ادامه روند کاهشی قیمت نفت

دنیای اقتصاد : قیمت هر دو شاخص نفت در پایان هفته به سبب نگرانی‌ها نسبت به افزایش کرونا در چین و اعمال سقف بر نفت روسیه، متوسط ۲درصد کاهش یافت.
 به گزارش رویترز، هر بشکه نفت برنت نزدیک به ۲دلار کاهش پیدا کرد و ۶۳/ ۸۳دلار فروخته شد. همتای آمریکایی آن، یعنی وست‌تگزاس اینترمدیت، نیز با ۶۶/ ۱دلار کاهش قیمت، ۲۸/ ۷۶دلار معامله شد. به گفته فیل فلین، تحلیلگر انرژی، از آنجا که نزدیک تعطیلات «بازار با حجم پایینی روبه‌روست، از برخی سودها چشم‌پوشی می‌کنیم». هر دو شاخص نفت درحالی در پایین‌ترین بهای سطح ۱۰ماهه خود معامله شدند که سومین هفته متوالی روند کاهش را طی می‌کردند. داده‌های بازار حاکی از کاهش تقاضاست؛ به بیان دیگر در قراردادهای دوماهه، میزان عرضه از تقاضا بیشتر است و معاملات در دوره‌های کوتاه‌مدت با قیمت کمتر صورت می‌گیرد.

چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، روز جمعه از شیوع تازه‌ای خبر داد. این موضوع کاهش تقاضای چین را کلید زده ‌است و تخمین زده شده که تقاضای روزانه نزدیک به یک‌میلیون بشکه نسبت به میانگین قبلی بایستد. این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران کاهش عرضه حاصل از اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه را یک‌میلیون بشکه تخمین زده‌اند که با توجه به کاهش تقاضای چین به ‌نظر می‌رسد بازار در حال ورود به رکود است. اروپایی‌ها هم همچنان بر سر بازه سقف بهای نفت روسیه درحال مذاکره هستند. محدوده ۶۵ تا ۷۰دلار تعیین شده بود اما هنوز «تصویب نشده ‌است». برنامه اعمال سقف بها برای نفت روسیه از ماه آینده میلادی یعنی دسامبر اجرا خواهد شد، درست زمانی‌که اوپک‌پلاس نیز برای بازبینی میزان تولید و روند قیمتی بازار نشست برگزار خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید