معاملات خودرو در بورسکالا وارد فراز و فرودهای واقعی شده و از گفت و شنودهای رسانهای و عملکرد طرفهای عرضه و تقاضا فاصله گرفته است تا شاهد برداشتهشدن اولین گامها برای وارد شدن به بازار مدون و متشکل باشیم. در این شرایط و برای رسیدن به بلوغ معاملات، نوسان عرضه و تقاضا و تایید و ابطال معاملات از جمله واقعیتهایی هستند که نمیتوان از کنار آنها بهسادگی عبور کرد و لازمه هموار شدن مسیر معاملات به شمار میروند.
فراز و فرود خودرو در تالار نقرهای
شرایط موجود نشان میدهد که معاملات خودرو در بورسکالا در حال نزدیکشدن به بلوغ است که باید این رخدادها را خوشیمن ارزیابی کرد؛ زیرا همچون صنایع مشابه، خوشبینی به موفقیتهای این بازار از مسیر رشد صنعتی آن جدیتر از قبل ارزیابی میشود.بالاخره ابطال معاملات بورسکالا به خودروییها نیز رسید. در ادامه عرضه خودروها در بورسکالا، چهارشنبه هفته گذشته تالار نقرهای میزبان عرضه ۱۰۶دستگاه دیگنیتی پرستیژ و ۲هزار دستگاه تارا بود. عرضه برای خودروی تارا همچون روال سابق صورت گرفت و ۲هزار دستگاه از این خودرو با میانگین قیمتی ۳۹۲میلیون تا ۵۱۸میلیون تومان و حداکثر رقابت قیمتی ۳۸درصدی به فروش رفت.
اما اتفاق متفاوتی برای دیگنیتی رخ داد. در اولین نوبت با عرضه ۲۶دستگاه پرستیژ سفید دیگینیتی (تریم مشکی) به قیمت پایه ۵/ ۹۹۶میلیون تومان و ثبت تقاضای ۳۸۲دستگاه، این محصول با میانگین قیمتی یکمیلیارد و ۷۵۲میلیون تومان و رقابت ۸/ ۷۵درصدی معامله شد و در نهایت طی چهار دوره عرضه، رقابت قیمتی با طی روند صعودی به حدود ۱۱۵درصد رسید. در مجموع ۱۰۶دستگاه خودروی دیگنیتی پرستیژ در این بستر عرضه شد که برای آن تقاضایی معادل ۲هزار و ۴۰مورد به ثبت رسید. طبیعی است که با این حجم برتری تقاضا نسبت به عرضه شاهد رقابتهای قیمتی سنگین برای این کالا باشیم.
چرا معاملات ابطال شد؟
بهطور سنتی سیاست بورسکالا در مورد معاملاتی که با عدمتوازن شدید بین عرضه و تقاضا انجام میشود، لغو آن معاملات است. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای اولین بار در طول سهماه خرید و فروش خودرو در این بستر، معاملات خودرو ابطال شد. کمیته بورسکالا عصر چهارشنبه از عدمتایید معاملات دیگنیتی پرستیژ خبر داد و اعلام کرد، ۱۰۶دستگاه دیگنیتی پرستیژ عرضهشده با رقابت متوسط ۹۱درصدی همراه بود و خریداران این خودرو را ۹۱درصد بالاتر از قیمت پایه معامله کردند. در مجموع با احتساب هزینههای خرید خودرو از بورسکالا شامل ۱۳درصد مالیات ارزشافزوده، کامزد ارکان بورس و هزینه نگهداری دوماهه پول، میتوان گفت اگر این معاملات صورت میگرفت خریدار باید بیش از ۲میلیارد برای خرید هر دستگاه از این خودرو هزینه میکرد.
خودروی دیگنیتی پرستیژ تاکنون در بازار آزاد عرضه نشده و قیمت واقعی آن برای اولین بار در بورسکالا کشف شد. البته بهای نسخه قبلی این خودرو یعنی دیگنیتی پرایم در بازار آزاد معادل با یکمیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان است. برخی کارشناسان معتقدند که این کشف قیمت غیرواقعی بوده و دلیل آن نبود قیمت معادل در بازار آزاد است. تاکنون تمام خودروهای عرضهشده در بورسکالا، دارای سابقه معاملاتی گسترده در بازار آزاد بودند و متقاضیان با دید بهتری وارد این بازار شده و اقدام به معامله میکردند، در حالی که برای دیگنیتی پرستیژ بازاری موازی برای مقایسه خریداران وجود نداشت.
همچنین عرضه بسیار محدود این خودرو در بورسکالا که حدود ۱۰۰دستگاه بود با میزان تقاضا همخوانی نداشت. در حالی که این حجم از رقابت قیمتی تاکنون برای سایر خودروهای عرضهشده در بورسکالا رخ نداده است و میانگین قیمت معاملهشده این خودروها در بورسکالا تا پیش از معامله دیگنیتی پرستیژ کمتر از قیمت معادل آن در بازار آزاد بوده است. البته نمیتوان این بازار و نحوه کشف قیمت را براساس کارکرد تعادلی بازار دانست. هر معاملهای در صورتی از قوانین بازار رقابتی تبعیت میکند که اولا نحوه تعیین آن از طریق سازوکار کشف قیمت در بازار آزاد باشد؛ ثانیا بر میزان عرضه و تقاضای آن نظارتی وجود نداشته باشد. درست است که فروش خودرو در بورسکالا از سقف قیمتی تعیینشده از سوی دولت برای صنعت خودرو تبعیت نمیکند؛ اما میزان عرضه آن هنوز بدون نظارت کامل نیست؛ چراکه خودروساز تنها میتواند حدود ۳۰درصد از محصولات خود را در این بستر عرضه کند و تا زمانی که میزان عرضه با حجم تقاضا همخوانی نداشته باشد نمیتوان به کشف قیمت حقیقی یک کالا نزدیک شد.
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات