تداوم اثرپذیری قیمت نفت از بازگشایی مرزها در چین

قیمت نفت در آغاز معاملات روز سه‌شنبه پس از ثبت ضعیف‌ترین رشد اقتصادی چین در نزدیک به نیم قرن اخیر ثبت، نوسان داشت؛ این در حالی است که تغییر رویکرد چین در ارتباط با سیاست کووید-۱۹ و بازگشایی مرزهای این کشور در اواخر سال ۲۰۲۲، از امیدهای بهبود تقاضای سوخت در این کشور طی سال جاری حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) و به نقل از رویترز، در آغاز معاملات امروز، سه‌شنبه ۱۷ ژانویه، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش به ۸۴ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید و بخشی از ضرر یک درصدی جلسه قبل را جبران کرد.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۶۰ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش نسبت به روز جمعه، به ۷۹ دلار و ۲۶ سنت رسید. روز گذشته (دوشنبه)، به دلیل تعطیلی ایالات متحده برای روز مارتین لوتر کینگ، هیچ معامله‌ای در WTI صورت نگرفت.

به گفته تحلیلگران کالایی ANZ ، نفت برنت طی ۱۰ روز گذشته نزدیک به ۱۰ درصد به دلیل تقویت خوش‌بینی نسبت به بازگشایی مرزهای چین افزایش یافته است. این در حالی است که همچنان چشم‌انداز اقتصاد جهانی نامشخص است.

ANZ همچنین به جهش در عرضه نفت خام از سوی روسیه که بر بازار تاثیر گذاشته، اشاره کرد؛ صادرات از طریق دریا در هفته گذشته به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین سطح از آوریل است.

اگر چه تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، اما این عدد از هدف رسمی اعلام شده توسط چین که «۵.۵ درصد» است، کمتر است و دومین عملکرد بد را از سال ۱۹۷۶ تاکنون ثبت کرد. این در حالی است که چین سه ماهه پایانی ۲۰۲۲ به شدت تحت تاثیر محدودیت‌های سختگیرانه COVID و رکود بازار املاک قرار گرفته است.

اما پنگ هشدار داد که چین همچنان با بادهای مخالف قابل توجهی از جمله رکودهای احتمالی در ایالات متحده و اروپا در سال جاری مواجه است.

در یک نظرسنجی کاهشی که در اجلاس سالانه داووس منتشر شد، دو سوم از اقتصاددانان بخش خصوصی و دولتی که در نظرسنجی شرکت کردند انتظار رکود جهانی را در سال جاری داشتند و حدود ۱۸ درصد آن را «بسیار محتمل» می دانستند.

افزایش ارزش دلار از پایین‌ترین سطح هفت ماهه اخیر نیز بر قیمت‌های نفت فشار وارد می‌کند؛ زیرا دلار قوی‌تر، نفت را برای صاحبان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، سه‌شنبه، ۱۷ ژانویه، در ساعت ۹:۵۴ به وقت تهران، با افزایش ۰.۴۷ درصدی در هر بشکه، ۸۴ دلار و ۸۶ معامله شد.

همچنین تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۴۸ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۷۹ دلار و ۴۸ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۴۱ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۱۳ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.

همچنین نقره با کاهش ۰.۱۷ درصدی، ۲۴ هزار و ۳۳ دلار معامله شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید