قیمت جهانی نفت همچنان پرحاشیه

از چین خبر می‌رسد از سر‌گیری سیاست سخت‌گیرانه و تقابلی این کشور در مواجهه با موج جدید شیوع ویروس کووید-۱۹‌، موجب ایجاد اما‌و‌اگرهای فراوانی در بازار انرژی جهانی، به‌ویژه نفت و گاز شده است. این در حالی است که در ماه گذشته، انتشار اخبار مبنی ‌بر کاهش محسوس محدودیت‌ها در مقابله با همه‌گیری کرونا در این کشور، موجب ایجاد امیدواری فعالان تجاری به ازسرگیری داد‌و‌ستد و رشد تقاضای نفت و گاز شد.
 به گزارش شانا، وزیر انرژی عمان به خبرگزاری رویترز گفت: قیمت نفت پس از پایان فصل زمستان از محدوده ۹۰دلار برای هر بشکه کاهش خواهد یافت و سطح کنونی قیمت نفت دوام چندانی ندارد. سلیم بن‌ناصر العوفی ضمن تاکید بر اینکه پس از فصل زمستان قیمت‌ها کاهشی خواهد بود، گفت: قیمت‌ها در محدوده ۷۰دلار برای هر بشکه شرایط با‌ثبات‌تری خواهد داشت. وی تصریح کرد: عمان بودجه خود را بر مبنای نفت ۵۵دلاری تنظیم کرده است تا برای پرداخت بدهی‌‌ها شرایط مناسب‌تری ایجاد کند، اما قیمت‌ها از این سطح پایین‌تر نخواهد آمد. وی افزود: سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس در وین تا حد زیادی تحت‌تاثیر ارسال سیگنال‌هایی از اروپا درباره چشم‌انداز اقتصادی خواهد بود. وزیر انرژی عمان تاکید کرد: اگر پیام اروپا این بود که همچنان انتظار رکود و نرخ‌های بهره بالاتر را دارد، اوپک دوباره پرسش «آیا بازار با مازاد عرضه روبه‌روست؟» را بررسی خواهد کرد. العوفی گفت: بسته به اعتقاد اوپک‌پلاس درباره اینکه بازار با مازاد عرضه روبه‌روست یا خیر، این ائتلاف می‌تواند به هر سمتی گام بردارد.

اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در نشست پنجم اکتبر خود با کاهش روزانه ۲‌میلیون‌بشکه‌ای موافقت کردند که این تصمیم تا حدود زیادی نارضایتی آمریکا و غرب را در پی داشت. العوفی گفت: تصمیم پنجم اکتبر ناشی از نشانه‌های قوی و مستدل از مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام بوده است. وی ادامه داد: ما آمارها را رصد کرده‌ایم و نشانه‌هایی از رکود در اروپا، خاور دور و البته چین وجود دارد و در عین حال نشانه‌هایی از مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی مشاهده می‌شود.

وزیر انرژی عمان تصریح کرد: ظرفیت کنونی تولید روزانه نفت خام عمان یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه است. العوفی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا سقف قیمتی برای محموله‌های صادراتی نفت روسیه قرار است پنجم دسامبر، یک روز پس از نشست وزارتی اوپک‌پلاس، اجرایی شود، گفت: مشخص نیست که این سازوکار چگونه عمل خواهد کرد. وی تصریح کرد: زمانی که شما سقف قیمتی تعیین می‌کنید و برای آن کف قیمتی در نظر نمی‌گیرید، این به منزله مخابره پیامی اشتباه به بازار است که شما مجاز به تعیین سقف قیمتی برای بازار هستید، اما من هرگز از این شرایط دفاع نمی‌کنم. وزیر انرژی عمان گفت: این سیاست که چنانچه قیمت به ۳۰دلار برای هر بشکه سقوط کند با آن کنار بیایید، اما اگر بالا رفت ما دخالتی نمی‌کنیم، عادلانه نیست.

العوفی افزود: هدف این اقدام بی‌سابقه، جلوگیری از درآمدزایی روسیه در میانه تنش‌ها با اوکراین است و در عین حال صادرات و تزریق بخش عمده نفت روسیه به بازارهای جهانی را ضمانت می‌کند. در همین چارچوب و با محوریت موضوع چگونگی تامین نفت اروپا در شرایط بحرانی کنونی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در جریان یک نشست خبری و در پاسخ به پرسشی درباره زمستان اروپا تصریح کرد: اینکه ایران روند مذاکرات را به زمستان سرد اروپا گره زده و منتظر تحولی در این زمینه بوده، به اعتقاد من گمانه‌زنی رسانه‌ای است و چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم. هیچ‌کدام از مقام‌های رسمی ایران در هیچ دوره‌ای و هیچ مقطعی چنین اظهارنظری نداشته‌اند. من درباره موضع‌گیری‌های رسانه‌ای هیچ فردی اظهارنظر نمی‌کنم. ایران در عمل نشان داده پایبند به میز مذاکره برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار در سریع‌ترین زمان ممکن بوده است.

ناصر کنعانی در پاسخ به پرسشی در مورد نامه شورای حکام درباره ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و استفاده از مکانیسم ماشه اظهار کرد: مایل به پیش‌بینی اقدام‌های این دسته از کشورها نیستم؛ اما آنچه مهم است اینکه ایران، همان‌طور که پیش‌تر هم اعلام کرده در مقابل تعامل سازنده، تعامل سازنده و در برابر رفتارهای غیرسازنده واکنش متقابل و مؤثر خواهد داشت. وی در مورد سفر وزیر خارجه عمان به تهران و بحث‌ آزاد شدن پول‌های مسدود‌شده ایران، افزود:‌ رابطه ما با عمان بسیار دوستانه و سازنده است. موضوع‌های مختلفی برای گفت‌وگو، تبادل‌نظر و همکاری در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد که گفت‌وگوهای اخیر در تهران بر همین موارد متمرکز بود.

کنعانی در پاسخ به پرسشی در خصوص حمله به نفتکش رژیم صهیونیستی اظهار کرد: در ارتباط با آنچه درباره حمله به کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی انجام شده اطلاعاتی ندارم که اظهارنظر کنم. رژیم صهیونیستی به‌دلیل سال‌های طولانی و دهه‌های متمادی جنایت علیه ملت‌ها و دولت‌های منطقه، دشمنان بسیار زیادی برای خود در منطقه ایجاد کرده است؛ دشمنانی که آمادگی دارند در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در هر کجا که بتوانند به این جنایات واکنش نشان بدهند و انتقام بخشی از آنها را بگیرند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید