مهر تاییدی بر ارزندگی سهام

علیرضا قدرتی گفت: معیار ارزندگی سهام، روند و تداوم سودآوری شرکت‌ها است. نسبت P/E بازار در کف تاریخی ۱۰ ساله خود قرار گرفته و همین موضوع، خود گواه ارزندگی این بازار است.

علیرضا قدرتی عضو هیات مدیره سبدگردان هیوا در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در خصوص وضعیت فعلی و پیش بینی آینده بازار سرمایه بیان کرد: بر اساس داده ها و اطلاعات و آمار های تاریخی، قطعاً بازار سرمایه ما ارزنده است، چرا که معیار ارزندگی سهام، روند و تداوم سودآوری شرکت‌ها است و نسبت P/E این بازار در کف تاریخی ۱۰ ساله خود قرار گرفته و همین موضوع خود گواه ارزندگی این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته تفاوت اصلی بازار سهام با بازار پول، در میزان ریسک‌های این بازار است. فعالان و سرمایه گذاران در بازار سهام، میزان قابل قبولی از ریسک را پذیرفته‌اند و سالهاست که بازیگران این بازار با طیف مختلفی از ریسک‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مواجه بوده اند و اتفاقاً همین ریسک‌هاست که موجب جذابیت بازار سرمایه برای عده‌ای از سرمایه گذاران می شود. اما در مجموع تصور می کنم با در نظر گرفتن ریسک‌های موجود در این بازار نیز، قیمت سهام ارزنده است. شرایطی که در حال حاضر در بازار سرمایه ما حاکم است، شرایط خیلی نادر و عجیبی نیست و در سالهای قبل هم بازار سرمایه با ریسک های مختلفی دست و پنجه نرم کرده؛ ضمن اینکه در این سال‌ها همواره با نزدیک شدن به فصل ارائه لایحه بودجه به مجلس، نگرانی هایی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد شده و امسال هم همین شرایط حاکم است. اما فعالان این بازار، در تمامی این سال‌ها از این شرایط با موفقیت گذر کرده اند و امیدواریم این بار هم با اندکی صبر و بردباری از وضعیت فعلی گذر کنیم و بازار سرمایه به رشد و پویایی لازم برسد.

قدرتی در رابطه با استراتژی مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس گفت: نمی توان فعالان بازار سرمایه را تشویق به سرمایه‌گذاری با یک استراتژی خاص مثلاً سرمایه گذاری بلند مدت و میان در بورس کرد. به‌هرحال بازار سرمایه بازیگران کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد و اینکه به تمامی فعالان این بازار توصیه کنیم با یک استراتژی اقدام به خرید و فروش و انتخاب سهم کنند، اشتباه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد غالب سرمایه‌گذاران در بازار سهام کشور ما، سرمایه‌گذاران میان‌مدت و بلندمدت هستند؛ اما نکته اینجاست که سرمایه‌گذاران با استراتژی بلندمدت و میان‌مدت هم گاهی تحت تاثیر جو روانی بازار سرمایه، تصمیمات کوتاه مدت می گیرند و چنین رفتاری قطعاً بازدهی مطلوب برای سرمایه‌گذاران به همراه نخواهد داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید