امیدواری آمارها به صعود بورس

دنیای اقتصاد : بازار سهام در روزی که گذشت همچنان تحت‌تاثیر کاهش تقاضا در نمادهای بزرگ بازار شاهد نوسان اندک شاخص‌کل بورس بود. همین امر سبب شد تا بورسی‌ها در امتداد معاملات این روز هیجان خاصی در کلیت بازار سهام نبینند.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر یکی دو گروه را نظیر خودرویی‌ها درنظر نگیریم بازار این روزها سمت و سویی کم‌هیجان به خود گرفته‌است که بیش از هر چیز می‌توان آن را ناشی از نوسان تعداد زیاد از عواملی دانست که به دلیل عدم‌اطمینان به بازار سهام تحمیل می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر در روز گذشته شاهد نوسان قیمت ناشی از بازگشایی ‌نماد «بوعلی» در این بازار نبودیم، احتمالا همین رشد ۱۵/ ۰درصدی شاخص‌کل نیز برای معاملات روز دوشنبه میسر نمی‌شد. البته افزایش تقاضا در نمادهایی نظیر «شستا» در کنار «اخابر» و نمادهای پالایشی شاخص‌ساز هم در رشد بیش از ۲‌هزار‌واحدی شاخص‌کل و متوقف‌شدن آن در محدوده یک‌میلیون و ۴۰۸‌هزار واحد، بی‌اثر نبوده‌است.

اینطور که به‌نظر می‌آید برآیند عرضه و تقاضا در روز گذشته میان نمادهای کوچک و بزرگ بازار به حدی بوده که به‌رغم سبزپوش بودن بیشتر نمادها و شاخص‌ها در صفحه نخست تارنمای شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، نتوانسته به اوج‌گیری قابل‌توجه در شاخص‌های کل و هموزن منتهی شود.  در بازار سهام دو آمار کلیدی می‌تواند از میزان رونق در بورس به تحلیلگران خبر دهد. یکی از این آمار‌ها ارزش معاملات خرد است. ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) در روز گذشته به بیش از ۲۱۵۰‌میلیارد‌تومان رسید. همچنین خالص تغییر مالکیت افراد حقیقی به حقوقی تنها‌ برابر با مثبت ۳‌میلیارد‌تومان بود. بررسی این آمار نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد نسبت به‌روز گذشته رشد بیش از ۴‌درصدی را تجربه کرده‌است. همچنین میزان خالص خروج پول افراد حقیقی در روز دوشنبه شاهد افت چشمگیری نسبت به‌روز قبل‌تر بوده‌است. این افت ۸۳‌میلیارد‌تومانی خالص تغییر مالکیت افراد حقیقی به حقوقی معادل منفی ۹۷‌درصد است. از میان نماد‌های بورسی و فرابورسی، ۷۴۶‌نماد در روز گذشته معامله شدند. درمیان این نماد‌ها ۳۳۵‌نماد مثبت، ۳۴۳‌نماد منفی و ۶۸‌نماد در صفر تابلو در حال معامله بودند. این امر به آن معناست که در حدود ۴۵‌درصد از نماد‌های معامله‌شده با‌ درصد مثبت، ۴۶‌درصد با‌ درصد منفی و تنها ۹‌درصد از آنها با‌ درصد صفر کار خود را به پایان رساندند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید