت معامله‌گران در بازار غیر‌رسمی نیز حاکی از آن است که روند کاهشی مذکور به بازار غیر‌رسمی نیز سرایت داشته و قیمت دلار در این گونه ازمعاملات نسبت به‌روز‌های پیشین خود ۲ تا ۳ پله کاهش یافته است. با کاهشی شدن نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی روند معاملات سکه طلا نیز در روز پنج‌شنبه نزولی شد و هر قطعه از این فلز گرانبها با حدود ۸۰‌هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۶‌میلیون و ۲۸۰‌هزار تومان رسید.
افت تب معاملات ارزی
روز پنج‌شنبه هفته گذشته روند نرخ اسکناس ‌‌‌آمریکایی در معاملات بازار متشکل ارزی ایران کاهشی بود. در روز‌های میانی هفته سوم آبان ماه بانک مرکزی در راستا پاسخگویی به افزایش حجم تقاضا در معاملات بازار ارز اقدام به معرفی بنگاه‌های معاملات ارزی جدیدی کرد که متقاضیان قادر بودند با مراجعه به آنها اقدام به خرید ارز کنند. این معاملات رسمی که با نام توافقی از تیر ماه سال‌جاری به بازار تهران افزوده شد در روز‌های اخیر توانست با پاسخگویی به بخشی از تقاضا‌های خرد از تب و تاب و هیجانات بازار بکاهد. از سوی دیگر با ایجاد درگاه نوبت دهی برای خرید ارز نیز از صفوف پر جمعیت خریداران ارز مقابل صرافی‌ها کاسته و فضای نسبتا خلوتی بر هسته مرکزی بازار ارز حکم‌فرما شد. در این میان دستگیری تعدادی از اخلال‌گران ارزی توسط نهاد‌های انتظامی در روز‌های گذشته نیز سبب شد تا فعالیت معامله‌گران فردایی کاهش یافته و از نوسانات شاخص ارزی کاسته شود.

 استراحت سکه در کانال ۱۶
نرخ سکه طلا ضرب امامی در روز‌های گذشته در سطوح قیمتی پایه کانال ۱۶‌میلیون تومانی به نوسان پرداخت. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران قیمت این کالای سرمایه‌ای تاثیر مستقیمی از نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی می‌گیرد. در روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیز با کاهشی شدن نرخ دلار غیر‌رسمی هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود ۸۰‌هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۶‌میلیون و ۲۸۰‌هزار تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید