ارزنده بی‌‌‌‌‌‌‌طرفدار

نیما میرزایی / کارشناس بازار سهام
چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز بازار سرمایه با توجه به ‌موقعیت فعلی، مزیت شاخص‌کل و کلیت سهام امیدوارکننده و روبه رشد است. با توجه به اینکه بازار سرمایه به‌رغم رشد یکپارچه بازارهای موازی خود، نه‌تنها رشد نکرده که در دو سال‌اخیر روند ریزشی نیز داشته، می‌توانیم امیدوار باشیم که این جاماندگی را در ماه‌ها و سال‌های آینده جبران کند. در حال‌حاضر بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها ریسک کمتر و بازدهی احتمالی بیشتری خواهد داشت. در نگاهی به سایر بازارها از جمله مسکن و سکه رشدهای زیادی را در ماه‌های اخیر می‌بینیم. رشد پایدار سکه در یک غلط مصطلح به‌نام حباب سکه جاافتاده، این در حالی است که بازار سکه خود را با قیمت واقعی دلار‌ تراز می‌کند و این دلار است که با توجه به دلار نیمایی و تطبیق ارزی که توسط بانک‌مرکزی برای کنترل تورم صورت می‌گیرد، برای آن یک حباب دست‌‌‌‌‌‌‌ساز منفی تشکیل دادند. این موضوع متاسفانه به بازار سرمایه آسیب‌‌‌‌‌‌‌های زیادی زده و با توجه به اینکه عمده صنایع حاضر در بازار سرمایه دلاری هستند و بر اساس دلار نیمایی نرخ‌‌‌‌‌‌‌گذاری می‌شوند، نسبت به دلار بازار مشتق جاماندگی زیادی دارد. از این نظر می‌توان گفت ریسک بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها از جمله بازار مسکن و طلا بسیار کمتر است.
اما بازار سرمایه با وجود تمام ارزندگی با چالش‌های متعددی روبه‌‌‌‌‌‌‌روست. بازار سرمایه در شرایطی است که وضعیت کلی متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام به یک ثبات نسبی رسیده‌اند. نرخ سود بین‌بانکی دست‌کم افزایش نداشته و قیمت‌های جهانی وضعیت نسبتا متعادلی دارند. اصلی‌ترین متغیر تاثیرگذار بر بازار سهام در چنین شرایطی نرخ دلار نیمایی است که در حال‌حاضر بسیار کنترل‌شده و زیر قیمت معامله می‌شود و اگر فقط همین مورد با مساعدت و همراهی بانک‌مرکزی مرتفع شود، جذابیت بازار سرمایه به شکل معناداری افزایش پیدا خواهد کرد. در کنار این موضوع و در درجات بعدی در یک چشم‌انداز بلندمدت می‌توان تاثیر قیمت‌های جهانی را به‌عنوان یکی از متغیرهای اصلی تاثیرگذار در بحث میزان سودآوری شرکت‌ها مورد بررسی قرار داد. علاوه‌بر این موضوع بازار سهام بودجه ‌و نرخ‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌های مرتبط و تاثیرگذار بر بازار سهام را به‌طور جدی‌تری در دوماه آینده پیش‌رو دارد. این موضوع می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی را بر بازار سرمایه داشته باشد.

انتشار اوراق بانکی از جمله اوراق گام با سودهای قابل‌توجه نیز طبیعتا چالش دیگری برای بازار سهام است. نرخ بازار‌بدهی تاثیر زیادی روی جذابیت بازار سرمایه می‌گذارد. البته قول‌هایی گرفته‌شده که عرضه‌های بی‌رویه را کنترل و مدیریت کنند که اگر این اتفاق بیفتد به جذابیت بازار سرمایه کمک خواهد کرد اما رویه‌ای که در این مدت درخصوص اوراق شکل‌گرفته به بازار سرمایه ضربه زده و تاثیر آن را نیز بر کاهش جذابیت بازار سهام به‌رغم ارزندگی موجود می‌بینیم.

در انتها با نزدیک‌شدن به آخر سال ‌احتمال تامین‌مالی هرچه بیشتر دولت از طریق بازار سرمایه نیز تهدید بعدی برای بازار است. دولت معمولا از روش‌های مرسوم خود برای تامین‌مالی استفاده می‌کند و اوراق گام یکی از این روش‌هاست. در کنار آن سایر اوراق هم وجود دارند، اما با توجه به افزایش آگاهی و حساسیت جامعه سهامداری امیدواریم این اتفاق را به‌شدت سال‌های قبل شاهد نباشیم و دولت برای تامین‌مالی از روش‌های جایگزین از جمله فروش دارایی‌های غیرمولد که بسیار متنوع است، استفاده کند. در این‌خصوص توصیه فعالان بازار سرمایه هم این است که دولت کمتر برای تامین مالی به سراغ فروش اوراق برود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید