بیم و امید در فرآورده‌های نفتی

مهشید داداش‌زاده / کارشناس بازار سرمایه

یکی از صنایعی که تاثیر ویژه‌ای در روند صعودی شاخص‌کل دارد صنعت فرآورده‌های نفتی است. این صنعت پس از اصلاح شاخص‌کل تا محدوده یک‌میلیون و ۲۴۲‌هزار و ۳۷۷ واحد، به واسطه عملکرد مناسب ۶‌ماهه شرکت‌های پالایشی در سال‌جاری، کاهش قیمت مواد اولیه، رشد نرخ فروش تولیدات و سودآوری این گروه توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد، ضمن اینکه قیمت پایین سهم‌های گروه فرآورده‌های نفتی نسبت به ارزش واقعی آنها در کنار رشد هیجانی دلار تا مقاومت ۳۷‌هزار‌ تومان موجبات اقبال به این صنعت در مقایسه با سایر صنایع را درمیان سهامداران فراهم کرد، به‌طوری‌که ارزش معاملات صنعت یادشده طی این مدت میزان بیشتری را به نسبت سایر گروه‌ها به خود اختصاص داد.

از طرفی با حمایت‌هایی که از صندوق پالایش صورت گرفت این صندوق نیز تا محدوده نزدیک به NAV خود (۱۲‌هزار و ۷۹۰‌تومان) پیش‌رفت و در حال‌حاضر به میزان ۳‌هزار و ۲۰۰‌تومان از NAV خود فاصله دارد. با درنظر گرفتن این عوامل پیش‌بینی می‌شود این صندوق با حمایت‌های صورت‌گرفته بتواند به مقاومت بعدی خود به قیمت ۱۲‌هزار و ۹۵۰‌تومان نیز دست‌یابد، ضمن اینکه نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی از جمله «شتران‌» ۴۵‌درصد رشد، «شپنا‌» ۴۴‌درصد رشد، «شبندر‌» ۴۷‌درصد رشد، «شبریز‌» ۳۲‌درصد رشد و «شاوان‌» ۴۰‌درصد رشد از کف حمایتی را در این مدت تجربه کردند که به‌نظر می‌رسد احتمال ادامه روند حتی با اصلاح زمانی و قیمتی وجود داشته باشد، ضمن اینکه روند معاملات این گروه طی اواخر آبان و اوایل آذر ماه رو به منفی بود و با کاهش حجم معاملات همراه شد.

بررسی‌های تکنیکالی صورت‌گرفته حاکی از آن است که بیشتر نمادهای صنعت فرآورده‌های نفتی به مقاومت‌های مهم خود نیز رسیده‌اند و‌ترجیح معامله‌گران به شناسایی سود‌ها از این صنعت یا خرید و فروش‌های پله‌ای و نوسان‌گیری است. توصیه می‌شود در این حین، معامله‌گران حد زیان‌ها را در جهت رشد قیمت سهم‌ها کنترل کنند. کنترل نرخ دلار به دلیل روابط نه‌چندان خوب غرب با ایران در این سطح از قیمت‌ها دور از انتظار است و با رشد دلار دوباره تقاضای این صنعت می‌تواند افزایش یابد.

 این در حالی است که انتظار می‌رفت این روند به واسطه تثبیت قیمت‌ها پس از شکست مقاومت‌ها ادامه‌دار باشد اما کاهش قیمت نفت‌برنت از ۱۰۰ تا ۸۳ دلار (افت ۱۶‌درصدی از ۷ نوامبر) تقاضای معاملات این صنعت را کاهش داد. البته فاکتورهایی مانند قیمت فروش فرآورده‌های نفتی، کاهش نرخ خوراک و نرخ کرک‌اسپرد و کاهش میزان گپ میان نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار آزاد که اکنون حدود ۳۰‌درصد است، از عوامل اثرگذار بر این صنعت محسوب می‌شوند.

ضمن اینکه این نکته را باید درنظر گرفت که ریزش قیمت نفت برای فعالان این حوزه بسیار مهم است، از این‌رو افزایش تنش‌ها به دلیل تعیین سقف قیمت نفت صادراتی روسیه بین ۶۵ تا ۷۰ دلار از سوی G۷ و اتحادیه اروپا و کاهش تقاضای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان به دلیل گزارش ۳۱‌هزار مورد ابتلای جدید به ویروس‌کرونا و کاهش تقاضای سوخت با اعمال محدودیت‌های ‌ترافیکی از عوامل روند منفی این روزهای قیمت نفت است. علاوه‌بر این، ادامه درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین و تامین‌مالی نظامی این جنگ و تلاش برای اعمال محدودیت برای روسیه از اهدافی است که اتحادیه در حال‌حاضر دنبال می‌کند و این مورد تاثیر مهمی در روند قیمت نفت برای روزهای آتی دارد.

با نگاهی به نمودار نفت‌برنت یک حمایت بسیار مهم در محدوده ۸۰ دلار وجود دارد که انتظار می‌رود این حمایت حفظ شود و در روز‌های آتی و اعمال اصلاحات ائتلاف تولیدکننده نفت اوپک‌پلاس در ۴ دسامبر، قیمت نفت افزایش داشته باشد. از این‌رو حتی با نگاه اصلاحی و حتی رنج قیمتی در گروه پالایشی احتمال رشد مجدد و حمایت این صنعت وجود دارد، اما به‌طور کلی توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران به حجم و ارزش معاملات این صنعت توجه داشته باشند.

این در حالی است که بر اساس صورت جلسه‌‌‌‌‌‌ منتشرشده در روز چهارشنبه فدرالFOMC مقامات فدرال‌رزرو به توافق رسیده‌اند که سرعت افزایش نرخ بهره را نسبت به چهار دوره قبلی به دلیل بررسی تاثیر سیاست‌های انقباضی بر اقتصاد کاهش دهند، با این‌حال فدرال‌رزرو هدف نرخ بهره را بین ۵ تا ۷‌درصد درنظر گرفته‌است که با قدرت‌گرفتن دلار می‌تواند همچنان کامودیتی‌ها را با فشار فروش همراه کند اما در صورتی‌که گزارش‌های تورمی آمریکا رو به کاهش باشد به مرور از فشار فروش‌های کامودیتی‌ها کاسته می‌شود، لذا در روزهای آتی تعیین نرخ بهره تاثیر مهمی بر روند قیمت کامودیتی‌های جهانی و در داخل نیز تاثیر مهمی بر روند سهم‌های کامودیتی و دلاری‌محور دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید