تابوی قیمت گذاری دستوری شکست!

هومن عمیدی گفت: میتوان از پتانسیل‌های بورس کالا بهره گرفت و عرضه و تقاضای کالاها را در این بازار انجام داد تا هم از گزند قیمت‌گذاری دستوری در امان باشیم و هم سود واقعی تولید، نصیب سهامداران شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) در معاملات روز دوشنبه اتفاق مثبتی در بازارسرمایه رقم خورد. عرضه هزار دستگاه خودروی ۲۰۷ توسط شرکت ایران خودرو با تقاضای خوبی همراه بود و در نهایت هر دستگاه ۲۰۷ حدود ۸۰ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شد.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با "سنا" ضمن اشاره به این رویداد، بیان کرد: بالاخره تلاش و پیگیری‌های فعالان بازار سرمایه نتیجه داد و شاهد عرضه هزار دستگاه خودرو ۲۰۷ در بورس کالا و مچینگ در قیمتی واقعی تر بودیم. اما زمانی می توانیم خوش بین باشیم که قیمت‌گذاری دستوری منسوخ شده و قرار است خودرو با قیمت واقعی و بر اساس عرضه و تقاضای بازار قیمت گذاری شود که این عرضه‌ها تداوم داشته باشد و حجم عرضه خودروها در بورس کالا به حدی باشد که بخش قابل توجهی از فروش خودروسازان را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: میتوان از پتانسیل‌های بورس کالا بهره گرفت و عرضه و تقاضای کالاها را در این بازار انجام داد تا هم از گزند قیمت‌گذاری دستوری در امان باشیم و هم سود واقعی تولید، نصیب سهامداران شود. نگرانی بابت افزایش قیمت ها و شکل گیری موج تورمی در صورت آزادسازی قیمت‌ها در کشور کاملاً بی‌معناست؛ چرا که تجربه عرضه محصولات در بورس کالا نشان داده فقط دلالان از معاملات حذف خواهند شد و مصرف کنندگان نیز به محصولات با قیمت مناسب تری دسترسی خواهند داشت. تابوی قیمت گذاری دستوری شکسته شده و امیدواریم در یک فضای رقابتی، قیمت گذاری هر محصول یا خدمتی را به بازار بسپاریم. این اقدام هم به نفع تولیدکنندگان خواهد بود و هم فرصتی برای ارتقای کیفی محصولات در یک فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد. قطعا چنین شرایطی به نفع بازار سرمایه هم خواهد بود.

عمیدی در خاتمه گفت: قیمت گذاری دستوری نه تنها به بازار خودروهای سواری در کشور آسیب زده که حتی خودروهای کشاورزی هم از قیمت‌گذاری دستوری آسیب دیده اند. از همین رو پیشنهاد عرضه تراکتور در بورس کالا در دست پیگیری و بررسی است و امیدواریم به زودی شاهد عرضه تراکتور از طریق بورس کالا باشیم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید