بورس منطقی یا هیجانی ؟

دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : روند رو به‌رشد در بازار سهام سه ماه است آغاز شده. کارشناسان روند آغاز شده از آبان را ادامه‌دار و آن را آغازی برای خروج بازار سهام از روند فرسایشی می‌دانند. اتفاقات مثبتی مانند عرضه خودرو در بورس کالا، ‌بهبود وضعیت بازارهای جهانی و احتمال ثبات یا افزایش قیمت کامودیتی‌ها در کنار رشد نقدینگی، تورم و افزایش نرخ دلار احتمال ادامه روند رشد در بازار سهام را قوت می‌بخشد.
بورس منطقی یا هیجانی ؟
در مقابل، ریسک‌هایی مانند افزایش نرخ بهره و تثبیت نرخ ارز نیما در کانال ۲۸هزار و ۵۰۰تومان مطرح می‌شود که کارشناسان مختلف معتقدند احتمال تحقق این دو ریسک کم است. احتمال افزایش نرخ دلار نیما و به تبع آن، رشد سودآوری وضعیت صنایع دلاری و از طرفی عدم‌کشش بازار برای افزایش نرخ بهره، باعث می‌شود اگرچه روند رو‌به‌رشد در بازار سهام با نوساناتی همراه باشد اما ادامه این رشد از نظر کارشناسان قطعی جلوه کند. در این میان کارشناسان مختلف با اشاره به منطقی شدن رفتار بازار و افزایش وزن عوامل بنیادی در بورس، سهامداران را به بررسی دقیق عملکرد شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری تشویق می‌کنند و رفتار هیجانی سهامداران برای جبران زیان‌های گذشته را یکی از ریسک‌های موجود می‌دانند. با توجه به برآیند کلی تحلیل‌های موجود، وضعیت و چشم‌انداز آتی بازار تا حدی روشن به‌نظر می‌رسد؛ البته که همچنان احتمال دارد نوساناتی نیز در بازار سهام وجود داشته باشد.

 ریسک رفتار هیجانی سهامداران
مریم محبی،‌ کارشناس بازار سهام، در این خصوص عنوان کرد: بازار سهام از ابتدای سال مبالغ ارزنده‌ای داشت و قیمت‌هایی که مشاهده می‌کردیم قیمت‌های مناسبی بود. این موضوع به دنبال رشد قیمت دلار، رشد قیمت کامودیتی‌ها، تورم، افزایش چاپ پول و ... بازار را ارزنده کرده بود، اما به دلیل روند فرسایشی بازار سهام، استقبال خوبی از بازار نمی‌شد. طی دو هفته اخیر با افزایش مجدد قیمت دلار و با گذشت آن از کانال ۴۰هزار تومان، اقبال به سمت بازار سهام بیشتر شد. این دیگر پول ترسویی نبود که از وضعیت بازار سهام بترسد، بلکه تقاضاهای واقعی به سمت بازار آمد و سهامدار حالا می‌توانست سهام خوب را از بد جدا و انتخاب کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیجان بازار تخلیه شده است، بیان کرد: اتفاقی که در این مدت برای بازار سهام افتاد، این بود که سهام موردتوجه سهامداران خرد قرار گرفت و عملکرد شاخص هم‌وزن نیز تاییدی بر این موضوع است. حتی سهام کوچک بازار نیز رشد خوبی را ثبت کردند و آمار و حجم معاملات نیز افزایش پیدا کرد و ما ورود پول را به بازار سهام مشاهده کردیم. این اتفاقات نشان می‌دهد بازار سهام از روند فرسایشی خارج شده اما این خروج به این معنی نیست که بدون هیچ توقفی به رشد ادامه خواهد داد. بازار سهام در مسیر رشد قرار دارد اما در این رشد منفی‌های زیادی را نیز مشاهده خواهد کرد.

در این میان تفاوتی که بازار سرمایه امروز با سال ۱۴۰۰ و نیمه دوم ۱۳۹۹ دارد این است که بازار سهام منطقی شده است. سهم‌های خوب را باید از سهم‌های بد تشخیص داد و به سمت سهم‌هایی رفت که عملکرد مثبت و پتانسیل رشد دارند. این کارشناس بازار سهام با اشاره به منطقی شدن رفتار بازار سرمایه، عنوان کرد: ما دیگر نمی‌توانیم بگوییم تمامی سهم‌های یک صنعت خاص رشد خواهند کرد. ما در بازار سهام صنایع خوب و بد خواهیم داشت و در صنایع خوب و بد سهم‌های خوب و بد. بنابراین یک سهامدار باتجربه باید سهام خوب را تشخیص دهد و انتخاب کند. در این مسیر صرفا تحلیل تکنیکال پاسخگو نخواهد بود. عوامل بنیادی را نیز باید در کنار تحلیل تکنیکال مورد توجه قرار داد و به مسائلی مانند سودآوری شرکت‌ها، کالای پایه، قیمت کامودیتی‌ها، روند آتی سودآوری، ارزش جایگزینی شرکت‌ها و... باید توجه کرد.

محبی گفت: اگر دلار را به عنوان یک شاخص در نظر بگیریم و روی سامانه نیما متمرکز شویم، می‌بینیم نرخ سامانه نیما فاصله زیادی تا قیمت واقعی دلار دارد و این فاصله باید کمتر شود. از طرفی با توجه به ارزش پول ملی ما، این فاصله از سمت بالا به پایین نخواهد بود و ما شاهد حرکت دلار نیما به سمت دلار بازار آزاد هستیم. وی اظهار کرد: بزرگ‌ترین ریسکی که در حال حاضر سهامدار را تهدید می‌کند، این است که گمان کند اگر شاخص کل مجدد به سقف تاریخی خود برسد در این مسیر همه سهم‌ها با هم به سقف تاریخی می‌رسند؛ در صورتی که این‌طور نخواهد بود. در مسیر رشد، یک‌سری از سهام را به خاطر عملکرد و شرایط موجود مثبت خواهیم دید اما یک‌سری از سهم‌ها ممکن است درجا بزنند یا قیمت‌هایی کمتر از قیمت‌های فعلی خود را ببینند. بنابراین اگر شاخص را رو‌به‌رشد می‌بینیم به معنای خوب بودن تمامی سهم‌ها نیست. بزرگ‌ترین ریسک رفتار هیجانی سهامداران برای خریدی با هدف جا نماندن مجدد از بازار سهام است.

این کارشناس بازار در خصوص ریسک‌های موجود در بازار نیز سهام تصریح کرد: اثبات قیمت دلار نیما در کانال ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان و افزایش نرخ بهره همان فشرده شدن فنر است. اینکه با سرکوب قیمت‌ها آنها را روی نرخ‌های غیرمنطقی ثبت کنند بالاخره روی سهام تاثیر می‌گذارد. پتانسیل رشد در سهام دلاری باقی می‌مانند و سهم‌های ریالی رشد می‌کنند؛ در‌حالی‌که در نهایت رشد سهام ریالی می‌تواند روی سهام دلاری نیز تاثیرگذار باشد و آنها را نیز رشد دهد.

محبی در خصوص وضعیت صنایع مختلف تا پایان سال بیان کرد: در پایان سال معمولا سهم‌های کامودیتی‌محور به صورت سنتی سودآوری خوبی دارند و الان هم می‌توانند از همان الگو تبعیت کنند. اما من به جای اینکه گروهی را مستعد رشد بدانم، معتقدم سهم‌های پرپتانسیل و سهامی که سودآوری خوبی داشتند اگر بتوانند گزارش‌های خوبی منتشر کنند لیدرهای بازار هستند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید