هشدار فولادی‌‌‌ها نسبت به وضعیت گازرسانی

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد محدودیت‌های اعمالی بر فولادی‌‌‌ها اظهار کرد: بحث گاز چالش عمده‌ای در زنجیره فولاد است که طی سال‌های اخیر بسیار هم پررنگ شده است. از حدود چند سال گذشته محدودیت‌های گازی برای واحدها در زمستان، به‌طور مثال برای یک‌ماه اعمال می‌‌‌شد و واحدهای احیای مستقیم فولاد هم برای این مدت برنامه‌‌‌ریزی می‌‌‌کردند و معمولا این یک‌ماه را به فعالیت‌‌‌های تعمیراتی اختصاص می‌‌‌دادند تا از این فرصت بهره ببرند و متحمل کمترین آسیب شوند.
وحید یعقوبی در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا» افزود: از سال گذشته محدودیت‌های گازی بسیار شدید شد و حدود دوماه و نیم واحدهای احیای مستقیم فولادی تعطیل بودند یا با محدودیت بسیار شدید کار می‌‌‌کردند که این محدودیت‌ها تاثیر خود را بر کل زنجیره گذاشت. سال گذشته، به‌‌‌واسطه محدودیت‌های برق و گاز، حدود ۶میلیون تن از برنامه هدف‌‌‌گذاری‌شده عقب افتادیم.این مقام صنعتی با بیان اینکه در تابستان امسال شاهد مدیریت بهتر تامین برق (البته نسبت به سال گذشته) بودیم، تصریح کرد: در مورد گاز، امسال محدودیت‌ها زودرس شد. برنامه ما این بود که از حدود دی‌ماه محدودیت‌ها آغاز شود؛ اما از اوایل آذرماه محدودیت گاز برای فولادی‌‌‌ها اعمال شد. در ابتدا محدودیت‌ها بر ۳۰درصد، سپس ۵۰ و ۷۰ درصد بود و اکنون گاز کارخانه‌‌‌های فولادی نیمه شمالی کشور (عمدتا کارخانه‌‌‌های احیای مستقیم) به صورت کامل قطع شده و واحدها تعطیل شده‌‌‌اند.

بعضا برخی کارخانه‌‌‌های قوس و نورد هم به‌‌‌سبب اینکه مواداولیه ندارند، تعطیل شده‌‌‌اند.یعقوبی خاطرنشان کرد: بحث گاز برای صنعت فولاد با سایر صنایع تفاوت عمده‌‌‌ای دارد. گاز در زنجیره تولید فولاد نقش فرآیندی دارد. تکنولوژی تولید فولاد کشور هم برمبنای گاز، سنگ‌‌‌آهن و روش احیای مستقیم است. بنابراین آهن اسفنجی نقش مواد اولیه حیاتی زنجیره فولاد را ایفا می‌کند. اگر گاز نباشد، آهن اسفنجی تولید نمی‌شود و کمبود یا عدم‌تولید آهن اسفنجی هم که حلقه بعدی تولید فولاد است، متوقف می‌شود و محصولات فولادی تولید نخواهند شد. بنابراین نقش گاز حیاتی است.

گاز فولادی‌‌‌ها جایگزین ندارد
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: تفاوت دیگر این است که گاز در واحدهای فولادی اصلا قابل جایگزینی نیست. به‌طور مثال در سایر صنایع، گاز می‌‌‌تواند با مازوت جایگزین شود؛ اما در صنعت فولاد، امکان جایگزینی وجود ندارد. بنابراین با قطعی و محدودیت‌های گاز، به‌‌‌ناچار کل فرآیند تولید زنجیره فولاد مختل خواهد شد.وی افزود: در کشور حدود ۵۵۰مترمکعب به‌ازای هر تن مصرف گاز در زنجیره فولاد داریم که از این میزان ۷۰‌درصد را تنها حلقه احیای مستقیم (حلقه آهن اسفنجی) مصرف می‌کند. امسال محدودیتی که برای صنایع فولادی اعمال شده و متاسفانه مشورت و نظرخواهی هم با تشکل‌ها صورت نگرفته، اینگونه است که از ۴۰میلیون مترمکعب مصرف زنجیره فولاد، تنها ۱۵میلیون مترمکعب را در آذرماه تخصیص داده‌‌‌اند. در این یک هفته تا ۱۰روز اخیر هم که کاهش دما شدت بیشتری گرفته است، همان میزان تخصیصی را کمتر کرده‌‌‌اند و عملا ۱۵میلیون مترمکعب هم تامین نمی‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید