هفته با ارزش در مشتقه

دنیای‌اقتصاد- امیرعلی جراحی : بازار مشتقه از ماه‌ها قبل توانسته نظر سرمایه‌گذاران متعددی را به خود جلب کند، بنابراین آمار معاملاتی مانند ارزش معاملات، حجم معاملات و توان مالی افراد ماه‌هاست که از رشد خوبی بهره‌مند شده‌است، اما با شروع‌شدن یک روند صعودی در بورس تهران استقبال نیز در این بازار در حال گسترش، افزایش یافته‌است. این موضوع را می‌توان از معاملات هفته گذشته مشتقه متوجه شد که نسبت به هفته قبل‌تر و همینطور ماه قبل، رشد خوبی را تجربه کرده‌است.
در بازار مشتقه هفته گذشته رونق قابل‌توجهی در آمار‌های معاملاتی مانند ارزش معاملات، حجم معاملات و تعداد معاملات به‌چشم می‌خورد. بررسی ارزش معاملات می‌تواند حاکی از میزان استقبال افراد از این بازار باشد. میانگین روزانه ارزش معاملات در هفته گذشته توانست به بیش از ۴۸‌میلیارد‌تومان برسد. میانگین ارزش معاملات هفتگی نسبت به هفته‌های گذشته رشد خوبی را تجربه کرده که می‌تواند نشان‌دهنده افزایش تقاضا در معاملات مشتقه باشد. این آمار معاملاتی نسبت به میانگین روزانه هفته قبل خود که ‌برابر با ۲۲‌میلیارد‌تومان است، رشدی‌برابر با ۱۱۲‌درصد را تجربه کرده‌است. همچنین میانگین ارزش معاملات نسبت به میانگین روزانه این آمار در آبان ماه رشدی معادل ۱۳۷‌درصد را به‌ثبت رسانده است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هفته گذشته از نظر این متغیر حرفی برای گفتن داشته است.

بررسی آمار دیگر معاملاتی به‌نام حجم معاملات نیز همانند ارزش معاملات خبر از این دارد که این هفته نسبت به هفته‌های قبل و همینطور آبان ماه ،هفته خوبی بوده‌است. میانگین روزانه حجم معاملات در هفته گذشته ‌برابر با ۲‌میلیون و ۶۸۴‌هزار عدد قرارداد بوده‌است. با توجه به اینکه این میانگین در هفته قبل‌تر ‌برابر با ۲‌میلیون و ۱۲۳‌هزار عدد بوده، رشد ۲۶‌درصدی در این آمار نسبت به آن به‌چشم می‌آید. همچنین مقایسه میانگین روزانه حجم معاملات با این میانگین در آبان ماه بیانگر رشد ۲۹‌درصدی در این آمار است.

از دیگر آمار‌هایی که می‌تواند سنجش مناسبی درخصوص میزان اعتماد فعالان بازار نسبت به قرارداد‌های مشتقه به تحلیلگران بدهد، توان مالی معامله‌گران در این بازار است. توان مالی سرمایه‌گذاران از تقسیم‌کردن ارزش معاملات به تعداد معاملات محاسبه می‌شود. بررسی این آمار به‌طور میانگین مقدار پولی که هر فرد در آن روز وارد معامله کرده‌است را نمایان می‌کند. توان مالی افراد به‌طور میانگین در هفته‌ای که سپری شد ‌برابر با ۳‌میلیون و ۸۴۳‌هزار‌تومان بود. این مقدار توان مالی نسبتا خوبی محسوب می‌شود زیرا با توجه به اینکه در هفته قبل‌تر این عدد معادل ۲‌میلیون و ۵۲۸‌هزار‌تومان بود، رشد ۵۲‌درصدی محقق شده‌است. همچنین مقایسه میانگین روزانه این آمار نسبت به میانگین روزانه توان مالی در دومین ماه پاییز، رشد ۵۷‌درصدی به‌چشم می‌خورد.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که آمار معاملات مشتقه نسبت به چند ماه گذشته با رشد خوبی همراه شده‌است، اما با آغاز روند صعودی در بورس تهران، بر سرعت این رشد به میزان قابل‌توجهی افزوده شده‌است. این موضوع از این ناشی می‌شود که نماد‌های مشتقه به خودی خود ارزشی ندارند و نوسان و اخبار سهام در بازار سرمایه، باعث می‌شود یک‌نماد در مشتقه با استقبال یا عدم‌استقبال روبه‌رو شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید