سبزپوشی فلز سرخ با حمایت چین

دنیای‌اقتصاد - شکیبا خیرخواهان : بازگشایی‌‌‌ها در چین و افزایش فعالیت اقتصادی بیش از حد انتظار در این کشور تاثیر مثبتی بر بهای فلز مس داشته، به‌طوری که نرخ این فلز در بورس‌‌‌های کالایی مختلف دنیا رکوردهای چندماهه خود را شکسته است. امید‌‌‌ به رشد تقاضا در ۲۰۲۳ و نگرانی از کاهش عرضه از عوامل این جهش قیمتی نامیده می‌‌‌شوند؛ چرا که افزایش تنش‌‌‌ها در پرو که دارنده یکی از بزرگ‌ترین ذخایر مس دنیاست موجب شده است تا تولید این کشور کاهش یابد. در حال حاضر موجودی مس انبارهای بورس‌‌‌‌‌‌های کالایی مطرح همچون بورس فلزات لندن به‌میزان معناداری کاهش یافته است. همچنین پیش‌بینی می‌شود با افزایش استقبال از انرژی‌‌‌های تجدید‌پذیر و رشد تقاضا برای فلز سرخ، ناترازی بین عرضه و تقاضا بیشتر شود. تشدید احتمال کاهش سیاست‌‌‌های انقباضی پولی فدرال‌رزرو را نیز می‌‌‌توان از دیگر دلایل تحریک بازار فلزات پایه از جمله مس دانست.
 

رکورد هفت‌ماهه بهای مس
با تداوم رشد بهای مس، قیمت این فلز به بالاترین سطح خود در هفت‌ماه گذشته رسید. روز گذشته معاملات فلز سرخ در بورس فلزات لندن در سطح قیمتی 9‌هزار و 305دلار به‌ازای هر تن انجام شد که بازده مثبت هفتگی 2‌درصد و بازده ماهانه 12‌درصد را به ثبت رساند. بهبود تقاضا به همراه نشانه‌‌‌هایی مبنی بر کمبود عرضه از عوامل اصلی این رشد قیمتی به شمار می‌‌‌روند. همچنین به‌‌‌نظر می‌رسد بازار فلز سرخ واکنش مثبتی به افزایش چشمگیر رونق در بازار چین پس از بازگشایی‌‌‌ها نشان داده است. قرارداد بورس شانگهای چین نیز با امید چرخش تقاضا در بازار فلزات این کشور به بالاترین سطح قیمتی خود از آوریل گذشته تاکنون رسیده است. با‌‌‌ این حال برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند که ممکن است بهبود شدید تقاضای فیزیکی برای فلزات پایه از جمله مس ادامه‌‌‌دار نباشد. افزایش شدید انتظارات تقاضا بدون رشد واقعی در مصرف می‌‌‌تواند سرمایه‌گذاران را در رکود شدید گرفتار کند؛ پدیده‌‌‌ای که مشابه آن در اواسط سال میلادی گذشته و به‌‌‌دلیل بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین مشاهده شد.

گای ولف، مدیر بخش استراتژی کارگزاری مارکس می‌گوید، شواهد زیادی وجود دارد که فعالیت واحد‌‌‌های ذوب در چین افزایشی شده است اما هنوز نمی‌‌‌توان اعلام کرد که اقتصاد چین به سطح فعالیت پیش از دوران همه‌گیری بازگشته است؛ چراکه پس از اتمام تعطیلات سال نوی چینی و بازگشت‌‌‌ ملیون‌‌‌ها نفر از مسافرت، امکان آغاز موج دوم شیوع کرونا در این کشور بسیار افزایش می‌‌‌یابد. با‌‌‌ این حال در‌‌‌ ماه‌های اخیر دولت چین نشان داده است که تمایل بیشتری به بازگشایی و تحریک رشد اقتصادی نسبت به ادامه سیاست کرونا صفر دارد. اوا مانتی، تحلیلگر ING در یادداشتی نوشت، احتمال معرفی محرک‌‌‌ها و سیاست‌‌‌های مالی بیشتر برای افزایش فعالیت در حوزه زیرساخت‌‌‌ها در کنگره ملی خلق چین طی ماه مارس وجود دارد.

امید بازار به کاهش سیاست‌‌‌های انقباضی
افزایش امید به کند شدن رشد نرخ بهره در ایالات‌متحده نیز از دیگر عوامل کمک‌کننده به جهش قیمت مس در هفته‌‌‌های گذشته بود. طبق نظر‌سنجی رویترز از اقتصاددانان، به احتمال زیاد فدرال‌رزرو پس از افزایش نرخ بهره به میزان 25/ 0واحددرصد در دو جلسه آتی خود نرخ بهره را حداقل تا انتهای 2023 ثابت نگه می‌دارد. مقامات فدرال‌رزرو معتقدند، بانک‌مرکزی این کشور باید سرعت سیاست‌‌‌های انقباضی خود را کاهش دهد تا بتواند تاثیر این تصمیم بر اقتصاد آمریکا را ارزیابی کند. این نهاد در سال گذشته نرخ بهره را در ایالات‌متحده به میزان 4درصد افزایش داد. با تداوم روند کاهشی تورم، بیش از 80‌درصد پیش‌بینی‌کنندگان در آخرین نظر‌سنجی رویترز پیش‌بینی کردند که فدرال‌رزرو در نشست 31ژانویه، نرخ بهره را تا 25/ 0واحد درصد دیگر افزایش خواهد داد.

عرضه همچنان در خطر
نابرابری سطح عرضه و تقاضا در بازار مس همچنان ادامه دارد. در حالی که با افزایش فعالیت در اقتصاد‌‌‌های مطرح دنیا، بازار‌‌‌ها تشنه افزایش عرضه هستند، تداوم اعتراضات در پرو مانع فروش مس به ارزش 4میلیارد دلار شده است. لاس‌‌‌بامباس، سومین معدن بزرگ این کشور، از 3ژانویه به دلیل نگرانی‌های امنیتی، کنسانتره مس خود را ارسال نکرده است. شرکت معدنی گلنکور نیز با محدودیت‌هایی مواجه شده است. این معادن 2‌درصد تولید‌‌‌جهانی مس را تشکیل می‌دهند. اختلال در عرضه موجب شده است تا موجودی‌‌‌ها در سطوح بسیار پایینی قرار گیرند در حالی که تقاضا برای مس با رونق اقتصادی‌‌‌های برتر دنیا در حال رشد است.

بانک گلدمن‌ساکس پیش‌بینی‌‌‌ می‌کند که کسری بودجه ادامه داشته و قیمت‌‌‌ مس تا انتهای سال میلادی جاری به رکورد 11‌هزار دلار برسد. همچنین شیلی، تولید‌‌‌کننده برتر مس دنیا، پیش‌بینی می‌کند که تولید این کشور طی سال 2023 حدود 6‌درصد کاهش پیدا کند. کمبود عرضه بر موجودی ذخایر بورس‌‌‌های کالایی مطرح دنیا نیز اثر گذاشته است. خبرها حاکی از آن است که موجودی بورس فلزات لندن و بورس شانگهای به کمتر از 186‌هزار تن کاهش یافته است. این سطح از ذخیره تنها جوابگوی مصرف جهانی برای بیش از دو روز است. این درحالی است که چشم‌انداز بلندمدت بازار مس بسیار روشن است. با افزایش استقبال از انرژی‌های تجدید‌پذیر و استفاده مس در بخش‌های انتقال انرژی سبز مانند وسایل نقلیه خورشیدی، بادی و الکتریکی شاهد افزایش استفاده از این فلز در آینده خواهیم بود.

همچنین تحلیلگران جفریز در یادداشتی اعلام کردند، بازگشایی بازارهای چین به‌راحتی می‌تواند تقاضا را بین 100 تا 200‌هزار تن افزایش دهد که موجب ناترازی بین عرضه و تقاضا خواهد شد. این کارشناسان معتقدند، نگرانی در مورد عرضه طی سال 2021 از سمت تولید‌‌‌کنندگان برتر دنیا همچون شیلی و پرو که به ترتیب 30‌درصد و 10‌درصد از تولید جهانی مس را تشکیل می‌دهند بسیار افزایش یافته است. هی تیانجو، تحلیلگر RUC، نیز معتقد است اکثر شرکت‌ها انتظار دارند بهبود اقتصادی چین از حدود ماه مارس آغاز شود. پیش‌بینی می‌شود حتی بازگشت فعالیت برخی شرکت‌های بزرگ از اواخر فوریه مشاهده شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید