هشدار پوتین درباره سقف قیمتی برای نفت روسیه

شانا : کاخ کرملین در بازخوانی تماس ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد: رئیس‌جمهوری در این تماس درباره تلاش‌های غرب برای اعمال طرح سقف قیمتی علیه محموله‌های صادراتی نفت روسیه مذاکره کرد.در این بیانیه آمده پوتین به سودانی گفته است اعمال طرح سقف قیمتی عواقب جدی برای بازار جهانی انرژی در پی خواهد داشت.

در بیانیه کرملین آمده است: تلاش‌های شماری از کشورهای غربی برای اعمال محدودیت بر قیمت نفت خام روسیه، در تماس دو طرف بررسی شد. پوتین تاکید کرد چنین اقدام‌هایی با اصول بازارهای جهانی نفت خام در تضاد است و به احتمال زیاد به عواقب جدی برای بازار جهانی انرژی منجر خواهد شد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در روزهای اخیر تلاش‌های خود را برای دستیابی به توافقی درباره تعیین سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی نفت خام روسیه، افزایش داده‌اند. همچنین به گزارش رویترز، یک مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا گفت: کشورهای عضو گروه هفت باید به‌زودی سقف قیمتی را برای صادرات نفت روسیه نهایی کنند و این احتمال وجود دارد که سقف تعیین‌شده را به جای مقاطع ماهانه، چند بار در سال تعدیل کند.

اعضای گروه هفت از جمله ایالات متحده همراه با اتحادیه اروپا و استرالیا، قرار است سقف قیمتی را برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه از پنجم دسامبر اعمال کنند. هدف از اعمال طرح سقف قیمتی، کاهش درآمدهای نفتی روسیه و در‌عین‌حال حفظ جریان نفت این کشور در بازارهای جهانی با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌هاست. محدودیت صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه به اروپا از ۵ فوریه آغاز می‌شود. این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا در حال رایزنی با اعضا درباره سقف قیمتی است. وی افزود: امید ما این است که به‌زودی مذاکرات را نهایی کنند و ما را در موقعیتی قرار دهند که کل ائتلاف بتواند قیمتی را تعیین و اعلام کند. حدود ۷۰ تا ۸۵درصد صادرات نفت خام روسیه به جای خطوط لوله، با نفتکش روانه بازارهای جهانی می‌شود.

طرح یادشده برای این است که شرکت‌های کشتیرانی و بیمه را از جابه‌جایی محموله‌های نفت خام روسیه در سراسر جهان منع کند، مگر اینکه به قیمتی کمتر از قیمت تعیین‌شده از سوی گروه هفت و متحدانش فروخته شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا دستورالعمل‌هایی را صادر کرد که نشان می‌دهد چگونه شرکت‌های آمریکایی می‌توانند چنین خدماتی را بدون جریمه ارائه دهند، مشروط بر اینکه محموله‌هایی که ارائه می‌کنند کمتر از سقف قیمت خریداری شوند. منابع گفتند ائتلاف با تعیین قیمت ثابت برای محموله‌های دریایی صادرات نفت روسیه به جای قیمت شناور موافقت کرده است که بر اساس شاخص قیمت نفت تعدیل می‌شود. ائتلاف نگران این بود که قیمت شناور پایین‌تر از شاخص نفت ممکن است به روسیه کمک کند از طریق کاهش عرضه نفت، به‌راحتی با این سازوکار بازی کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید